A kérdést kezdhetnénk úgy is, hogy mikor nincs. 8 éves weboldalkészítői tapasztalattal a hátam mögött számos vállalkozásnak készítettem honlapot és bár mindegyik vállalkozás más és más, az igények között sok a párhuzam. Az, hogy mikor lesz honlapod, nagyban befolyásolja a vállalkozásod sikerét is. Egy korábbi írásomban kifejezetten kezdőknek foglaltam össze, mikor van szükség honlapra és mikor nem, most egy kicsit közelebbről megnézzük, hogy tapasztalt vállalkozók számára mikor jön el a pillanat, amikor már nem tudnak honlap nélkül létezni. Lássuk, mit mondanak ők!
Vállalkozók körében végzett felmérésem során az alábbi típusválaszokkal találkoztam arra a kérdésre, hogy miért van szükségük honlapra.
Az első csoportban elsősorban kezdő, vagy kevesebb mint egy éve vállalkozó hölgyek voltak. A hátterüket illetően vagy a fiatalabb korosztályhoz tartoztak, vagy ha 40 év felettiek is voltak, jellemzően multi cégnél dolgoztak.
Az ő egyszerű magyarázatukat így lehet összefoglalni:
- egyszerűen kell, nincs vállalkozás logó és honlap nélkül.
Emögött van egy erős vállalati kultúra, amit hoztak magukkal, valamint a szokás, hogy ha valami után kutakodnak a Google-ben, az ott található szolgáltatások, termékek mögött cégek vannak.
A második csoportba azokat tettem, akikben az volt a közös, hogy valamilyen hobbi tevékenységből, érdeklődési körből kezdtek el megélni, és -hasonlóan az előző csoporthoz – úgy gondolták, a vállalkozásnak kell, hogy honlapja legyen.
Összefoglalva:
- Meg akarják mutatni az ismeretségi körnek és a nagyvilágnak, hogy milyen szolgáltatást nyújtanak, immáron pénzért.
A harmadik csoportba olyan vállalkozók tartoztak, akik vagy egyáltalán nem voltak jelen az online térben, vagy csak a közösségi médiában és egy darabig sikeresen elvoltak honlap nélkül is.
Ismétlődő problémák, melyekre hivatkoztak és végül a honlap mellett döntöttek:
„A közösségi média kiszámíthatatlanná vált, nehéz kontrollálni, megingott a bizalmam, különösen a Facebookban.”
„Ha csak egy FB oldalad van, nem vesznek a fizetős ügyfelek igazán komolyan, plána, ha a konkurensednek csilli-villi weblapja van.”
„Ha egyáltalán nem vagy jelen az online térben, olyan, mintha nem is léteznél.”
„Ha nincs a névjegyeden ott a honlapod, furcsán néznek rád…”
Nézzük meg közelebbről, hogy miért fontos, hogy legyen honlapod, ha már működő vállalkozásod van.
Érvek a céges weboldal mellett, azaz milyen esetekben van biztosan szüksége a vállalkozásnak honlapra:
1. A konkurenseidnek már van honlapja
Akár a helyi lakosokat szolgálod ki, akár helytől kötetlenül szolgáltatsz, ha vannak konkurenseid, akik ugyanazon a területen dolgoznak és nekik van weboldaluk, komoly piaci hátrányod származhat abból, ha neked nincs.
Amikor a potenciális ügyfeled szolgáltató után kutat az interneten, jó eséllyel a tevékenységedre, termékedre, szolgáltatásodra keres rá és a termék, szolgáltatás jellegétől függően hozzátesz egyéb, a keresést szűkítő paramétereket (pl. angol tanítás Gödöllőn, furulyaoktatás online stb., ékszer esküvőre menyasszonynak stb.). Ha téged nem talál, ahhoz a konkurensedhez fog menni, akinek feldobja a honlapját találatként.
De igaz ez a papír alapú hirdetési felületekre úgy, mint szórólap, plakát, újsághirdetés, de még ide sorolhatjuk a névjegyet is. Ha ezeken nem szerepel honlapcím, és nem tud „ellenőrizni” a potenciális ügyfeled, könnyen komolytalannak gondolhat azzal a konkurenseddel szemben, akinek minden online és offline felületén kint van a honlapja.
A honlappal ugyanis nemcsak felteszed magad a konkurensek közé a térképre, de esélyt adsz arra magadnak, hogy mélyebb benyomást tehess potenciális ügyfeleidre. Nem utolsósorban a honlap kiváló lehetőség arra, hogy a konkurenseidtől meg tudd magad különböztetni. És itt rá is kanyarodhatunk a következő fontos tényezőre.
2. Bizalmat akarsz építeni
Ha bizalmat akarsz építeni, szükséged lesz egy igényes honlapra. A bizalomépítés az alapoknál kezdődik, nem kell mindjárt bonyolult marketinges felépítésre gondolni. Pusztán egy rendezett, minőségi fényképekkel illusztrált, egyszerű honlap is kelthet bizalmat, különösen akkor, ha a konkurenseid weboldala igénytelen, átláthatatlan.
A bizalom elnyerésére kőművesként éppúgy szükséged van, mint pszichoterápiás szakemberként – a bizalomépítés módja természetesen eltérő lesz.
Mivel is lehet a honlapodon bizalmat építeni – szolgáltatástól függetlenül?
- megnyerő bemutatkozással
- fotóval, amin jól látszol
- referencia munkák bemutatásával / ügyfél véleményekkel
- közérthető nyelvezettel
- átláthatósággal – legyen szó a honlap felépítésről, vagy épp a szolgáltatásod bemutatásáról
- elérhetőséggel
3. Nehéz elérni az ügyfeleket
Legyél helyi szolgáltató, vagy online térben mozgó, az ügyfelek elérése, megszólítása kihívást jelenthet. A covid ideje alatt számtalan vállalkozó döbbent rá, hogy nem szabad ragaszkodnia kizárólagosan a személyes jelenléthez, sok vállalkozás épp annak köszönhette a fennmaradását, hogy átlépett az online térbe. Gombamód növekedett az online webshopok száma, számos vállalkozás, aki addig nem érezte szükségesnek, hogy a vállalkozása rendelkezzen honlappal, csináltatott weboldalt.
Egy kiépített erős márkával a hátad mögött igazi bástya lehet a honlapod, hiszen a témáddal kapcsolatban bármilyen probléma felmerül, a követőid tudják, hol keressenek. A közösségi média algoritmusai kiszámíthatatlanok, a hírlevelezés, bár hatékony, folyamatos munkát igényel, ellenben egy jól felépített honlapra akkor is szállít a Google látogatókat, amikor inaktív a marketinged.
4. Szeretnél online is értékesíteni
Egy online webáruház jóval kevesebb beruházást igényel, mint egy fizikai bolt létesítése. Bár sokan kifejezetten a covid miatt vágtak online értékesítésbe, a vállalkozások egy része a járvány után is megtartotta online boltját, mert rájött, sokkal szélesebb körben tudnak értékesíteni.
De ugyanígy egyszerűbb online tanfolyamot értékesíteni és többekhez juthatsz el, mintha termet bérelve tartanál 5-10 főnek személyes tréningeket.
4. Nem akarsz 24 órában szolgáltatni
Ez a pont nemcsak akkor vonatkozik rád, ha online értékesítesz és a weboldal legnagyobb előnyének az automatikus számlázást tartod. Egy webshoppal nem rendelkező szolgáltató is könnyen belecsúszhat weboldal nélkül a folyamatos „szolgáltatásba”. Elég csak arra gondolni, ha nincs egy fix felület, ahol megosztod hol és mikor lehet hozzád bejelentkezni, milyen szolgáltatásokat nyújtasz, milyen tévhitek terjednek a szakmáddal kapcsolatban, akkor rengeteg időd fog elmenni arra, hogy ismétlődő kérdésekre válaszolj, levelezz, telefonálj, egyeztess, chatelj a messengeren, meggyőzz másokat.
Plusz érv a honlap mellett, ha időpontfoglalót használsz. Számos időpontfoglaló program létezik, de az ügyfeleid ezzel nincsenek legtöbbször tisztában. A honlapod címét könnyebben megjegyzik, mint bármelyik időpontfoglalóét, így az ügyfeleidnek és magadnak is szívességet teszel, ha a honlapodon elérhetővé teszed az időpontfoglalódat gomb, vagy beágyazott űrlap formájában.
Pontos szolgáltatás leírással, gyakran ismételt kérdések szekcióval, bemutatkozással, referenciákkal, webshoppal, vagy akár egy beágyazott időpontfoglalóval sok-sok időt tudsz magadnak spórolni.
5. Hirdetni szeretnél az online térben
Ha csak Facebook oldalad van és abban is hirdetsz, jelentős bevételtől eshetsz el, ha pusztán posztokkal dolgozol és nincs konkrét weboldal link, amire terelni tudod a látogatókat. Egy poszt szövegét nem tudod olyan szépen, képekkel tagolni, mint egy landing oldalt, sokan a hosszú posztokat el sem olvassák. Ezzel szemben a honlapon remekül ki tudod magad fejezni, a tartalmat és a megjelenést is szabadon tudod alakítani. Így a hirdetésednek csak annyit kell elérnie, hogy kattintsanak a honlapodra, a többit elvégzi a weboldal.
A Google hirdetések még ennél is egyszerűbben működnek, hiszen nem kell mozgalmas, kattintás-vadász szövegekkel sem operálnod, bőven elég, ha a keresett szóra az elsők között jössz fel és garantáltan sokan fognak klikkelni.
A hirdetések eredményességét is akkor tudod igazán hitelesen mérni, ha weboldalhoz kötöd: látod hányan milyen gombokra kattintottak, mely oldalakra érkeztek. Mind a Googlehoz mind a közösségi média platformokhoz köthető hirdetési felületekhez már komoly weboldalra szakosodott analitika jár, míg egy sima poszt esetében annyit látsz, hogy hányaknak jelent meg, és hányan olvasták el.
Összefoglalásul, mindenképp szüksége a vállalkozásodnak honlapra:
- ha a konkurenseidnek van honlapja;
- ha bizalmat szeretnél építeni;
- ha több ügyfélre szeretnél szert tenni;
- ha fix pontot szeretnél, ami a vállalkozásod középpontja és minden egyéb online platform itt van összefogva: legyen szó időpontfoglalóról, online értékesítési rendszerről, közérdekű információkról, erősségeidről, korábbi munkáidról, ügyfélvéleményekről.
kivitelezőt keresel?
Jelentkezz be ingyenes konzultációra, beszéljük meg, milyen stádiumban van a vállalkozásod és hozzá milyen honlapra lenne szükséged. Ha van már weboldalad, de nem vagy vele elégedett, küldd el meglévő honlapod linkjét is és közösen megnézzük a fejlesztendő területeket.
Csak a konzultációt követően tudok neked részletes írásos árajánlatot küldeni, anélkül nem megy. 🙂