16 leggyakoribb WordPress hiba, amit egy kezdő elront

Sok kezdő vállalkozó rákényszerül, hogy honlapját maga készítse el. Elsőre nem is tűnik ördöngős feladatnak, hisz nagyon sok ingyenes weboldal szerkesztő platform létezik, sok különböző mélységi szintű és minőségű weboldal készítő tanfolyam van a piacon, így a tudás könnyűszerrel elérhető. Sokan azonban még erre sem költenek, gondolván, nekik csak egy honlap kell, nem egy plusz szakma, a blokkokat pedig játszi könnyedséggel össze lehet kattintgatni. 

Akkor kezd kirajzolódni egy vállalkozó számára, hogy annyira mégsem egyszerű feladat a weboldal készítés, amikor egymást érik a problémák: a vevők nem jönnek, az oldal lassú, lefagy, legrosszabb esetben feltörik és törlik az egészet.

Mindez azért történik, mert jóval több dologra kell figyelni annál, hogy egy-két blokkot megírj és drag and drop szerkesztővel bedobáld a honlapodra. 

Összeszedtem a leggyakoribb elkerülendő hibákat, amelyeket a legtöbb kezdő WordPress felhasználó elront és ezzel saját vállalkozását hátráltatja. Te ne tartozz közéjük!

1. WordPress. org vagy wordpress.com

Sokan már az elején elrontják a helyes WordPress felület megválasztását. Az „igazi” WordPress az .org végződésű, míg a Wordpress.com-ot a WordPress társalapítója hozta létre.

Ha nagyon röviden és leegyszerűsítve szeretném összefoglalni, hogy mi az alapvető különbség a két WordPress között, akkor az az, hogy a WordPress.org-ot azok használják, akik blogjukkal, weblapjukkal pénzt szeretnének keresni.

Míg a WordPress.com azoknak való, akik hobbi bloggerként, barátaiknak, családjuknak szeretnének írni és semmilyen üzleti vállalkozást nem szeretnének blogjukból kihozni

Kicsit bővebben: mindkét platform ingyenes*, azonban a WordPress.org maximálisan alakítható kedvünkre, mi határozhatjuk meg, hogy milyen bővítményeket, sablonokat (ingyenes, fizetős) használunk, gyűjtünk-e feliratkozókat, árulunk-e rajta terméket, akarunk-e Google hirdetéssel pénzt keresni. 

Ezzel szemben a WordPress.com ingyenes veziójában ezekre nincs lehetőség, nagyon limitált a mozgásterünk. Előre elkészített sablonokból válogathatsz, melyek minimálisan szabhatók személyre, nem mellesleg a WordPress szabadon telepakolja hirdetési felületekkel a honlapodat és annak nyereségéből nem látsz egy fityinget sem.

* Ha többet akarsz kihozni a WordPress.com-os oldaladból, elő kell fizetned – értelem szerűen minél többet akarsz, annál többet kell fizetned, havonta. Magasabb havidíjas csomagoknál már akár részesedést is kaphatsz a Google hirdetések után, de kötöttségeid még így is lesznek bőven…

A lényeg: ha komolyan veszed a vállalkozásod és szeretnél bevételre szert tenni vele, a WordPress.org-on kezdj el blogolni!

2. Nem ügyelsz honlapod biztonságra

 

Alap, hogy olyan jelszót válassz, amely kellőképpen komplex ahhoz, hogy ne lehessen csak úgy kitalálni.  A Worpdress felajánl egy komplex jelszót (=min. 8 karakter, kis- és nagybetű, szám és speciális karatker is van benne), ezt nem érdemes lecserélni valami könnyen kitalálható “admin” jelszóra.

Mindenképp érdemes spam szűrő és egyéb biztonsági bővítményt telepítened, ha nem szeretnéd hacker támadásnak kitenni az oldalad. A hackerek ugyanis nem válogatnak, a blogodat adatlopásra, vagy vírusterjesztésre is felhasználhatják. A Google is hátrébb sorol a találati listán, ha nem ítéli elég biztonságosnak az oldalad. 

Máris sokat tehetsz saját weboldalad biztonságáért, ha domain regisztrációdkor SSL szolgáltatást is rendelsz. Az SSL (Secure Socket Layer) szolgáltatás révén honlapod linkje https:// előtaggal fog kezdődni, a szolgáltatás biztonságossá teszi az adatközlést (pl kapcsolati- vagy, fizetési űrlapoknál), a látogatóidat pedig a „biztonságos” felirat fogja várni a honlapodon.

Ajánlott WordPresses biztonsági bővítmény: All in one WP security and firewall

3. Nem jó WordPress sablont használsz

 

A WordPress statisztikái szerint a legtöbb kezdő vállalkozó több féle sablont is kipróbál, mielőtt véglegessé válna a már publikált honlapja. Ez a honlap tulajdonosnak rengeteg bosszúsággal jár, míg a felhasználókat is megzavarja a folyamatosan változó design. Rengeteg sablon áll rendelkezésre, ingyenesek és fizetősek egyaránt, így valóban nem könnyű a választás.

Amikor választasz, ezeket a szempontokat kell figyelembe venni:

  • kompatibilis-e a használni kívánt oldal építővel (A legjobb, ha abból indulsz ki, hogy milyen oldalépítőt szeretnél használni és az általuk ajánlott sablonok közül választasz)
  • optimalizált-e, azaz nem rontja-e jelentősen a honlapod sebességét és teljesítményét
  • reszponzív-e, azaz minden eszközön (tablet, laptop, mobil, asztali képernyő) jól mutat-e

Ajánlott oldalépítő: Elementor
Az Elementor által támogatott sablonok közül ITT válogathatsz.

4. Nem jól állítod be a közvetlen hivatkozásokat, avagy a permalinkeket

 

Permalinknek nevezzük azt az URL szerkezetet, amely szerint megjelenik a honlapod aloldalainkat, blog cikkeidnek a linkje, azaz ez lesz a tartalmad közvetlen hivatkozása. Sokan vagy bent hagyják az eredeti beállítást, vagy –hibásan- dátumot állítanak be. A legcélszerűbb a Beállítások – Közvetlen hivatkozások menüpontnál a Bejegyzés címét választani, mert ezzel jelentősen tudsz segíteni a keresőmotoroknak tartalmaid feltérképezésekor. 

Az így meghatározott linkeknél már csak arra kell ügyelned, hogy a bejegyzések címei ne legyenek túl hosszúak. Ha a cikked címe hosszú is, az adott bejegyzés szerkesztői oldalán tudod rövidíteni, hogy felhasználó- és Google-barátabb legyen a linked.

5. Félkész állapotban publikálod a honlapod

 

Rendkívül márka- és illúzióromboló tud lenni, ha még kint van az eredeti „Hello világ!” minta bejegyzés, vagy a honlapodon közzéteszel oldalakat, de ott az a felirat várja a látogatót, hogy az „oldal feltöltés alatt”.  Még rosszabb, ha már nagyjából megvannak az oldal tartalmak, de még összevisszaság uralkodik a honlapodon, látszik, hogy nincs koncepció, naponta átrendezed a blokkokat.

Amíg nem vagy elégedett a végeredménnyel hagyd meg vázlatban az oldalakat, használd a karbantartás üzemmódot, és tegyél ki kezdő oldalként egy „Hamarosan elkészül” oldalt, és a Beállítások – Olvasás menüpont alatt pipáld be a Keresőmotor láthatóság-ot, azaz tiltsd meg a keresőmotoroknak, hogy bejárják a honlapodat. (És itt máris egy buktató – ha kész a weboldalad, vedd ki a pipát!!!)

Pro tipp: egy ügyes csalival már addig is tudsz feliratkozókat gyűjteni, amíg a honlapod épül-szépül, egy vonzó ajánlattal elérheted, hogy követőid tűkön ülve várják honlapod elkészültét.

hamaraon elkészül oldal minta

6. Figyelmen kívül hagyod a frissítéseket, nem készítesz rendszeresen biztonsági mentést

 

Sajnos hiába hangsúlyozom, saját ügyfeleimnél is előfordul, hogy a honlap elkészülte után elégedetten hátradőlnek, és elfelejtenek frissíteni, olykor manuálisan is biztonsági mentést készíteni a teljes honlapról. A honlapod folyamatos karbantartást igényel, ha azt gondolod, vállalkozásod életében a honlap egy egyszer kipipálandó feladat, ki kell, hogy ábrándítsalak. Ha nem frissíted a weboldalad, óhatatlanul kiteszed hacker támadásoknak. 

Ha nem mentesz, csak frissítesz, egy bővítmény frissítése következtében adatokat, vagy az egész weblapod tartalmát elveszítheted, mert olykor sajnos összeakadnak a korábban még együtt jól működő bővítmények is. A mentéseket érdemes felhő alapú tárhelyen tartani (mint pl Google Drive, OneDrive, Dropbox stb.), mert a számítógépeddel is történhet bármi. 

Ajánlott WordPress bővítmény: Updraft Plus

 

7. Nem használsz Google Analyticset

 

Ha komolyan veszed a vállalkozásod, feltétlenül szükséges, hogy rendszeresen ellenőrizd honlapod statisztikáit. Ebből látni fogod, mennyien olvasták el a blog cikkeid, honnét érkeznek a látogatóid, milyen eszközökön nézik a weboldalad stb. 

Az adatok ismeretében tudsz csak változtatni a tartalmadon, vagy épp a marketing stratégiádon.

Ajánlott bővítmény: Monster insights

 

8. Nem használsz SEO beállításokat

 

A helyes SEO beállítások segítenek abban, hogy a Google keresőjében előkelő helyen szerepelj. Beállíthatod a kulcsszavaidat, írhatsz meta leírást a tartalmaidhoz, képeidhez. Ebben a cikkben bővebben olvashatsz arról, hogyan érj el jobb Google helyezést a honlapoddal.

Ajánlott bővítmény: Yoast SEO

 

9. Nem méred a honlapod sebességét, teljesítményét

 

Több eszköz is rendelkezésre áll, hogy mérd weblapod teljesítményét. Ha alacsony a honlapod látogatottsága, vagy nagyon magas az elfordulási arány (azaz a weboldaladról gyorsan elmennek a látogatók), annak lehet az az egyszerű oka, hogy lassú a weblapod. Honlapod sebességének fejlesztésével jelentős javulást tudsz elérni. 

Ajánlott mérő eszköz: Page Speed Insights

 

10. Nem jól használod az Oldal és Bejegyzés tartalmakat

 

Az Oldal egyszeri, úgymond örökzöld tartalmakra használatos, úgy mint a bemutatkozásod, kezdőoldalad, referenciáid, kapcsolati adataid stb. A tartalmat –jó esetben – egyszer megírod, és az évek múlva is aktuális lesz. 

Ezzel szemben a bejegyzésekre, mint forgalom növelő szövegekre tekintünk. Lehet az egy, a szakmádban kényes téma, aktualitással kapcsolatos cikk stb, amely idővel akár el is évülhet. A Google találati listában megjelenik a dátum, mikor lett publikálva, míg az oldalnál nincs ilyen.

Azért sem érdemes keverni őket, mert egy idő után el fogsz jutni arra a pontra, hogy követhetetlen lesz számodra, mely tartalmak lettek oldalként és melyek bejegyzésként megírva.

A felhasználók megszokták, hogy oldalak esetében általában nincs oldalsáv, blog bejegyzéseknél viszont zömében van, ahol szintén egy általánosan bevett tartalom várja: bemutatkozás, keresés, kategóriák, címkék, archívum, közösségi oldalak stb. Egy laikus is azonnal kiszúrja, ha például a Rólam (oldalnak szánt) tartalmat blog bejegyzésként írod meg oldal helyett, és a szokott kép+szöveg mellett ott talál Téged az oldalsávban megint – netán ugyanazzal a képpel és bemutatkozással. Nem szerencsés, ugye? 🙂

Google analytics - Magdi webdesign

11. Nem jól használod a blog kategóriákat, címkéket

 

Leggyakoribb hiba, hogy egyáltalán nem használod ezeket a tartalom rendszerező eszközöket, mellyel hátráltatod saját blogod előre jutását a Google találati listáján. Ennek következményeképp az összes cikked az Egyéb kategóriában jelenik meg. A Google számára komoly támpontot jelentenek a kategóriák és a címkék tartalmaid feltérképezésében. 

Szintén gyakori hiba, hogy nem nevezed át az Egyéb kategóriát. Bármikor előfordulhat, hogy elfelejted a kategóriát átállítani. Ha van egy fix kulcsszavad, máris ki tudod küszöbölni, hogy a jellegtelen egyéb kategóriába kerüljenek a cikkeid, de még jobb, ha tudatosan figyelsz erre.

A kategória tulajdonképpen olyan, mint a könyben a tartalomjegyzék. A kategóriák a legfőbb tartalmi témákat ölelik fel, nem kell, hogy sok legyen belőlük. 

A címkékkel pedig az adott cikken belüli témákat határozzuk meg. Ha például egészség megőrzés témában írsz blogot, kategória lehet a mozgás, címke pedig a futás. Kategória lehet a diéta – címke pedig a 90 napos diéta.

 

12. Nem moderálod a hozzászólásokat, vagy egyáltalán nem engedélyezed őket

 

Egyes témakörök szinte kiabálnak azért, hogy hozzájuk lehessen szólni. Mindenképp nagyobb interaktivitást és bejegyzés megosztást tudsz elérni, ha engedélyezed a hozzászólást. 

Ha már engedélyezted, tartsd kordában! Itt teheted meg: Beállítások – Interakció. Alacsony hozzászólási aránynál megteheted, hogy teljesen manuálisra állítod a hozzászólások engedélyezését, ebben az esetben mindig kapsz értesítőt, ha valaki hozzászólt és eldöntheted, hogy jóváhagyod, vagy elutasítod. Hasonló, de kevésbé szigorú megoldás, ha azt a beállítási lehetőséget választod, hogy a hozzászólónak kell már lennie elfogadott hozzászólásának. 

Szintén célszerű aktiválnod egy antispam bővítményt, amellyel megakadályozod a spam robotok kéretlen automata üzeneteit.

Ajánlott bővítmény: Akismet

 

13. Nem optimalizálod a képeket

 

Nemcsak a tárhelyed fogy el fénysebességgel, de a honlapod is nagyon lelassul, ha túl nagy képeket használsz. A képeket célszerű még a feltöltés előtt méretre vágni, illetve tömörítő programmal kicsinyíteni.

Ajánlott tömörítő program: Tinypng

 

14. Nem használsz kapcsolati űrlapot

 

Potenciális megrendelőket veszítesz el, ha nincs kapcsolati űrlapod. A legtöbb ember macerásnak találja, hogy megnyissa az email fiókját és bemásolja az email címed. Még rosszabb, ha nem másolja, hanem emlékezetből írja – még nagyobb az esély rá, hogy elírja és sosem ér el hozzád a levele. 

Ha használsz űrlapot, feltétlenül gondoskodj adatvédelmi szabályzásról, melyet elérhetővé kell tenned a honlapodon.

Ajánlott bővítmény: WPForms

 

15. Nem gyűjtesz feliratkozókat

 

A látogatód 70%-a egyszeri látogató lesz, ha nem teszed őket a feliratkozóiddá. A kevesebb forgalom a honlapodon rosszabb Google helyezéshez fog vezetni. 

A hírleveleiddel elérheted, hogy rendszeresen visszatérjenek az oldaladra, aminek két haszna is van: nagyobb valószínűséggel lesznek érdeklődőkből vásárlók, másrészt a Google szemszögéből is nő a reputációd.

 

16. Nem használsz 404-es oldalt

 

Ez az oldal típus akkor különösen hasznos, ha tartalmakat ideiglenesen vagy véglegesen távolítasz el a blogodból. Célszerű broken link check-et elvégezni, azaz ellenőrizni, van-e olyan belső hivatkozás a weboldaladon, mely már nem létezik, és azokat el kell távolítanod. 

A külső, rád hivatkozó utalásokra azonban már nincs ráhatásod, erre jó a 404-es oldal, melyet ügyesen felhasználva az oldaladra, illetve más hasznos tartalmakra terelheted az olvasóidat.

404-es minta oldal - Magdi webdesign

Meglévő honlapodat nemcsak a fenti szempontok szerint nézheted át. 

Ebben az ingyenesen letölthető ebookban és munkafüzetben összeszedtem a három legfontosabb szemszöget: 

  • a felhasználói nézőpontot,
  • a technikai paramétereket és
  • a márkaépítési alapelveket.

Ha ezek mentén végig haladsz, nagyobb rálátásod lesz, mi mindenen áll vagy bukik honlapod sikeressége, a munkafüzet segítségével pedig elkezdheted a módosítások kivitelezését. (Szándékosan nem hibákat írtam, mert nem csak akkor van szükség változtatásra, ha valami rosszul van beállítva.)

Tedd meg az első lépéseket honlapod újratervezésében!

Töltsd le az ingyenes ebookot, és vedd kezedbe az irányítást!

Vélemény, hozzászólás?

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..

Start Csomag letöltés
A fenti négyzetek kipipálása feltétlenül szükséges ahhoz, hogy az EU adatvédelmi szabályzatát betartsuk. Köszönöm! 🙂
Stratégiai konzultáció - Megrendelő űrlap
Foglald össze röviden, miben tudok neked segíteni! Ha vannak konkrét kérdéseid, írd le őket bátran!

Add meg neved és email címed, nyomj a “kérem az ebookot!” GOMBRA és már TÖLTHETED IS LE A TUDÁSANYAGOT!