Mikor van szükség honlapra és mikor nem

Kivitelezőként azt gondolhatod, most majd jól rábeszéllek arra, hogy legyen honlapod és persze azt mindenképp nálam csináltasd meg. Csalódni fogsz, most inkább lebeszéllek róla, vagy legalábbis arra szeretnélek biztatni, alaposan gondold végig, mielőtt belevágsz.

FOGYATKOZÓ VÁLLALKOZÁSOK

Piac és profit 2020. augusztusi cikke szerint a hazai vállalkozások kevesebb, mint 70%-a éri meg az 5 éves kort, a cégek kevesebb, mint fele pedig a 10 évet. A koronavírus miatt az elemzők szerint ez az arány még rosszabb lesz, mert sok vállalkozás nem tud talpon maradni, és bár sokan kényszerülnek az állásuk elvesztése miatt vállalkozni, várhatóan ezek sem lesznek hosszú életűek. (Hasonló jelenséget a 2008-as világválság idején tapasztaltak az elemzők és a mostani vírushelyzet hatásától is ezt várják.) Nincs olyan hét, amikor ne futnék bele olyan honlapokba, melyek mögött a vállalkozás már nem létezik.

A HONLAP CSAK A FELSZÍN, NEM ATTÓL LESZ SIKERES A VÁLLALKOZÁS

Kivitelezőként kezdetektől fogva az volt a célom, hogy értéket teremtő vállalkozó nőket segítsek sikerre vinni szép, önazonos, jól működő honlappal, vonzottam is be a jobbnál jobb ötlettel induló vállalkozásokat, amelyeknek szebbnél szebb honlapokat készítettem, de egy idő után láttam, hogy ez nem elég. 

A magam részéről én megtehetek mindent, hogy az a honlap szép és vonzó legyen, adhatok tanácsokat a vállalkozónak, hogyan építsük fel a tartalmat, dolgoztam együtt profi szövegíróval, marketingessel és grafikussal is, de rájöttem, abban, hogy az a vállalkozás valóban sikeres legyen, valójában kis részem van, mert ezer más tényezője van egy sikeres vállalkozásnak, a honlap csak a felszín. 

Mivel NEM üzleti mentor vagyok, nem tartottam magam jogosultnak arra, hogy felmérjem, megvannak-e az alapok ahhoz, hogy életképes legyen a vállalkozás, azaz érdemes-e egyáltalán honlapra költenie a vállalkozónak. 

Hamar rájöttem, így nem teljesül a misszióm, hogy női vállalkozásoknak segítsek kihozni magukból a legjobbat, ezért mintegy előszűrésként rákérdezek a vállalkozó missziójára, „cégtörténetre”, arra, hogy miben más ő, mint a konkurensei. Akik nem tudnak ezekre a kérdésekre válaszolni, többnyire ajánlatot sem kérnek, a komolytalan, céltalan vállalkozóknak pedig egyszerűen ajánlatot sem adok.

Amíg ezt nem tettem meg, volt is pár olyan ügyfelem, akiknél elkészült a honlap és a vállalkozás igazából el sem indult. Két eset különösen tanulságos volt számomra, mert első ránézésre mindegyik vállalkozás úgy tűnt, az egyediségük és az eszmei, pénzügyi értékességük miatt sikeres lesz. Az egyiknél volt egy remek szolgáltatási ötlet, a másiknál egy luxus kategóriás termék, és persze mindkettőnél a lelkesedés: gyerünk, csináljuk, na meg az alap elgondolás: mi is kell hozzá? Egy logó meg egy honlap. Pár hónap múlva azonban kiderült, ezek mögött a vállalkozások mögött nem volt semmilyen értékesítési tapasztalat, beleállás, hogy igenis ezt akarom csinálni és felvállalni ország-világ előtt. Bár más szempontból, de mindketten erősen hagyatkoztak másokra – akik megmondják kívülről a tutit, vagy legalábbis elvégzik majd helyettük a munkát. Az egyiket konkrétan elbizonytalanították, hogy egyáltalán alkalmas-e a feladatra, újabb és újabb ötletekkel traktálták, hogy inkább így vagy úgy kellene megvalósítania a vállalkozását, a másikat meg lehúzták egy csomó pénzzel és egy darab terméket nem adtak el. Mindketten feladták, még az előtt, hogy igazán elkezdték volna. A szívem vérzett értük, mert mindkét hölgy  fantasztikus egyéniség és azt gondolom, más háttérrel és gondolati hozzáállással nagyon sokra vitték volna az ötletükkel. 

Talán a példából már látod: egy kezdő vállalkozónál nem elég egy jó ötlet és egy jó honlap.

KEZDD AZ ALAPOKKAL: CSINÁLD A VÁLLALKOZÁSOD, NE CSAK TERVEZD!

Ha nincs tapasztalatod és konkrét eredményeid, amelyeket magadnak tudhatsz be, nincsenek ügyfél vélemények, amelyek megerősítenek abban, hogy jó úton jársz, könnyen eshetsz abba a hibába, hogy egy külső személy iránymutatására hallgatsz, akinek nincs teljes rálátása arra, hogy ki vagy, mit akarsz és mit csinálsz. 

Ez a személy lehet egy rokonod, üzlettársad, egy külső szakember, de akár a mestered is. A saját nézeteiket, munkamódszerüket, félelmeiket vetítik ki rád, akarva, hogy fogadd el azokat, hogy az ő útjukat járd, ne a sajátodat. Ezt tehetik tudattalanul, pusztán féltésből, vagy épp tudatosan féltékenységből. 

Ahhoz, hogy sikeres legyél és talpon tudj maradni, TÉNYLEG kell hinned magadban, TÉNYLEG ki kell próbálnod magad és bizonyos szempontból elengedned mások kezét, hogy a magad útját járd. 

LEGYEN A TE KEZEDBEN AZ IRÁNYÍTÁS!

Hiába engedheted meg magadnak anyagilag a multis fizetésedből, hogy mindent kiszervezz az elejétől fogva, akkor se tedd! 

Ha már fel tudtál építeni egy életképes és működő vállalkozást, ráérsz akkor átadni a konkrét feladatokat, konkrét elvárásokkal. Több olyan, sok milliós havi bevétellel rendelkező és évek óta folyamatosan növekvő vállalkozót ismerek, követek és tanulok tőlük, akik pontosan így kezdték: egyedül, mindent a maguk kezében tartva, és csak miután beindult az üzlet és már kialakult egy jól bejáratott rendszer, AKKOR kezdtek el csapatot építeni. Valakinél ez pár hónap alatt bekövetkezett, másoknak évekbe telt, de nem is a gyorsaságon van a lényeg, hanem a folyamaton!

Tehát a tanácsom ez, mielőtt azon agyalnál, hogy a legújabb vállalkozás ötletednek milyen legyen a logója meg a honlapja: TAPASZTALJ! Ez sokkal fontosabb első körben, mint a honlap vagy a logó. Kezdő egyéni -szolgáltatói- vállalkozóként isten ments, hogy üzleti tervre pocsékold az időd! Ráérsz vele! 🙂

Ehelyett inkább tapasztald meg, hogy megy az ügyfél szerzés, az ügyfél kiszolgálás – kikkel dolgozol együtt szívesen, milyen problémák megoldásában tudsz segíteni, mi az, amiben más tudsz lenni, mint a pályatársaid. Tudd meg, milyen adminisztrációval jár a vállalkozás, hogyan kell magadat „reklámozni”, terméket, szolgáltatást fejleszteni, munkafolyamatokat kialakítani. 

Kóstolj bele a vállalkozásod minden szegmensébe. Nem fogsz minden területet szeretni, ez rendben van, idővel kiszervezheted a „nem-szeretem-feladatokat”, de az elején tudd, hogy mivel jár a vállalkozás, hogy el tudd dönteni, egyáltalán akarod-e, tudod-e csinálni. 

Én az 5. kliensem után döntöttem el, hogy igen honlap-készítésből szeretnék megélni, ezt akarom csinálni, addig még honlapom sem volt! 🙂

A vállalkozásod elindításához tehát az első és legfontosabb összetevő a tapasztalat: LEGYEN!

HA NEM HONLAPPAL, AKKOR HOGYAN FOGOM MAGAM ELADNI?!

Szerezd az első ügyfeleidet ismeretségi vagy szakmai körből, és ha mindenképp szükséged van online felületre, nyiss fiókot azon a közösségi csatornán, amelyen nagy valószínűséggel jelen van a célközönséged is, tegyél ki magadról egy fotót és vágj bele. Posztolj, kérdezz, ha akarsz, építs közösséget, kísérletezz. Számolj be a sikereidről, ha van terméked, oszd meg őket. Fontos, hogy ezt természetesen tedd, ne akard ráerőszakolni magad az ismerőseidre és non-stop  a vállalkozásodról írni.  Lépj be vállalkozói csoportokba,  szólj hozzá a releváns posztokhoz, építs kapcsolatokat, ajánld fel a munkád a kísérleti időszakban olcsón, vagy ingyen. Minden egyes ügyfél után vond le a  tanulságokat – mi volt jó a folyamatban, min kell csiszolni, milyen típusú ügyféllel dolgozol együtt és kivel nem. Lesznek sikerek és kudarcok is. A honlap készítéssel nem kell megvárnod, amíg tökéletes nem lesz a vállalkozásod,  talán sosem lesz az, mert mindig látni fogod a fejlesztési lehetőségeket, ami egyáltalán nem baj, sőt!  De  legalább tedd meg az első lépéseket, hogy  legyen rálátásod, valóban akarod-e, tudod-e csinálni. 

Már írtam, de azért leírom még egyszer: gyűjts tapasztalatokat! 🙂

Néhány ügyfél és / vagy pár hónapnyi tapasztalatszerzés után a kezdeti lelkesedésed töretlen, netán még nőtt is, csak akkor vágj bele az arculattervezésbe és a honlap-készítésbe. Addig ezek inkább csak hátráltatnak, mert elviszik a figyelmed a valóban fontos dolgokról.

Ha már van tapasztalatod és még mindig tart a lelkesedésed, akkor a Klassz honlapom lesz zárt Facebook csoportban a legjobbhelyen vagy, ha pedig ez a cikk csak megerősített abban, hogy most jött el az ideje nálad a honlap készítésnek, nézd meg a szolgáltatásaimat

Vélemény, hozzászólás?

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .