Mielőtt megmutatnád a nagyközönségnek frissen elkészült honlapod, nem árt, ha előtte mással is megnézeted – különösen igaz ez, ha saját magad készíted a honlapodat. Az alábbi cikkel abban szeretnék segíteni neked, milyen szempontokat vegyél figyelembe, amikor a honlapodat teszteled, illetve visszajelzést kérsz róla.
Kivitelezőként a pályám elején szembesültem néhány alkalommal azzal a jelenséggel, hogy az ügyfél rettentően boldog és elégedett volt átadáskor a honlapjával, kitette a nagy nyilvánosság elé, majd pár nap múlva visszajött, hogy alakítsuk át ezt vagy azt.
Egyes esetekben észszerűek voltak a változtatások, (pl helyesírási baki, ami felett többszöri átnézés után is átsiklottunk), de voltak teljesen logikátlan, furcsa változtatási kérelmek, amelyek homlokegyenest szembe mentek azzal, amit az ügyfél korábban kért. Mint kiderült, a furcsa kívánságok mögött legtöbbször csupán EGY ember negatív véleménye állt.
Azóta az ügyfeleimet felkészítem az önálló tesztelésre és átnézésre, és töredékére csökkentek a hasonló esetek. Ebben a cikkben megosztom Veled az ütésálló stratégiát!
![](https://palffymagdi.hu/wp-content/uploads/2023/03/kesz-honlap-atnezesehez-szempontok-683x1024.png)
Szempontok honlap teszteléshez
Amikor határozatlanok vagyunk egy témában, másoktól kérünk visszajelzést, amivel alapvetően nincs gond. Laikusként azonban sokszor laikusok véleményét kérjük ki, és ez különösen igaz azokra a vállalkozókra, akik saját maguk készítik el a honlapjukat.
Ha a honlapoddal, arculatoddal kapcsolatban vannak kétségeid, hatványozottan fontold meg, kinek a tanácsára hallgatsz. Célszerű még az előtt megmutatni néhány embernek az elkészült honlapod, mielőtt a nagy publikum előtt tennéd láthatóvá.
Így válogasd meg a tesztelőidet:
1. Jól ismer és kedvel Téged.
De annyira nem áll közel hozzád, hogy féljen megmondani a véleményét, objektív tud maradni. Azért fontos, hogy ismerjen, hogy meg tudja erősíteni – valóban Téged tükröz a honlap, vagy épp ellenkezőleg, lehet, hogy trendi a honlapod, de nem Te vagy. Elsőre lehet, hogy megnyered az embereket a honlapoddal, de ha azt tapasztalják, hogy más vagy, mint amit mutatsz magadról, elpártolnak Tőled.
Sajnos vannak kíméletlenül őszinte emberek is, akik nem arról híresek, hogy más számára is befogadható módon tálalják a véleményüket. Ilyentől csak akkor kérj visszajelzést, ha feltétlenül szükségesnek tartod.
2. A tesztelő a célcsoportodat képviseli
Ha már szolgáltatsz, célszerű a célközönségedből, azaz meglévő ügyfeleidből válogatni. Ha még nem szolgáltatsz, akkor is érdemes olyanok véleményét kérned, akik potenciális ügyfeleid lehetnek. Elsősorban nekik készül a honlap, fontos, hogy számukra legyen megnyerő, a szomszéd vagy a párod véleménye ebből a szempontból irreleváns.
3. Nem elfogult veled szemben
Sem pozitív, sem negatív értelemben. Anyukád legyen a legutolsó, akinek megmutatod! 😀 Vedd számításba azt is, hogy ha olyan jóbarátnak küldöd át, aki nem mellesleg szakmabelid, pusztán irigységből is mondhat lehúzó kritikát.
4. Merj kérni véleményt szakértőtől is.
Ha teljesen laikusként készíted a honlapodat, bátran merj kérni véleményt hozzáértő személytől is. Például ha weboldalkészítői tanfolyamot vásároltál, akkor az oktatódtól, vagy egy gyakorló weboldal-készítőtől. Ő ugyan arról nem fog tudni véleményt alkotni, hogy a weboldalad mennyire tükröz téged, de működésbeli vagy tartalom felépítésre vonatkozó ötleteket adhat.
ALAPSZABÁLY: EGY TESZTELŐ NEM TESZTELŐ!
Hogyan kérj visszajelzést a honlapodról?
1. Határozz meg célokat, amelyek mentén visszajelzést kérsz!
Például ha azt szeretnéd megtudni, hogy a tartalmat jól építetted fel, ilyen kérdéseket tegyél fel:
- Mennyire érthető a felépítés – könnyen navigálható a honlap, minden fontos információt könnyen megtalálni?
- Mennyire világos a szolgáltatás leírása, csalogató, olvasmányos?
- Maradtak kérdések a tesztelő fejében, amiről szívesen olvasna?
- A blog cikkek mennyire informatívak, érthetőek, nincs bennük túl sok szakszó?
- A bemutatkozás milyen (hossz, tartalom olvasmányosság, érdekességi faktor, kedvelhetővé tesz, vagy inkább elriaszt)?
Működést, designt illető kérdések:
- Jól láthatóak a gombok?
- Jól olvasható a szöveg?
- A képek / illusztrációk és a szöveg aránya megfelelő? (A túl sok -mozgó- kép, vagy túl harsány színek, esetleg a túl halvány kicsivel szedett betűk is lehetnek problematikusak.)
- Egyértelmű, mi van linkelve (azaz kattintható) és mi nincs?
- Minden eszközön élvezhető és könnyen értelmezhető a tartalom? (Ez különösen akkor érdekes, ha több oszlopba, vagy táblázatba rendezel egyes tartalmi részeket.)
2. Objektív szempontokat vizsgáltass!
- Mobil nézetben is működnek a gombok? Könnyen megnyomhatók (pl. nem túl picik és könnyen mellé lehet nyomni)?
- Maradt benne elírás, helyesírási hiba?
- Betöltenek a képek?
- A linkek / gombok a megfelelő helyre visznek?
- Minden eszközön olvasható méretűek a betűk?
- Működik az űrlap / időpontfoglaló / webshop stb.? (Azaz tudott levelet küldeni, időpontot foglalni, terméket a kosarába tenni, megvenni, amiről kapott számlát stb.)
3. Hagyj teret a tesztelőidnek!
ÖSSZEGZÉS:
A begyűjtött visszajelzéseket, az esetleges kritikákat hideg fejjel értékeld. Vedd számításba, kinek a véleménye számít, mi az, amivel egyetértesz, és mi az, ami inkább az illetőről szól, és nem rólad vagy a honlapodról/arculatodról, azaz figyelmen kívül hagyható.
Nem kell mindenkinek tetszened, sem az arculatodnak, sem az oldaladnak, és nem is ez a cél, ezt tartsd mindig szem előtt 🙂