16 leggyakoribb WordPress hiba, amit egy kezdő elront

Sok kezdő vállalkozó rákényszerül, hogy honlapját maga készítse el. Elsőre nem is tűnik ördöngős feladatnak, hisz nagyon sok ingyenes weboldal szerkesztő platform létezik, sok különböző mélységi szintű és minőségű weboldal készítő tanfolyam van a piacon, így a tudás könnyűszerrel elérhető. Sokan azonban még erre sem költenek, gondolván, nekik csak egy honlap kell, nem egy plusz szakma, a blokkokat pedig játszi könnyedséggel össze lehet kattintgatni, így aztán számtalan hibát elkövetnek, többek között a WordPressben. 

Akkor kezd kirajzolódni egy vállalkozó számára, hogy annyira mégsem egyszerű feladat a weboldal készítés, amikor egymást érik a problémák: a vevők nem jönnek, az oldal lassú, lefagy, legrosszabb esetben feltörik és törlik az egészet.

Mindez azért történik, mert jóval több dologra kell figyelni annál, hogy egy-két blokkot megírj és drag and drop szerkesztővel bedobáld a honlapodra. 

Összeszedtem a leggyakoribb elkerülendő hibákat, amelyeket a legtöbb kezdő WordPress felhasználó elront és ezzel saját vállalkozását hátráltatja. Te ne tartozz közéjük!

1. WordPress. org vagy wordpress.com

Sokan már az elején elrontják a helyes WordPress felület megválasztását. Az „igazi” WordPress az .org végződésű, míg a Wordpress.com-ot a WordPress társalapítója hozta létre.

Ha nagyon röviden és leegyszerűsítve szeretném összefoglalni, hogy mi az alapvető különbség a két WordPress között, akkor az az, hogy a WordPress.org-ot azok használják, akik blogjukkal, weblapjukkal pénzt szeretnének keresni.

Míg a WordPress.com azoknak való, akik hobbi bloggerként, barátaiknak, családjuknak szeretnének írni és semmilyen üzleti vállalkozást nem szeretnének blogjukból kihozni

Kicsit bővebben: mindkét platform ingyenes*, azonban a WordPress.org maximálisan alakítható kedvünkre, mi határozhatjuk meg, hogy milyen bővítményeket, sablonokat (ingyenes, fizetős) használunk, gyűjtünk-e feliratkozókat, árulunk-e rajta terméket, akarunk-e Google hirdetéssel pénzt keresni. 

Ezzel szemben a WordPress.com ingyenes veziójában ezekre nincs lehetőség, nagyon limitált a mozgásterünk. Előre elkészített sablonokból válogathatsz, melyek minimálisan szabhatók személyre, nem mellesleg a WordPress szabadon telepakolja hirdetési felületekkel a honlapodat és annak nyereségéből nem látsz egy fityinget sem.

* Ha többet akarsz kihozni a WordPress.com-os oldaladból, elő kell fizetned – értelem szerűen minél többet akarsz, annál többet kell fizetned, havonta. Magasabb havidíjas csomagoknál már akár részesedést is kaphatsz a Google hirdetések után, de kötöttségeid még így is lesznek bőven…

A lényeg: ha komolyan veszed a vállalkozásod és szeretnél bevételre szert tenni vele, a WordPress.org-on kezdj el blogolni!

2. Nem ügyelsz honlapod biztonságra

Alap, hogy olyan jelszót válassz, amely kellőképpen komplex ahhoz, hogy ne lehessen csak úgy kitalálni.  A Worpdress felajánl egy komplex jelszót (=min. 8 karakter, kis- és nagybetű, szám és speciális karatker is van benne), ezt nem érdemes lecserélni valami könnyen kitalálható „admin” jelszóra.

Mindenképp érdemes spam szűrő és egyéb biztonsági bővítményt telepítened, ha nem szeretnéd hacker támadásnak kitenni az oldalad. A hackerek ugyanis nem válogatnak, a blogodat adatlopásra, vagy vírusterjesztésre is felhasználhatják. A Google is hátrébb sorol a találati listán, ha nem ítéli elég biztonságosnak az oldalad. 

Máris sokat tehetsz saját weboldalad biztonságáért, ha a domained regisztrációjakor SSL szolgáltatást is rendelsz mellé. Az SSL (Secure Socket Layer) szolgáltatás révén honlapod linkje https:// előtaggal fog kezdődni, a szolgáltatás biztonságossá teszi az adatközlést (pl kapcsolati- vagy, fizetési űrlapoknál), a látogatóidat pedig a „biztonságos” felirat fogja várni a honlapodon.

Ajánlott WordPresses biztonsági bővítmény: All in one WP security and firewall

 

3. Nem jó WordPress sablont használsz 

A WordPress statisztikái szerint a legtöbb kezdő vállalkozó elköveti azt a hibát, hogy nem körültekintően választ sablont, ezért több féle sablont is kipróbálnak, mielőtt véglegessé válna a már publikált honlap. Ez a honlap tulajdonosnak rengeteg bosszúsággal jár, míg a felhasználókat is megzavarja a folyamatosan változó design. Rengeteg sablon áll rendelkezésre, ingyenesek és fizetősek egyaránt, így valóban nem könnyű a választás.

Amikor választasz, ezeket a szempontokat kell figyelembe venni:

  • kompatibilis-e a használni kívánt oldal építővel (A legjobb, ha abból indulsz ki, hogy milyen oldalépítőt szeretnél használni és az általuk ajánlott sablonok közül választasz)
  • optimalizált-e, azaz nem rontja-e jelentősen a honlapod sebességét és teljesítményét
  • reszponzív-e, azaz minden eszközön (tablet, laptop, mobil, asztali képernyő) jól mutat-e

Ajánlott oldalépítő: Elementor
Az Elementor leginkább már a saját keretrendszerét hirdeti, a Hello Theme-et, azonban a Google révén számos ingyenes Elementor kompatibilis sablon található a piacon.

 

4. Nem jól állítod be a közvetlen hivatkozásokat, avagy a permalinkeket

 Permalinknek nevezzük azt az URL szerkezetet, amely szerint megjelenik a honlapod aloldalainkat, blog cikkeidnek a linkje, azaz ez lesz a tartalmad közvetlen hivatkozása. Sokan vagy bent hagyják az eredeti beállítást, vagy –hibásan- dátumot állítanak be. A legcélszerűbb a Beállítások – Közvetlen hivatkozások menüpontnál a Bejegyzés címét választani, mert ezzel jelentősen tudsz segíteni a keresőmotoroknak tartalmaid feltérképezésekor. 

Az így meghatározott linkeknél már csak arra kell ügyelned, hogy a bejegyzések címei ne legyenek túl hosszúak. Ha a cikked címe hosszú is, az adott bejegyzés szerkesztői oldalán tudod rövidíteni, hogy felhasználó- és Google-barátabb legyen a linked.

 

5. Félkész állapotban publikálod a honlapod

 Gyakori hiba, hogy az újonnan elkészült, félkész oldalakat azonnal publikálják a honlap-tulajdonosok (azaz rányomnak a Közzététel gombra). Rendkívül márka- és illúzióromboló tud lenni, ha még kint van az eredeti „Hello világ!” minta bejegyzés, vagy a honlapodon közzéteszel oldalakat, de ott az a felirat várja a látogatót, hogy az „oldal feltöltés alatt”.  Még rosszabb, ha már nagyjából megvannak az oldal tartalmak, de még összevisszaság uralkodik a honlapodon, látszik, hogy nincs koncepció, naponta átrendezed a blokkokat.

Amíg nem vagy elégedett a végeredménnyel hagyd meg vázlatban az oldalakat, használd a karbantartás üzemmódot, és tegyél ki kezdő oldalként egy „Hamarosan elkészül” oldalt, és a Beállítások – Olvasás menüpont alatt pipáld be a Keresőmotor láthatóság-ot, azaz tiltsd meg a keresőmotoroknak, hogy bejárják a honlapodat. (És itt máris egy buktató – ha kész a weboldalad, vedd ki a pipát!!!)

Pro tipp: egy ügyes csalival már addig is tudsz feliratkozókat gyűjteni, amíg a honlapod épül-szépül, egy vonzó ajánlattal elérheted, hogy követőid tűkön ülve várják honlapod elkészültét.

404-es minta oldal 16 WordPress hiba - Magdi webdesign

6. Figyelmen kívül hagyod a frissítéseket, nem készítesz rendszeresen biztonsági mentést

 Sajnos hiába hangsúlyozom, saját ügyfeleimnél is előfordul, hogy a honlap elkészülte után elégedetten hátradőlnek, és elfelejtenek frissíteni, olykor manuálisan is biztonsági mentést készíteni a teljes honlapról. A honlapod folyamatos karbantartást igényel, ha azt gondolod, vállalkozásod életében a honlap egy egyszer kipipálandó feladat, ki kell, hogy ábrándítsalak. Ha nem frissíted a weboldalad, óhatatlanul kiteszed hacker támadásoknak. 

Bár a tárhelyek is készítenek biztonsági mentést, jobb, ha Te is gondoskodsz arról, hogy az aktuális verzió le legyen mentve. Ha nem mentesz, csak frissítesz, egy bővítmény frissítése következtében adatokat veszíthetsz, vagy rosszabb az egész weboldalad összeomlik, mert olykor sajnos összeakadnak a korábban még együtt jól működő bővítmények is. Az ilyen esetek -Murphy törvénye alapján- mindig munkaidőn kívül, hétvégén történnek, így jó eséllyel a tárhelyszolgáltató segítségét sem kérheted. A mentéseket érdemes felhő alapú tárhelyen tartani (mint pl Google Drive, OneDrive, Dropbox stb.), mert a számítógépeddel is történhet bármi. 

Ajánlott WordPress bővítmény: Updraft Plus

 

7. Nem használsz Google Analyticset

Szintén gyakori hiba, hogy a felhasználók azt hiszik, csak mert létezik a honlapjuk, azonnal felkerül a Google térképére és majd megtalálják a látogatók. Ha nem jönnek a várt eredmények, nem értik, hol lehet a kutya elásva, hiszen gyönyörű a honlap. 
Ha komolyan veszed a vállalkozásod, feltétlenül szükséges, hogy rendszeresen ellenőrizd honlapod statisztikáit. Ebből látni fogod, mennyien olvasták el a blog cikkeid, honnét érkeznek a látogatóid, milyen eszközökön nézik a weboldalad stb. 

Az adatok ismeretében tudsz csak változtatni a tartalmadon, vagy épp a marketing stratégiádon.

Ajánlott bővítmény: Monster insights

 

8. Nem használsz SEO beállításokat

 

A helyes SEO beállítások segítenek abban, hogy a Google keresőjében előkelő helyen szerepelj. Beállíthatod a kulcsszavaidat, írhatsz meta leírást a tartalmaidhoz, képeidhez. Ebben a cikkben bővebben olvashatsz arról, hogyan érj el jobb Google helyezést a honlapoddal

Röviden összefoglalva – maga a bővítmény léte nem fog előre repíteni a Google találati listáján. Minden bejegyzésnél, oldalnál állíts be kulcsszót / kulcskifejezést és nézd meg, milyen módosítási javaslatai vannak a bővítménynek és kövesd őket. FIGYELEM!  Egy rosszul megválasztott kulcsszóra hiába állítasz be mindent úgy, hogy zöldben legyen a SEO, ha az adott kulcsszőra senki nem keres rá, vagy túl általános és ezért a tiédnél jóval erősebb honlapok jönnek fel az első oldalakon. A SEO bővítmény akkor lesz számodra igazán hasznos, ha alaposan végiggondoltad (tesztelted, kutattad) a kulcskifejezést, amiről a cikked / oldalad szól.

Ajánlott bővítmények: Yoast SEORank Math

 

9. Nem méred a honlapod sebességét, teljesítményét

Több eszköz is rendelkezésre áll, hogy mérd weblapod teljesítményét. Ha alacsony a honlapod látogatottsága, vagy nagyon magas az elfordulási arány (azaz a weboldaladról gyorsan elmennek a látogatók), annak lehet az az egyszerű oka, hogy lassú a weblapod. Honlapod sebességének fejlesztésével jelentős javulást tudsz elérni. 

Ajánlott mérő eszköz: Page Speed Insights

 

10. Nem jól használod az Oldal és Bejegyzés tartalmakat

Akár ezzel is kezdhettem volna, mert szintén az egyik leggyakoribb WordPress hiba, amit a kezdők elrontanak, hogy összekeverik a Bejegyzés és az Oldal funkcióit. 

Az Oldal egyszeri, úgymond örökzöld tartalmakra használatos, úgy mint a bemutatkozásod, kezdőoldalad, referenciáid, kapcsolati adataid stb. A tartalmat –jó esetben – egyszer megírod, és az évek múlva is aktuális lesz. Statikus tartalomnak is hívjuk ezért az oldalakat.

Ezzel szemben a bejegyzésekre, mint forgalom növelő, dinamikus szövegekre tekintünk. A blog archívumban és az oldaladon használt blog kivonatban is mindig változnak a cikkek, a legújabbak kerülnek előre, így ha egy fontosnak szánt tartalmat blog bejegyzésként írsz meg, hamar el fog tűnni az olvasók szeme elől.   Az oldal általános, összefoglaló jellegével ellentétben a blog cikk sok apró témáról szólhat. Cikk lehet az egy, a szakmádban kényes téma, aktualitással kapcsolatos hírek, véleménynyilvánítás egy témával, jelenséggel kapcsolatban  stb.

Az oldalak és a bejegyzések felépítése is általában jól megkülönböztethető. Oldalak esetében a legújabb trendek szerint nem szoktunk oldalsávot használni, mivel fontos az ott közölt tartalom, ezért nem szeretnénk elvonni az olvasó figyelmét egyéb reklámokkal, máshova mutató tartalmakkal. Addig a blognál nagyon is bevett szokás használni az oldalsávot, amelyben helyet kaphatnak a blogban jelenő kategóriák, címkék listája, hírlevél feliratkozás, egyéb bannerek, amelyekkel további klikkelésre, azaz az oldalon maradásra ösztönözzük az olvasókat.

Ezeknek a bevált szokásoknak köszönhetően ha a látogatók nem is tudják pontosan, hogy épp egy oldalon vagy bejegyzésen vannak, ösztönösen tudják, mit várhatnak el egy adott felülettől és épp akkor észlelik a hibát, amikor pl. a menüben egy „oldalra” kattintanak és annak hirtelen más az elrendezése, mint a többi oldalnak. 

Azért sem érdemes keverni őket, mert egy idő után el fogsz jutni arra a pontra, hogy követhetetlen lesz számodra, mely tartalmak lettek oldalként és melyek bejegyzésként megírva. 

Google analytics 16 WordPress hiba - Magdi webdesign

11. Nem jól használod a blog kategóriákat, címkéket

Leggyakoribb WordPress hiba, hogy egyáltalán nem használod ezeket a tartalom rendszerező eszközöket, mellyel hátráltatod saját blogod előre jutását a Google találati listáján. Ennek következményeképp az összes cikked az Egyéb kategóriában jelenik meg.  A Google számára komoly támpontot jelentenek a kategóriák és a címkék tartalmaid feltérképezésében. 

Szintén gyakori hiba, hogy nem nevezed át az Egyéb kategóriát. Bármikor előfordulhat, hogy elfelejted a kategóriát átállítani. Ha van egy fix kulcsszavad, máris ki tudod küszöbölni, hogy a jellegtelen egyéb kategóriába kerüljenek a cikkeid, de még jobb, ha tudatosan figyelsz erre.

A kategória tulajdonképpen olyan, mint a könyvben a tartalomjegyzék. A kategóriák a legfőbb tartalmi témákat ölelik fel, nem kell, hogy sok legyen belőlük. 

A címkékkel pedig az adott cikken belüli témákat határozzuk meg. Ha például egészség megőrzés témában írsz blogot, kategória lehet a mozgás, címke pedig a futás. Kategória lehet a diéta – címke pedig a 90 napos diéta.

12. Nem moderálod a hozzászólásokat (vagy egyáltalán nem engedélyezed őket)

Egyes témakörök szinte kiabálnak azért, hogy hozzájuk lehessen szólni. Mindenképp nagyobb interaktivitást és bejegyzés megosztást tudsz elérni, ha engedélyezed a hozzászólást. 

Ha már engedélyezted, tartsd kordában! Itt teheted meg: Beállítások – Beszélgetések. Alacsony hozzászólási aránynál megteheted, hogy teljesen manuálisra állítod a hozzászólások engedélyezését, ebben az esetben mindig kapsz értesítőt, ha valaki hozzászólt és eldöntheted, hogy jóváhagyod, vagy elutasítod. Hasonló, de kevésbé szigorú megoldás, ha azt a beállítási lehetőséget választod, hogy a hozzászólónak kell már lennie elfogadott hozzászólásának. 

Szintén célszerű aktiválnod egy antispam bővítményt, amellyel megakadályozod a spam robotok kéretlen automata üzeneteit.

FRISSÍTÉS!   A hozzászólás lehetőségének engedélyezése és tiltása ma már nem hat annyira negatívan a weboldal forgalmára, mint korábban. A mobilhasználat elterjedésével a kommentálás áthelyeződött ugyanis a közösségi médiába. Sok esetben pl. a facebook posztban megosztott link alatt kezdenek el – jó esetben – beszélgetni az adott cikkről a látogatók, mert kényelmesebb és egyszerűbb számukra: nem kell bejelentkezniük és adatokat megadni magukról, hanem máris írhatják a véleményüket. (A weboldalaknál általában, ha regisztrációt nem is kérnek a weboldal tulajdonosok, nevet, e-mail címet igen, és csak ezek megadása után lehet hozzászólni a bejegyzéshez.)

Mivel napjainkban sajnos hazai trend, hogy sok esetben épp azok szólnak hozzá a bejegyzésekhez, akiknek nem kellene (frusztrált, rossz indulatú, kötekedő emberek) ezért egyre több vállalkozó dönt úgy, hogy nem engedélyezi a hozzászólásokat a honlapján, vagy regisztrációhoz köti a hozzászólás lehetőségét és így csak a közösségi médiában megjelenő kommenteket kell moderálnia.

Ajánlott bővítmény: Akismet

13. Nem optimalizálod a képeket

Nemcsak a tárhelyed fogy el fénysebességgel, de a honlapod is nagyon lelassul, ha túl nagy képeket használsz. A képeket célszerű még a feltöltés előtt méretre vágni, illetve tömörítő programmal kicsinyíteni.

Ajánlott tömörítő program: Tinypng

14. Nem használsz kapcsolati űrlapot

Potenciális megrendelőket veszítesz el, ha nincs kapcsolati űrlapod. A legtöbb ember macerásnak találja, hogy megnyissa az email fiókját és bemásolja az email címed. Még rosszabb, ha nem másolja, hanem emlékezetből írja – még nagyobb az esély rá, hogy elírja és sosem ér el hozzád a levele. 

Ha használsz űrlapot, feltétlenül gondoskodj adatvédelmi szabályzásról, melyet elérhetővé kell tenned a honlapodon.

Ajánlott bővítmény: WPForms

15. Nem gyűjtesz feliratkozókat

A látogatód 70%-a egyszeri látogató lesz, ha nem teszed őket a feliratkozóiddá. A kevesebb forgalom a honlapodon rosszabb Google helyezéshez fog vezetni. 

A hírleveleiddel elérheted, hogy rendszeresen visszatérjenek az oldaladra, aminek két haszna is van: nagyobb valószínűséggel lesznek érdeklődőkből vásárlók / ügyfelek, másrészt a Google szemszögéből is nő a reputációd.

404-es minta oldal 16 WordPress hiba - Magdi webdesign

16. Nem használsz 404-es oldalt

Ez az oldal típus akkor különösen hasznos, ha tartalmakat ideiglenesen vagy véglegesen távolítasz el a blogodból. Célszerű broken link check-et elvégezni, azaz ellenőrizni, van-e olyan belső hivatkozás a weboldaladon, mely már nem létezik, és azokat el kell távolítanod. 

A külső, rád hivatkozó utalásokra azonban már nincs ráhatásod, erre jó a 404-es oldal, melyet ügyesen felhasználva az oldaladra, illetve más hasznos tartalmakra terelheted az olvasóidat.

gyorssegély honlap takarításhoz

Az 5 leggyakoribb hiba, amivel a honlap tulajdonosok túlterhelik a tárhelyüket

A túrterhelt tárhely lassú honlapot és akadozó szolgáltatást eredményez. Amikor kiderül, hogy a hiba gyökere a kevés memória a tárhelyen, a legtöbb vállalkozó takarítás helyett plusz tárhelyet vásárol.

Ebben az e-bookban megmutatom azt az 5 leggyakoribb hibát, amelyet a legtöbb vállalkozó elront honlapjának karbantartása során. A hibák felsorolása mellett természetesen megmutatom, hogyan tudod őket kijavítani, illetve mit tehetsz a megelőzés érdekében a jövőben. 

Vélemény, hozzászólás?

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .