Kész a honlapod? Így kérj róla visszajelzést!

Mielőtt megmutatnád a nagyközönségnek frissen elkészült honlapod, nem árt, ha előtte mással is megnézeted – különösen igaz ez, ha saját magad készíted a honlapodat. Az alábbi cikkel abban szeretnék segíteni neked, milyen szempontokat vegyél figyelembe, amikor a honlapodat teszteled, illetve visszajelzést kérsz róla.

Kivitelezőként a pályám elején szembesültem néhány alkalommal azzal a jelenséggel, hogy az ügyfél rettentően boldog és elégedett volt átadáskor a honlapjával, kitette a nagy nyilvánosság elé, majd pár nap múlva visszajött, hogy alakítsuk át ezt vagy azt. 

Egyes esetekben észszerűek voltak a változtatások, (pl helyesírási baki, ami felett többszöri átnézés után is átsiklottunk), de voltak teljesen logikátlan, furcsa változtatási kérelmek, amelyek homlokegyenest szembe mentek azzal, amit az ügyfél korábban kért. Mint kiderült, a furcsa kívánságok mögött legtöbbször csupán EGY ember negatív véleménye állt.

Azóta az ügyfeleimet felkészítem az önálló tesztelésre és átnézésre, és töredékére csökkentek a hasonló esetek. Ebben a cikkben megosztom Veled az ütésálló stratégiát!

Szempontok honlap teszteléshez

Amikor határozatlanok vagyunk egy témában, másoktól kérünk visszajelzést, amivel alapvetően nincs gond. Laikusként azonban sokszor laikusok véleményét kérjük ki, és ez különösen igaz azokra a vállalkozókra, akik saját maguk készítik el a honlapjukat.

Ha a honlapoddal, arculatoddal kapcsolatban vannak kétségeid, hatványozottan fontold meg, kinek a tanácsára hallgatsz.  Célszerű még az előtt megmutatni néhány embernek az elkészült honlapod, mielőtt a nagy publikum előtt tennéd láthatóvá. 

Így válogasd meg a tesztelőidet:

1. Jól ismer és kedvel Téged.

De annyira nem áll közel hozzád, hogy féljen megmondani a véleményét, objektív tud maradni. Azért fontos, hogy ismerjen, hogy meg tudja erősíteni – valóban Téged tükröz a honlap, vagy épp ellenkezőleg, lehet, hogy trendi a honlapod, de nem Te vagy.  Elsőre lehet, hogy megnyered az embereket a honlapoddal, de ha azt tapasztalják, hogy más vagy, mint amit mutatsz magadról, elpártolnak Tőled.

Sajnos vannak kíméletlenül őszinte emberek is, akik nem arról híresek, hogy más számára is befogadható módon tálalják a véleményüket. Ilyentől csak akkor kérj visszajelzést, ha feltétlenül szükségesnek tartod. 

2. A tesztelő a célcsoportodat képviseli

Ha már szolgáltatsz, célszerű a célközönségedből, azaz meglévő ügyfeleidből válogatni. Ha még nem szolgáltatsz, akkor is érdemes olyanok véleményét kérned, akik potenciális ügyfeleid lehetnek. Elsősorban nekik készül a honlap, fontos, hogy számukra legyen megnyerő, a szomszéd vagy a párod véleménye ebből a szempontból irreleváns.

3.  Nem elfogult veled szemben

Sem pozitív, sem negatív értelemben.  Anyukád legyen a legutolsó, akinek megmutatod! 😀 Vedd számításba azt is, hogy ha olyan jóbarátnak küldöd át, aki nem mellesleg szakmabelid, pusztán irigységből is mondhat lehúzó kritikát.  

4. Merj kérni véleményt szakértőtől is.

Ha teljesen laikusként készíted a honlapodat, bátran merj kérni véleményt hozzáértő személytől is.  Például ha weboldalkészítői tanfolyamot vásároltál, akkor az oktatódtól, vagy egy gyakorló weboldal-készítőtől.  Ő ugyan arról nem fog tudni véleményt alkotni, hogy a weboldalad mennyire tükröz téged, de működésbeli vagy tartalom felépítésre vonatkozó ötleteket adhat.

ALAPSZABÁLY: EGY TESZTELŐ NEM TESZTELŐ!

Hogyan kérj visszajelzést a honlapodról?

1.  Határozz meg célokat, amelyek mentén visszajelzést kérsz! 

Például ha azt szeretnéd megtudni, hogy a tartalmat jól építetted fel, ilyen kérdéseket tegyél fel:

  • Mennyire érthető a felépítés – könnyen navigálható a honlap, minden fontos információt könnyen megtalálni? 
  • Mennyire világos a szolgáltatás leírása, csalogató, olvasmányos?
  • Maradtak kérdések a tesztelő fejében, amiről szívesen olvasna?
  • A blog cikkek mennyire informatívak, érthetőek, nincs bennük túl sok szakszó?
  • A bemutatkozás milyen (hossz, tartalom olvasmányosság, érdekességi faktor, kedvelhetővé tesz, vagy inkább elriaszt)?

Működést, designt illető kérdések:

  • Jól láthatóak a gombok?
  • Jól olvasható a szöveg?
  • A képek / illusztrációk és a szöveg aránya megfelelő?  (A túl sok -mozgó- kép, vagy túl harsány színek, esetleg a túl halvány kicsivel szedett betűk is lehetnek problematikusak.)
  • Egyértelmű, mi van linkelve (azaz kattintható) és mi nincs?
  • Minden eszközön élvezhető és könnyen értelmezhető a tartalom? (Ez különösen akkor érdekes, ha több oszlopba, vagy táblázatba rendezel egyes tartalmi részeket.)
 

2. Objektív szempontokat vizsgáltass!

Az, hogy tetszik, vagy sem, nagyon szubjektív, ilyet sose kérdezz.  Inkább ilyenekre légy kíváncsi:
  • Mobil nézetben is működnek a gombok? Könnyen megnyomhatók (pl. nem túl picik és könnyen mellé lehet nyomni)?
  • Maradt benne elírás, helyesírási hiba?
  • Betöltenek a képek?
  • A linkek / gombok a megfelelő helyre visznek?
  • Minden eszközön olvasható méretűek a betűk?
  • Működik az űrlap / időpontfoglaló / webshop stb.? (Azaz tudott levelet küldeni, időpontot foglalni, terméket a kosarába tenni, megvenni, amiről kapott számlát stb.)
 

3. Hagyj teret a tesztelőidnek!

Ha van korrektor ismerősöd, naná, hogy ő elsősorban a helyesírásra fog koncentrálni, azonban ő is észreveheti, hogy olyan stock fotót használsz, ami túl gyakran jön szembe. Vagy ügyfeled mondhatja azt, hogy nagyon közvetlen a szöveg stílusa,  és Te valóban így beszélsz, de írásban már túl sok benne a szleng.  Ezek azok az értékes visszajelzések, amelyektől eleshetsz, ha kizárólag előre megadott lista alapján kérsz ellenőrzést!
 
Azaz amellett, hogy konkrét szempontok megfigyelésére kéred őket, tedd hozzá, hogy ha bármilyen építő jellegű észrevételük van a tartalommal, megjelenéssel, funkciókkal kapcsolatosan, osszák meg veled.   Ez lehetőséget ad nekik a saját személyes véleményük kifejtésére, de miután már objektív szempontok szerint végig nézték a honlapodat, a szubjektív vélemény-alkotás sem lesz pusztán érzelem-vezérelt, így valóban hasznos információkhoz juthatsz. Önmagában csak szubjektív véleményt ne kérj, mert az róluk fog szólni, nem rólad és a vizsgált honlapról.
 

ÖSSZEGZÉS:

Ne feledd: az arculatodnak, honlapodnak elsősorban a KLIENSEIDNEK és NEKED kell tetszenie, elvégre az arcodat adod hozzá, és a fizető vendégeket kell megszólítanod. Nem az a cél, hogy a családodnak, a barátaidnak, vagy a szomszédodnak is elnyerje a tetszését. Hogy arculatod önazonos legyen és célba találjon, célszerű végig menni a márkaépítés folyamatán, aminek meghatározott lépései segítenek stabil alapokat leraknod. 
 

A begyűjtött visszajelzéseket, az esetleges kritikákat hideg fejjel értékeld. Vedd számításba, kinek a véleménye számít, mi az, amivel egyetértesz, és mi az, ami inkább az illetőről szól, és nem rólad vagy a honlapodról/arculatodról, azaz figyelmen kívül hagyható. 

Nem kell mindenkinek tetszened, sem az arculatodnak, sem az oldaladnak, és nem is ez a cél, ezt tartsd mindig szem előtt 🙂