Célcsoport és szolgáltatás meghatározása honlap készítés előtt

Szikora Emese coach arról ír a saját megközelítéséből, miért olyan fontos, hogy megtaláljuk a saját célcsoportunkat, és a megfelelő szolgáltatási palettát még az ELŐTT, hogy honlapot készíttetnél / készítenél. Ő is utalni fog rá, de megerősítelek abban, hogy ahogy változunk, változhat a célcsoport és a szolgáltatás is, azonban kulcsfontosságú kijelölni egy kiindulási pontot, amivel elstartolhatsz. 

Tapasztaltam nem egyszer, hogy kiváló szakemberek átesnek a ló túlsó oldalára, azaz arra hivatkozva, hogy folyamatosan változnak, egyszerűen sosem készülnek el a honlapjukkal és a végtelenségig csiszolgatják. A változás természetes dolog, azonban ez korántsem olyan gyors és azonnali, hogy naponta kellene gondolkoznunk rajta. Ez inkább olyan, mint a ruha – folyamatosan változik a súlyunk, de csak akkor kell méretet cserélni, ha már kényelmetlen a korábbi ruhaméret. 🙂 

Fogadd szeretettel Szikora Emese business coach cikkét. 🙂

Miért fontos a célt, a célcsoportot és a szolgáltatás mikéntjét még az előtt kitalálni, hogy weboldalt készíttetnél?

Avagy vállalkozói személyiség alakulása hogyan befolyásolja pl a célcsoport / szolgáltatások / árak meghatározását.

Miért is fontos tudnod, hogy kinek és miről szóljon a weboldalad?

A kérdésre, kérdéssel válaszolok. Találkozol egy régi ismerőssel az utcán, de nem jut eszedbe a neve, vagy akár az sem, honnan is ismered. Hogyan beszélgetsz vele úgy, hogy nem is tudod igazából kicsoda? Mit mondasz neki? Én általában ilyenkor nagyon zavarban vagyok, mismásolok, de legfőképpen igyekszem minél előbb lelépni.
Nos, ha bárkinek, azaz senkinek nem szól a weboldalad, akkor ő ugyanígy menekül.

Mielőtt a célcsoportra és a weboldalra rátérünk, nézzük meg mi az a vállalkozói személyiség!

Na de mi a fene az a vállalkozói személyiség?

Őszinte leszek, fogalmam sincs, hogy ilyen fogalom létezik-e, én csak elkezdtem használni. Számomra ez nem más, mint az a működésünk, amit a vállalkozói szerepkörünkben művelünk

A működésünk alatt pedig a viselkedésünket, gondolkodásmódunkat, a motivációnkat, kockázatvállalásunkat, és minden olyan dolgot értek, ami befolyásolja, hogy Te, mint személy, hogyan viszed a vállalkozásodat.

Azért különítem el a vállalkozói működésünket a magánszemély működéstől, mert gyakran a vállalkozói szerepben egy picit másképp viselkedünk, gondolkodunk. Talán bátrabban vagyunk, céltudatosabbak, vagy épp kevésbé, mert ismeretlenebb a terep, mint pl. a családi dolgokban.

Kiindulási pontnak egyébként érdemes ezt is átgondolnod, miben más a Te vállalkozói szereped, mint a magánemberé?

Na, de nézzük azt a célcsportot, akinek eladni szeretnénk és akinek a weboldalt is tervezzük.

Kinek szól a weboldalad?

A weboldal a Te és a céged virtuális névjegykártyája. Ezért arról kell szóljon, amiért Te vállalkozol, amit adsz, amit ajánlasz. De úgy, hogy azokat ott is tartsa az oldalon, akiknek a portékádat szánod.

Ezt szerintem eddig is tudtad, illetve Magdi is leírta már, hogy hogyan határozd meg a célcsoportodat. Ezért ebben a cikkben most nem erről lesz szó.

Sokkal inkább arról, hogy hogyan vedd figyelembe önmagadat (tudod a vállalkozói személyiségedet) a célcsoportod meghatározásakor.

Térjünk vissza a bevezető sztorihoz!

Ott áll egy kedves hölggyel az utcán, ő lelkesen mesél magáról, sőt néha még közös sztorikat is felemleget, közben neked pedig csak azon jár az eszed, mit is kérdezz, mit is mondj. Azaz próbálsz egy párbeszédet felépíteni a fejedben. Ezalatt persze elszalasztod a hölgy ismerősöd sztoriját is és magadat is stresszeled.

Pont így fogod érezni magad, amikor a weboldal tervező, vagy a designerrel leülsz, hogy átbeszéljétek az oldalad kinézetét, tartalmát. Persze csak akkor, ha nem készülsz fel, azaz előtte nem határozod meg – és akár írod is le -, hogy mit és kinek is szolgáltatsz, értékesítesz.

És akkor itt jövök én, azaz a vállalkozót támogató coach, hogy abban segítsek neked, hogy úgy találd meg a TE vállalkozásod, szolgáltatásod, terméked célcsoportját, ami hozzád is illik, amiket Te a mostani tudásoddal, személyiségeddel ki tudsz szolgálni.

Miért fontos egyáltalán, hogy hozzád illő legyen a célcsoport?

Mert olyan terméket, szolgáltatás eladni, vagy olyan célcsoportnak, ami nem a Tiéd, amilyen közegben nem érzed magad komfortosan, azt nem tudod sokáig csinálni. 

Lehet, hogy évekig „elvagy vele”, de vagy nem lesz sikeres a vállalkozás (értsd nem jönnek ügyfelek, nem veszik a portékád, nem lesz elég bevételed), vagy sikeres lesz, de te teljesen felörlődsz benne, elfáradsz, kiégsz, eleged lesz. Végül pedig az egészet abbahagyod, feladod, a második esetben pedig lehet, hogy még azt sem érted, hogy mi volt a probléma.

Ok, de hogy tudod megtalálni, mi az az ideális ügyfél, aki hozzád illik?

Erre két utat is tudok mutatni. Az egyiket, te tudod csinálni, a másikhoz kell segítség (pl. én). 

Az elsőt akkor ajánlom, hogy már van kellő önismereted, tudod miben vagy jó, mik az erősségeid, hogyan és kikkel tudsz és szeretsz kommunikálni, és ha már voltak ügyfeleid, ők jellemzően milyen típusúak voltak (a célcsoport meghatározás szerint).
Mert én vallom, hogy legtöbbször olyan ügyfelek találnak meg (főleg szolgáltatóként), akiknek Te tudsz segíteni, mert hasonló az értékrended, stílusod, és több a tapasztalatod az adott témában, mint neki.

A másik utat tudod pl. velem bejárni. Ekkor a fenti kérdéseken megyünk végig egy coaching ülésen, végig nézve a tudásod (pl. szakmai, marketing, értékesítési, technikai, pénzügyi, stb.), tapasztalatod (pl. a szolgáltatásodban hány ügyféllel, milyen témákkal dolgoztál már), kikkel tudsz jól kijönni (nemcsak vállalkozóként, hanem emberként, kitől ver ki a víz, ha beszélned, találkoznod kell vele, kit hívsz fel szívesen – milyen ember ő), a meglévő ügyfeleid milyenek (kor, nem, munka terület, élethelyzet, gazdasági helyzet, stb.?

Ez látszólag könnyű téma, de tudod hány ember nem tudja megmondani, miben is jó ő, mi is az erőssége, vagy a kedvenc szavammal: milyen erőforrásai vannak, amire építhet? Mert ezeket olyan jól el tudjuk nyomni, „hiszen ez természetes”, „ezt mindenki tudja”, szoktuk mondani. Hát nem…
Végül pedig ezeket összesítjük (én ezeket lejegyzem és visszajelzem, összefoglalom), amit Te végig hallgatsz és meglepődsz, felismerésekre teszel szert és összeáll a fejedben a Te igazi, hozzád illő célcsoport. Na jó, nem mindig ilyen szépen és gyorsan, de el lehet jutni ide.

Mit mutat be a weboldalad, az az mit szolgáltatsz?

Segítségként Magdi írt már egy cikket nekünk erről, hogy mi a weboldal kialakítás folyamata.

Gondolhatod, hogy egy weboldalhoz elég, ha leírod a szolgáltatásod nevét, tartalmát, árát, végül kell majd rá egy gomb, ahol megveszi. Hahaha, ha ez ilyen egyszerű lenne. A szolgáltatásod (terméked) bemutatásához ennél jóval több kell. 

Még, ha van egy profi szövegíród a honlapra, akkor is fontos, hogy el tudd neki mondani, mi a te szolgáltatásod, mi van benne, mit old meg és milyen eredményt lehet elérni vele. Igen, ez a marketinges része is, de gondolj arra, hogy a vevődnek meg kell értenie mit akarsz neki adni, és fel kell ismernie, hogy ez miért jó neki.

Ha ez megvan, már „csak” formába kell önteni, azaz meg kell tervezni, hogy jelenjen meg ez az egész a weboldalon. Mi a fontos, mi legyen kiemelve, mi a főbb üzeneted, amit mindenképpen elolvasson, mi az, ami nem elhagyható, akár jogi részek, akár az igénybevétel részletei? Melyek a szolgáltatásod részletei, elemei, típusai, csomagjai, hogyan épül fel az ára?

Akkor tudtok jól és gyorsan haladni a tervezésben, ha ezeket előre letisztázod magadban. Sőt az sem árt, ha van elképzelésed arról, mit akarsz láttatni az oldalon (grafikák, képek, színvilág, sítlus stb.).

És hogy jössz a kínált szolgáltatásodhoz megint TE?

Az előzőek alapján talán már nem kell ecsetelnem, hogy itt is ugyanolyan érdekes, hogy olyan szolgáltatást ajánlj, ami önazonos.

Sosem felejtem el, amikor az egyik vállalkozói csoportban azt válaszolta egy vállalkozó arra a kérdésre, hogy mivel foglalkozol: „webáruházat üzemeltetek”. Szerinted mennyire érezte magának az ott kapható termékeket? Vagy ha még azokat annak is, magát a webáruház működtetést? Szerintem nem annyira, legalábbis, amiért az ember lelkesedik, arra nem az „üzemeltet” szót használja.

A jobb példa, egy fitnesz edző kliensem, aki úgy beszélt a szolgáltatásáról, hogy abból egyből látszott mennyire imádja, mennyire fontos számára, hogy átadja azt a tudást, örömet, amit a mozgás és az egészséges táplálkozás okozhat egy ember életében.

De itt a saját példám is: 20 éves IT-s és üzleti múlttal a hátam mögött úgy gondoltam, hogy nem az üzleti világban fogok coach-olni, hanem a mélyen lévő, nehéz helyzeteken túl lévő magánszemélyeknek segítek újra megtalálni a saját életútjukat. Mivel én is voltam mélyen, úgy gondoltam, ez működni fog.

Valahogy mégsem jöttek az ügyfelek, én pedig nem értettem mi a gond.

Aztán egy coach világított rá, hogy nekem nem ez az erősségem, hogy iszonyatos lelki mélységekbe menjek, hiszen ezt én is tanulom a mai napig. Sokkal inkább a rendszerben gondolkodás, az üzleti, racionális, két lábon állok a földön, a megoldás orientált hozzáállás jellemző rám, a tervezésben, csinálásban vagyok jó. Mikor ezt végre elfogadtam, megtaláltam nemcsak a saját igazi célcsoportom (vállalkozók), de a szolgáltatásom fókuszát is (vállalkozás indítási, tervezési, stratégiai tanácsadás, és hozzá a vállalkozási gondolkodásmód fejlesztése).

Te mennyire érzed sajátodnak a te szolgáltatásodat?

Gondold át te is ezek mentén, visszatérve az erősségeidhez, tapasztalatodhoz, a vállalkozói személyiségedhez, hogy a Te szolgáltatásod mennyire a tiéd, és válts, ha úgy érzed nem az!
Ha pedig egyedül nem megy, tudod, akkor tudok egy jó coach-ot, aki ezen a folyamaton szintén végig vezet! 🙂

Megvan a célcsoportod, és a szolgáltatásod, na de mennyiért adod?

Szuper árazási stratégák, szakértők vannak mind pénzügyi, mind marketing oldalról, akiktől megtanulhatod, hogy érdemes összeállítani egy szolgáltatás, egy csomag árát. Valamint azt is, hogy ezt hogyan érdemes a weboldalon (szaknyelven landing oldalon) kommunikálni.

De ezek a szakemberek egy dolgot gyakran kifelejtenek a képletből, mégpedig Téged.

Mert azt, hogy milyen áron tudod kínálni a szolgáltatásod, nagyban meghatározza az is, hogy milyen a viszonyod a pénzzel. Mennyire tudod elfogadni, hogy pénzt kapj azért, amit teszel (húú ez főleg segítő szakembereknél nehéz, de gyakran előfordul más szolgáltatóknál is, akik azt gondolják, amit ők adnak, azt bárki tudja…).Ha megalkottad azt a bizonyos tuti árat, azt hogy tudod leírni, kitenni a weboldalra, posztba, és főleg, amikor ott az ügyfél jelöl a telefon, messenger túloldalán, ki tudod-e magabiztosan neki mondani.

Gyakran nem, és ha nem vagy biztos a szolgáltatásod értékében (ergo a saját értékedben), ha nem tudod magabiztosan kommunikálni, azt megérzik az ügyfelek és nem fognak tőled vásárolni.

Ezzel a témával (money mindset – pénz gondolkodásmód) nagyon sokat foglalkoztam az elmúlt hónapokban a csoportomban, ügyfelekkel, kihívásban és látom, hogy itt bizony nagyon sok tennivaló van még. Ezzel a témával azért nehéz egyedül megküzdeni, mert sokszor mélyen belénk égett, szülőktől, tanítóktól hallott mondatok határozzák meg a pénzhez való viszonyunkat (pl. „edd meg az ebédet, mert Afrikában meg éheznek” – gondolhatod, hogy jön az ebéd a pénzhez? Hát az ételt is pénzből vesszük nem?) Ráadásul ez a mondat pont az egyik jellemző pénz-blokkot erősíti: a szegénység tudatot, amikor úgy gondolod, nincs elég pénz a világban, hiány van, így neked sem juthat elég. Persze ez sokszor nem tudatosan.

A lényeg, hogy a jó árazás mellett ezzel is fontos foglalkozni, hogy tényleg magabiztosan el tudd adni a portékádat. Velem is dolgozhatsz ezen, egy konzultáción felmérjük hogy állsz most a pénzzel, honnan jönnek a beégett mondatok és hogyan alakítsd át azt lépésenként, gyakorold és ültesd át a mindennapokba.

Mi történik a weboldaladdal, ha Te változol?

A fentiek alapján teljesen természetes az, ahogy telnek az évek, egyre több tapasztalatot szerzel a munkádban, az alapján finomítod a módszereidet, új szolgáltatásokat vezetsz be, a régieket átalakítod, így egy idő után a weboldalad elavulttá válhat, ha azon nem változtatsz.

Ugyanígy vállalkozóként is fejlődsz (tudod a vállalkozói személyiséged), egyre jobban átlátod, mi, hogy működik neked vállalkozóként, mi az különlegességed, hogyan tudod jobban megszólítani a célközönségedet és milyen folyamatban és főleg áron tudnak és szeretnek tőled vásárolni. Mindezt persze a fentiek szerint említett saját, aktuális működésedhez igazítva.

Ezért – saját tapasztalatom szerint – érdemes a weboldaladat fél – 1 évente legalább tartalmilag felülvizsgálni, kicsit átfogalmazni a fontosabb üzeneteket, a fő oldalon azt kiemelni, ami éppen a vállalkozásod fókuszában van.

Ha úgy érzed, már ismered magadat eléggé a viselkedésed, értékeid, gondolkodásod, működésed kapcsán, akkor ezt te magad is át tudod gondolni. Ha könnyebb úgy, akkor kérj segítséget és ezen együtt a kezedet fogva megyünk végig.

Tetszett Emese cikke, szívesen tanulnál tőle?

Lépj be Emese Vállalkozás olajozottan segítőknek Facebook csoportjába, kövesd az oldalát, látogasd meg a weboldalát!

2 Hozzászólás

  1. Kovács Noémi

    Fantasztikus cikk 🤗 nagyon jókor jött! Végre a bizonytalanságomból és az összekuszált gondolataimból kizökkentet. Valóban logikusan, racionálisan vezetett végig a fő támpontokon.
    Köszönöm Magdi és Emese 🤗

    1. Pálffy Magdi

      Örülünk, hogy hasznosnak tartottad! 🙂

Nem lehet már hozzászólni ehhez a cikkhez.