Három szempont az ügyfélfogó logóhoz
A márkaépítő logó fontos ismertetőjegye vállalkozásodnak. Egy jó logó láttán az emberek rögtön kapcsolnak – kihez kapcsolódik, vagy mit várhat a terméktől, szolgáltatástól. Ebben a cikkben itt van három szempont, hogy a logódra költött pénz hosszútávú, jó befektetés legyen, ne pedig kidobott pénz.
Hogyan legyen márkaépítő a logód?
A logó fontos eleme az arculatodnak, a legtöbben ezzel találkoznak először, ha meglátják a névjegykártyád, a plakátod, a honlapod.
Fontos azonban tudatosítanod, hogy a márkád nem csak egy logó, hanem annál sokkal, de sokkal több. A márkádhoz tartozik a személyiséged, a termékeid, a szolgáltatások, amiket és ahogyan adsz.
De maradjunk most a logóknál!
Itt a három legfontosabb szempont, amit segít a tökéletes logót megálmodnod.
1. Legyen egyszerű, könnyen megjegyezhető a logód!
Olvastam egy nagyon érdekes felmérést arról, mennyire pontosan emlékeznek az emberek ismert cégek logóira. Olyan nagyvállalatok szerepeltek a tesztben, mint a Burger King, az Adidas, az IKEA, az Apple, vagy a Starbucks. Több, mint 150 amerikai vett részt a tesztben, az eredmény pedig megdöbbentő volt: ugyan a 80% helyesen tudta felidézni a márkák színeit, azonban átlagosan csupán 16% tudta tökéletesen lerajzolni a logókat. (És itt most ne rajzművészekre gondoljunk, hanem arra, hogy a logó jellegzetességeit, és összes elemét ismerték.)
Felesleges cirkalmas és drága logókra költened, ha valószínűleg ugyanerre a sorsra jut a Te emblémád is. Minél egyszerűbb, annál jobb! A geometrikus formák, a minimalista stílusú emblémák a virágkorukat élik. Nagy divatja van az egyszerű kereteknek, és a névlogóknak is. Nemcsak a formáknak, de a színeknek is „üzenetük van”, ezért nem árt, ha tisztában vagy a jelentéstartalmukkal. (Például a kör teljességet, egészséget, a kék megbízhatóságot jelent stb.)
Az egyszerűség nagy előnye még, hogy nem fog 1-2 év alatt kimenni a divatból. Jó példa erre a nyomtatóiról és laptopjairól ismert HP (Hewlett Packard), mely 1939-es alapítása óta nem sokat változtatott a logóin, a legismertebb verzió 31 éven át tartotta magát.
2. Döntsd el, mit reklámozol a logóddal
Gondold végig, hogy a tevékenységedet, a termékedet, vagy a nevedet szeretnéd a logódban megjeleníteni, ez fogja ugyanis meghatározni a márkaépítési stratégiádat is.
Ha a cégedet vagy annak tevékenységét, termékét szeretnéd a logódban látni, az egész marketingedet a tevékenységedre kell építened. (Ez esetben a személyed másodlagos lesz.) Sok féle lehetőség van itt is: szerepelhet pusztán a cég neve a logódban, vagy valamilyen egyszerű, sematikus ábrával utalhatsz a termékedre. Ez utóbbival bánj óvatosan, mert idővel változhat a termékkínálatod és hamar elavulttá válhat a logód.
Más a helyzet, ha szolgáltatsz. Egy szolgáltatás sok esetben nehezen megfogható, ilyenkor sokan vért izzadva próbálnak kitalálni valami olyan kompozíciót, amivel „megmagyarázzák”, mit is szolgáltatnak, ami ritkán sikerül. Ha meg gyakori szolgáltatásról van szó, könnyen válhat sablonossá a szokványos látványelemek használata – gondolj csak bele, hány olyan fodrászat van, amelyiknek a logójában szerepel az olló és a fésű.
Ha egy logó egyedi ugyan, de ugyanazokkal a sablon elemekkel van telepakolva, amit a konkurencia is használ, gyakorlatilag kidobott pénz az ablakon, hisz különösebb funkciója nincs, azon túl, hogy lóg a falon.
Ha egyedül szolgáltatsz, esetleg több mindennel is foglalkozol, célszerű a saját nevedet a logódba tenni és különös figyelmet fordítanod a személyes márkád építésére.
3. A márkaépítő logó mindig egyedi!
Ez kicsit elcsépeltnek tűnik, de ha belegondolsz, hány ingyenes logókészítő honlap van, vagy hányan kínálják előre elkészített logóikat a piacon, akkor már nem annyira egyértelmű.
Sose vásárolj/használj előre legyártott logókat!
Az előre elkészített logókkal az a legnagyobb baj, hogy megváltozik a nézőpontod: a logórengetegből kiválasztod azt, ami leginkább tetszik és önkéntelenül az elképzeléseidet korlátozod a kínálathoz, csak hogy találj végre valamit. Egy grafikussal történő egyeztetés után azonban egy teljesen kreatív folyamat indul be. Egy gyakorlott szakember nemcsak a Te ízlésvilágodat akarja eltalálni, hanem már tudja, mik a trendek, mi az, ami működik és mi az, ami nem, a Te vállalkozásodra szabva készíti el a logódat és annak verzióit. (Igen, ha nem olyan kőegyszerű a logód, mint a HP-é, akkor valószínűleg szükséged lesz fekvő és álló / négyzetes elrendezésre, esetleg egy favikonként is használható logó alternatívára.
Azt is végig kell gondolnod, hogy azt az érzetet adja-e át a választott embléma, amit sugallni szeretnél a márkáddal, bármilyen módon asszociálni lehet-e rád, vagy a termékedre, szolgáltatásodra, és hogy a szín- és formavilága megszólítja-e a célközönséged.
Ha nem mentél végig előzetesen a márkaépítés folyamatán, akkor esélyed sincs rá, hogy olyan kész logót vásárolj, ami hitelesen fogja támogatni a vállalkozásod. (A logókészítő oldalak legtöbbje fix portfólióval dolgoznak, így ha kiválasztasz egy logót, nem fogják levenni a terméklistájukról, azaz teljesen más profilú cégek is használhatják ugyanazt a logót más színekkel, betűtípussal – ergo keverhetőek lesztek.)
Márkaépítés e-book és munkafüzet
Nyűgözd le ideális ügyfeleidet stabil márkáddal!
Ebben a márkaépítési e-bookban és munkafüzetben gyakorlat-orientáltan vesszük végig a márkaépítési alapokat.
Az alapok lefektetésén túl meghatározzuk ideális célközönséged, valamint márkád stílusát, nyelvezetét, és gyakorlati útmutatót kapsz az arculati színeid, betűtípusaid meghatározásához is.
Csak megvalósítóknak!