Vállalkozás és weboldal tervezés coach segítségével

A legtöbb ügyfelem már haladó vállalkozó, aki gyakorolja is a “praxisát”, azonban szép számmal előfordulnak kezdők is, akik bizony sok elakadással küzdenek meg, mielőtt weboldalt készíttetnek. Úgy gondolom, egy haladó vállalkozónak is célszerű olykor szakértői támogatást igénybe vennie, kezdőként azonban szinte kötelezővé tenném. Saját magamon is tapasztaltam, hogy egy külső és gyakorlott vállalkozó társ – legyen az marketinges, coach vagy azonos területen dolgozó kolléga óriási segítséget jelent a vállalkozói létben való eligazodáskor. 

Most egy ilyen segítőtárs vendég cikkét szeretném megosztani. Ő Szikora Emese business coach, aki programjaival, és személyre szabott támogatással kíséri a vállalkozókat a siker felé.

Olvasd szeretettel Emese cikkét!

MIT FONTOS ÁTGONDOLNOD A VÁLLALKOZÁSODBAN, MIELŐTT WEBOLDALT TERVEZEL? – AZ ALAPOK

1. A vállalkozó, a vállalkozás és a weboldal kapcsolata

Mikor jó egy kapcsolat? Ha kiegyensúlyozott, vannak benne kompromisszumok, de mégis mindkét fél érvényesül, egyénként és párként is.
Nincs ez másként a vállalkozó és a weboldala kapcsolatában sem. Akkor jó egy ilyen „kapcsolat”, ha benne a vállalkozó személye, a vállalkozás lényege (mit adsz el, miért, hogyan) és persze a weboldalakon általában szükséges tartalom. Külön – külön is „önálló lények”, de együtt is működőképesek.

2.  Mit jelent az, hogy a vállalkozó és a weboldala összehangolt?

Röviden azt, hogy a vállalkozó személyisége is megjelenik a weboldalon amellett, hogy a vállalkozás részleteit is bemutatja.
Itt nemcsak arra gondolok, ami fontos, hogy magáról a vállalkozóról (több fős cég esetén a vezetőről, fontos csapattagokról) is olvashassunk valamit az oldalon,  derüljön ki a vállalkozó személyes miért-je, küldetése, és persze mutassa be a vállalkozó által létrehozott alkotásokat, kínált szolgáltatásokat  – ez utóbbi különösen elengedhetetlen.
Hanem arra is, hogy jöjjön át az oldal design-jából, színeiből, a logóból, az oldal felépítéséből, a szövegek megfogalmazásából az, hogy ki vagy Te, mint vállalkozó, igazából? Milyen ember vagy, mi a fontos számodra?
Ez segít eldönteni azt, hogy miért pont a Te vállalkozásodat támogassa az, aki Tőled vásárol, a Te szolgáltatásodat veszi igénybe.

3.  Vállalkozói önismeret nélkül nem megy

Ahhoz, hogy meg tudd mutatni – akár vizuálisan, akár szöveg-szerűen magadból azt, amit a vásárlóidnak fontos lehet – ahhoz tudnod kell neked is, ki vagy Te, vállalkozóként.

Milyen vállalkozó vagy, mi a fontos számodra, miért is csinálod ezt az egészet?
Ezek nem is olyan egyszerű kérdések. Lehet, hogy rögtön meg tudod válaszolni, lehet, hogy elgondolkozol rajta és lehet, hogy a fejedhez kapsz és azt gondolod: úristen, fogalmam sincs.

Semmi gond, nem vagy ezzel egyedül, sokan nem tudják ezt elmondani, még ha nagyjából tudják is a válaszokat, azonban erre jó egy segítő, mert egy coach ezeket a válaszokat jól irányzott kérdésekkel ki tudja belőled hozni.
Talán csak megkér, hogy mesélj magadról a vállalkozásodról és Te már mondod is a történeted, amiből kiderül, hogy miért is fontos számodra ez a vállalkozás, mit szeretnél elérni a megélhetés mellett persze. De az is lehet, hogy kicsit jobban belemegy abba, milyen értékek mentén éled az életedet, mi sarkallt arra, hogy vállalkozást indíts és hova szeretnél elérni 5-10 éven belül vállalkozóként és persze emberként.
Azon felül, hogy ezek a weboldal tervezéséhez is szükséges alapokat megadják, önmagadról is sokat taníthatnak számodra.

Nézzük meg tételesen, hogy mi minden kell egy honlaphoz, és a honlappal kapcsolatos vállalkozási kérdésekben hogyan tud segíteni Neked egy coach!  (A cikk a kép alatt folytatódik!)

MI KELL A WEBOLDALHOZ?

A fenti alapok tisztázásától még nem lesz kész a weboldal.  Az előző három pont meghatározza az alap stílust mind design-ban, mind a szöveges szempontjából, de egy weboldalhoz még sok minden más kell.  Nézzünk egy általános, egy személyes szolgáltató weboldalt! 

Ahogy Magdi is megfogalmazta a saját Sikeres weboldalak ebook-jában, nincs tuti recept, de ajánl egy vázat arra, hogy mi az, aminek érdemes szerepelnie.

Ezen kérdések mentén nézzük meg a szükséges információkat és oldalakat:
Mit – mire / miért – kiknek – hogyan – kitől – miért tőle – hasznos információk

1. Mit – mire / miért:

Vagyis mit értékesítesz, milyen termékeket, szolgáltatásokat, milyen problémáját oldhatja meg a vevődnek ez, és azt hogyan teszi. Mi a vállalkozásod célja, miértje.

Mit kell ehhez átgondolnod?

Az előző pontokban bemutatott személyes céljaid, értékeid mentén a vállalkozásod miért-jét és főbb céljait és persze ezeket lebontva azt, hogyan szolgálod az ügyfeleidet, általánosabban és konkrét termékek, szolgáltatások szintjén is.

Hogyan segíthet ebben a coach, vállalkozás stratéga?

Kérdések, vagy feladatlapok mentén összeszedjük a vállalkozás főbb céljait, azokat pedig lebontjuk konkrét értékesíthető elemekre. Ha ezeket magadtól nem tudod, akkor segítek én, vagy csoportban ötleteléssel, vagy megnézzük, hol és hogyan találhatod meg ezeket a megcélzott ügyfeleid igényeit piackutatással. Ezután már „csak” össze kell rendezni, hogy mit kínálsz, elkészíteni a termékeid, szolgáltatásaid szövegezését, amelyek a fentieket jól bemutatják a vevőidnek.

2. Kiknek, azaz a célcsoport meghatározása

Mit kell ehhez átgondolnod?

Ez az ún. célcsoport és az, ahogy azt a weboldaladon megjeleníted. Ennek megtalálását úgy érdemes elkezdeni, hogy megfigyeled, kivel szeretsz, vagy szeretnél dolgozni?

Ha már vállalkozol, vagy akár munkavállalóként hasonló tevékenységet végzel, akkor azt nézd meg, hogy milyen partnerek, vevők találnak meg téged (mert az nem véletlen). A milyen alatt pedig értem a tipizálható kort, nemet, hol laknak, mivel foglalkoznak, milyen vállalkozásuk, vagy munkájuk van, mennyit keresnek, vagy bevételük, mit szeretnének elérni az életükben, cégükkel, stb.  – ami a Te vállalkozásod szempontjából fontos.

Ha van egy váz, akkor ezt is lehet tovább pontosítani, akár szűkíteni, piackutatással, teszteléssel, vagy csak azzal, hogy érleled magadnak egy ideig. 
Ezt egyrészt szintén érdemes az oldalon megfogalmazni, akár a szlogened, címsoraidban (pl. induló vállalkozókat segítek abban, hogy ….), másrészt minden további tervezésnél, fejlesztésnél és a szövegek írásánál is figyelembe venned.

Hogyan segíthet ebben a coach, vállalkozás stratéga?

Néha ezt sem könnyű megtalálni, megfogalmazni, főleg induló vállalkozóként, mindenkinek szeretnénk segíteni, megváltani a világot! De ha mindenkihez szeretnél eljutni, akkor lehet, hogy senkihez sem fogsz, mert túl általános lesz, személytelen, nem érzi magát senki megszólítva. Ezért fontos itt is az, hogy belőled jöjjön a célcsoportod. A te igényeidnek, vágyaidnak, alap emberi értékeidnek feleljen meg.

Hiszen nem fogsz tudni jó érzéssel dolgozni olyanokkal – pláne személyesen, de akár csak eladni nekik valamit -, akiktől pl. kiráz a hideg, vagy egyszerűen nem azonos anyagi, fejlődési szinten vagytok. Hidd el, ez tapasztalat.

Viszont, hogy határozod meg, hogy kivel TUDSZ együttműködni, ha nem ismered az elvárásaidat, szükségleteidet ilyen téren. A jó hír, hogy ezzel is tudsz szakemberhez fordulni, aki segít ezt magadban megtalálni, felszínre hozni. Néha nehéz szembenéznünk azzal, hogy van olyan ember típus, csoport, akiben egyszerűen nem bízunk, akár nem tudunk egy fedél alatt lenni.

De ezt érdemes belátni, megtanulni és szépen, finoman, de kommunikálni is feléjük. Utóbbiban is tudunk segíteni, akár a coach és a weboldal tervező, szövegíró együtt, úgy, hogy meghatározzuk kivel szeretnél és tudsz együtt dolgozni, és persze kivel nem és azt, hogyan lehet jól, érthetően, de nem bántóan megfogalmazni egy oldalon.

Ezen felül amiben egy vállalkozásfejlesztő szakember tud segíteni, az a mit és a kinek összehangolása, amit egyedül nem mindig tud átlátni egy vállalkozó. PL. ha magánembereknek szeretnél segíteni, akkor ne olyan irodai termékeket árulj, amelyet pl. a munkahelye vesz meg, míg ha vállalkozókat célzol, akkor olyan szolgáltatásokat kínálj, ami az ő vállalkozásukat viszi előre. Talán blőd a példa, de gyakran előfordul, hogy ezt az összefüggést nem gondoljuk át.

3. Hogyan – avagy hogyan éred el a vevőidet

Mit kell ehhez átgondolnod?

Hogyan éred el a vevőidet (értékesítés és marketing) és ők hogyan tudják megvásárolni, igénybe venni a terméked, szolgáltatásaidat.

Az elérésnél talán egyértelműnek tűnik a válaszod, hogy a weboldallal, de sajnos ennél bonyolultabb. Nem megyek bele az online, személyes marketing rejtelmeibe, de a lényeg, hogy el kell juttatnod a vevődet a weboldalra, ehhez pedig meg kell tervezned, milyen csatornákon keresztül éred el őket, hogyan kommunikálsz ott velük és hogyan lépjenek tovább, ha már ott vannak az oldaladon. 

Vagyis mit, hol, hogyan találnak meg (pl. ingyenes anyag feliratkozó, vagy adott termék adott értékesítési oldalára viszed őket, vagy egy blog bejegyzés oldalra és onnan lépnek tovább)? Ha eljutottak a letöltésig, vásárlásig, akkor ott mit és hogyan kell tenniük, hogy igénybe vehessék, amit árulsz? Nemcsak az oldalon való végig-vezetésre, vagy a magyarázó, felhívó szövegekre gondolok, de a hozzá szükséges technikai elemekre is (fizetés, megrendelés kezelés, ha kell szállítás, számlázás, email kezelés). Ezeket is mind át kell gondolnod a termékeid és a vevőid mentén és jól kommunikálni az oldalon.

Hogyan segíthet ebben a coach, vállalkozás fejlesztő?

Ha már tudod, hogy kinek, mit szeretnél értékesíteni és az összhangban van önmagaddal is, akkor már „csak” azt érdemes átnézned, hogy milyen csatornán szeretnél és tudsz jobban értékesíteni és dolgozni.

Szeretsz posztolni, blogot írni, online platformokat menedzselni, vagy inkább telefonos, személyes beszélgetéseken tudod „eladni” a portékádat? Ennek megfelelően is válassz értékesítési csatornátInkább online, vagy személyesen, inkább olyan termékeket készítesz, amihez kevesebb interakció kell, megveszi, letölti, elolvassa? Vagy neked a személyedben van az erő, a tudás, így inkább személyes, egyéni konzultációkban vagy jó, az tölt fel? Lehet, mindkettő, csak ismerd magad ilyen szempontból is és úgy határozd meg a termékeid, szolgáltatásod igénybevételének módját.

Ezeket mind át tudod beszélni velem, akár onnan indulva, hogyan működsz jobban általában az életedben (barátokkal, családdal) és hogyan tudod jobban megmutatni magadat, azt, amivel foglalkozol. Majd ez alapján határozzuk meg, hogy mi a neked való csatorna, szolgáltatási mód. Mindezt pedig segítünk szavakba is önteni.

4. Kitől – miért tőle

Mit kell ehhez átgondolnod?

Ez a rész rólad szól, aki a vállalkozás mögött vagy, a szakember, a megálmodója. Ezt is fontos megjeleníteni a weboldalon, úgy megfogalmazva, ahogy az a célcsoportodhoz és termékeidhez illeszkedik, annyit és azt mutatva magadból, amennyi és ami szükséges. Lefordítva nem a magánéleted az érdekes (kivéve, ha élethelyzetet mutatsz meg, ami a te klienseidnek is segít pl. segítőként), hanem mindaz, ami meghatároz Téged vállalkozóként, ahogy eljutottál ide (szintén ha ez érdekes, pl. vállalkozás támogató szakemberként), amiket tanultál (azok, amelyeket használsz a vállalkozásodba) és amiért pont ezt a vonalat választottad. Benne van ebben az erősséged is, legyen szó személyes tulajdonságokról, vagy épp a szakmai módszered, ami különlegessé tesz a piacon. Meg kell tudnod magadnak  -és persze a weboldalon, egyéb kommunikációs felületeiden keresztül másoknak is indokolni, miben vagy különleges, miért Téged kell, hogy válasszanak.

Hogyan segíthet ebben a coach, vállalkozás stratéga?

Ez is belőled ered, erről már írtam a cikk legelején / első rész elején. De az önmagad ismerete mellett az is fontos, hogy ezt meg tudd és merd mutatni magadról. Mert hiába tudod miért akarsz embereket ahhoz segíteni, hogy önmaguk lehessenek, ha nincs önbizalmad ahhoz, hogy ezt ki is nyilvánítsd, hogy csak egy példát mutassak. Ha vannak benned ilyen kétségek, akkor érdemes ezen dolgoznod egy coach-al. Segíthetek feltárni, milyen félelem áll emögött, mire lenne szükséged, hogy bátrabban beszélj ezekről, milyen benned lévő erőforrásokra tudsz támaszkodni ehhez, azok erősítésével.

Tedd rendszerbe a vállalkozásodat!

Töltsd le Emese INGYENES ebookját, melyben a stratégia kitalálásától a konkrét  tervezésig találsz útmutatót! A gombra kattintva Emese oldala egy új ablakban fog megnyílni.

ÖSSZEFOGLALÁS

Megmutattam a cikkben, hogyan kapcsolódik a önmagadhoz, a vállalkozóhoz a vállalkozásod és annak „kirakata” a weboldal és hogyan tudod ezt a kapcsolatot harmonizálni.

Majd végig mentünk egy vállalkozás weboldalának alapvető elemein, hogy azokhoz mely vállalkozás elemeket érdemes átgondolnod és miért lehet azt nehéz egyedül megtalálni. Ha pedig nem megy egyedül, megmutattam, hogyan tud abban segíteni egy szakember.

Remélem ez alapján össze tudod állítani a weboldaladhoz – és egyébként a vállalkozáshoz is – szükséges információs csomagot, tervet, de ha egyedül nem megy, akkor keress bátran. Egy konzultáció keretében átnézhetjük, hogy állsz ezeken a területeken, hol nem tudod a válaszokat, és azokat hogyan tudok segíteni megtalálni magadban.

A cikk szerzője: Szikora Emese coach, tréner

Szikora Emese coach, tréner vagyok. Célom, hogy magánemberként és vállalkozóként segítselek egy teljesebb életet élni, akár magadban, akár a munkádban megtalálni az örömöt, kiteljesedést. Ehhez nyújtok eszközöket, módszereket, anyagokat és szolgáltatásokat.

Emese honlapja: Megoldásműhely
Facebook csoport | Facebook oldal

Egy hozzászólás már van

Vélemény, hozzászólás?

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .