5 nyomós érv, miért blogolj, +2 érv miért nem érdemes belefognod

Elöljáróban szeretném leszögezni, hogy eme cikk nem célja, hogy mindenáron rábeszéljelek a blogolásra. 

Mind a marketingesek, mind a SEO szakértők szeretik vesszőparipaként emlegetni a blogot, ha szeretnél sok látogatót, szakértői státuszt, bizalmat, követőtábort stb. építeni. Azonban  tudnod kell, hogy nem ez az egyetlen útja a hírneved és a bevételed növekedésének.

Ha körülnézel a népszerű és láthatóan jól menő vállalkozók körében, bizony nem mindenki ír blogot. Némelyek kifejezetten kedvtelésből írnak, és egyáltalán nem érdekli őket, hogy a keresőben feljön-e az első oldalon a cikkük, mert így is több ezren olvassák el a cikkeiket. 

A blog lényege ugyanis az értékadás, információ átadás, edukáció, vagy éppen a szórakoztatás. 

Az, hogy a blog szerves része-e az üzleti modellednek, azt nagyban befolyásolják az üzletágadban elfogadott szokások, trendek,  illetve maga a marketing stratégia, amit felépítesz magadnak.

Az alábbi cikkben azokat az érveket sorolom fel, mely indokolja, hogy legyen blogod.

5 ÉRV MIÉRT ÉRDEMES BLOGOT INDÍTANOD

0. VALIDÁLD A VÁLLALKOZÁS-ÖTLETEDET!

A blogra sokan a mai napig egyfajta online naplóként tekintenek. Bár kétségtelenül nagy ereje van a közösségi médiának, belátható, hogy a Facebook, Insta stb. világa túl gyors, és nem mindenki tud vele azonosulni. A tartalmak futószalagon váltják egymást, „poszt-kényszer” uralkodik. Ezzel szemben a blog egy online „olvasókönyv”, és aki maradandót szeretne alkotni, az bizony olyan SAJÁT felületen rögzíti a gondolatait, ami visszakereshető, rendszerezhető, könnyen áttekinthető. A közösségi médiát csak arra használják, hogy megosszák ezeket a tartalmakat, de nem közvetlenül ide gyártják őket.
 

Nem egy olyan vállalkozót ismerek, akinek hobbiból indult a vállalkozása, és nem máshol, mint egy blogban kezdte el megosztani a munkáit, tapasztalatait. A cikkek szárnyra kaptak és szaporodtak az ügyfeleik, megbízásaik. 

Ha még munkavállaló vagy, de szívesen váltanál, és van olyan hobbid, amit akár hivatásként is el tudnál képzelni, kezdd el dokumentálni! 

1. A TÉMÁD SZAKÉRTŐJÉVÉ AKARSZ VÁLNI, BIZALMAT SZERETNÉL ÉPÍTENI

Ha sokan vannak a szakterületeden és ki akarsz tűnni közülük, érdemes fontolóra venni, hogy a blog legyen az, amivel előnyre teszel szert. Azzal, hogy edukálsz a cikkeiddel, megalapozod a hitelességed. Nemcsak azt tudod bizonyítani, hogy értesz az adott témakörhöz, de meg tudod ismertetni a személyiséged, a saját látásmódod, azaz érzelmeket váltasz ki az olvasóidból. Akiknek nem vagy szimpatikus, hamar lepattannak – de ez nem baj. Mert akiknek tetszik a stílusod, hűséges követőiddé és jó eséllyel ügyfeleiddé is válnak.

Ha egyáltalán nem találsz blogot a szakmádban, ne örülj rögtön, inkább elemezd a jelenséget!

Ha senki nem ír a szakterületeden blogot, akkor érdemes végig gondolni, hogy miért?  Próbálkoztak, de hamar kifogytak a témából? Vagy netán ugyanarról írtak, mint a többi konkurens, ezért semmi újat nem tudtak felmutatni? Nem írnak, hanem inkább videókat készítenek? Vagy csak egyszerűen nem szokás a témádban írni – vajon mennyire lenne felforgató, ha Te szakítanál ezzel a hagyománnyal?

Érdemes a célközönséged fejével is gondolkodni – ők mi alapján választanak szolgáltatót? A konkurenseid választ adnak a kérdéseikre, ami alapján őt választják? 

Intim témák esetében egyértelműen fontos a bizalom, amit csak apránként lehet felépíteni. Erre a blog kiváló terep lehet.

2. SPECIÁLIS TÉMÁJÚ SZOLGÁLTATÁST VAGY TANFOLYAMOT / TANANYAGOT SZERETNÉL ÉRTÉKESÍTENI 

Ha speciális témában  szeretnél értékesíteni egy szolgáltatást, tanfolyamot, vagy tananyagot, és támaszkodni akarsz a Google-re, edukatív célú blogodhoz tudsz feliratkozókat gyűjteni, vagy a cikk végén reklámozni a termékedet. Számos vállalkozó nem a konkrét termékét, hanem a blog cikkeit hirdeti, amelyben „elrejtik” (= promózzák) a szolgáltatásukat, terméküket. 

A hirdetés lehet feltűnő banner,  de akár egy szöveges hivatkozás is, amelyben utalsz rá, hogy a kifejtett problémára amúgy megoldás az adott termék vagy szolgáltatás.

A cikk természetesen kapcsolódik valamilyen formában a szolgáltatáshoz, termékhez és olyan információt oszt meg, ami kellően informatív ahhoz, hogy értékes legyen, és eléggé felcsigázó ahhoz, hogy a szolgáltatás / termék iránt is vágyat ébresszen.

3. TÁMASZKODNI SZERETNÉL A GOOGLE-RE, HOGY NE CSAK KAMPÁNYSZERŰEN, HANEM FOLYAMATOSAN LEGYENEK LÁTOGATÓK A WEBOLDALADON

Ha folyamatosan szeretnél látogatókat, akkor vagy folyamatosan kell költened hirdetésekre, vagy hírlevél, közösségi média stb. révén  kell megosztanod a cikkeidet. A másik út, hogy kulcsszókutatást végzel, és ügyelsz rá, hogy  a cikkeid ne csupán az olvasóid számára legyenek értékesek, hanem a Google algoritmusainak is. (A profik rövid távon hirdetnek, hoszú távon pedig linkeket építenek megosztásokkal  ÉS kiemelt figyelmet fordítanak a keresőoptimalizálásra IS.)

A Google az alapján tartja hitelesnek a honlapodat, hogy milyen részletességgel tárgyal egy adott témakört. A blog pedig a legjobb felület arra, hogy a szakterületedet a lehető legjobban kifejtsd. 

Ha ügyeltél a keresőoptimalizálási szempontokra, és a cikkeid feljönnek a keresőben a megfelelő kulcsszavakra, akkor hirdetés nélkül is folyamatosan lesznek látogatóid. 

Az ebben rejlő lehetőséget idén nagyon sok cég felismerte, hiszen a hirdetési költségeik a hatalmas verseny miatt igencsak megugrottak. 

Az Ahrefs  -az egyik piacvezető keresőoptimalizálással foglalkozó cég – oldalán megjelent statisztikái szerint  2023-ban a vállalatok 71%-a  több figyelmet fordított a tartalommarketingre, mint a korábbi években. Bár világszinten az összes blog 33%-a egyáltalán nem termel semmilyen bevételt (és lehet, hogy nem is akar), mégis, a bloggerek 80%-a érzi is a blog eredményességét  – és minél többször publikálnak, annál nagyobb eredményekről számolnak be. Az eredmény mérhető az erősödő márkában, és a bevételi eredményekben egyaránt. Különösen igaz ez azokra, akiknek ténylegesen kapcsolódik termék vagy szolgáltatás a blogjukhoz – legyen az ajánlási program, saját termék, szolgáltatás vagy kurzus.

4. SZERETSZ ÍRNI, ÉS TUDÁST -MARADANDÓAN- MEGOSZTANI

Ha szeretsz írni, a blognak köszönhetően az önkifejezésnek azt a módját választod, amellyel sokakhoz el tudsz jutni.  A blogodnak nem muszáj mindenképp szakmainak lennie, szakértői márka esetében is írhatsz úgy a tapasztalataidról, ügyfelekkel való közös munkáról, hogy az számodra élvezetes, az olvasóidnak pedig tanulságos legyen.

A másik szempont a tudásmegosztás. Orrvérzésid elcsépelt bölcselet, hogy értéket ossz meg, mert enélkül a látogatóid nem maradnak sokáig az oldaladon, nem lesznek kíváncsiak a szolgáltatásaidra, termékeidre.  

Ezzel azonban óvatosan! A legtöbb marketinges, SEO szakember és márkaépítő szakember ugyanis nem hívja fel a figyelmet az értékesség kritériumaira, csak leragad ennél a frázisnál, hogy legyen jó a tartalom.

A blog írás akkor lesz számodra élvezhető tevékenység, ha annyit osztasz meg, amennyit komfortosnak érzel és nem „fáj” anyagilag sem. Az értékes tartalom ugyanis nem azt jelenti, hogy komplett tananyagokat kell közreadnod ingyen, vagy hogy meg kell osztanod benne a szakmád minden csínját-bínját ezzel kiszolgáltatva magad a konkurenseidnek.

Érték lehet maga az is, ahogy egy témához hozzáállsz és megosztod a tapasztalataidat. Egy konkrét szolgáltatás vagy tanfolyam kapcsán megmutathatod ügyfeleidnek az első lépéseket, hogy aztán tovább tudd vinni őket a következő – már fizetős – lépcsőfokra. 

Értékes az is, ha tévhitekről rántod le a leplet, vagy ha olyan „negatívumokról” mersz írni, amiről más nem.  Tehát nemcsak az az érték, amiből tényszerű adatokat lehet nyerni.

Felbecsülhetetlen értékű, ha olyan témáról mersz írni edukatív céllal, ami általában tabutéma.

És végül ne becsüljük le azt sem, hogy az írás megmarad. 

Amikor felkapnak egy trendet, legyen az például a videózás, akkor „mindenki” elkezd videózni, és egy idő után akkora a videós kínálat, hogy jelentéktelenné válik.  A videókat akár naponta gyárthatod, legtöbb esetben nem fogják újra megnézni. 

A Facebookra feltöltött videók  95%-ára ez különösen igaz, mert eltűnik a hírfolyamban.  (A maradék 5%-on olyan oldalak osztoznak, akik csak videókat tesznek közzé, és a látogatóik rendszeresen használják az oldalt attól függetlenül, hogy van-e rajta új poszt.) 

Ezzel szemben a cikkeidet újra és újra meg lehet osztani, némi változtatással, vagy kiegészítő információval bővítve  – különösebb energia befektetés nélkül.

5. HA ÜZLETET AKARSZ ÉPÍTENI A BLOGODRA

Ez a pont kapcsolódik a 3. ponthoz, azzal a különbséggel, hogy itt maga a blog a termék.  A blog cikkeknek ez esetben csak egy része olvasható nyilvánosan, a cikkek folytatásához, vagy bizonyos cikkek eléréséhez előfizetés szükséges. Ez nagyon komoly folyamatos munkát igénylő feladat, azonban sok szektorban bizonyítottan működő üzleti modell. 

Kifejezetten edukatív célú, speciális (akár kifejezetten szűk rétegnek szóló) témájú blogoknál érdemes ilyen megoldásban gondolkodni. (pl. marketing,  pénzügyek, nyelvoktatás stb.)

Ha a fentiek bármelyike is igaz rád, érdemes belevágnod a blog írásba. 

(A Blog tervező  alatt folyatódik a cikk.)

Szeretnéd, ha a blogod végre pénzt is termelne?

Céltalan, ad-hoc jellegű írogatás helyett váltsd valóra üzleti céljaidat! 

A tervezővel nemcsak az éves tervezés lesz könnyebb és céltudatosabb, hanem a konkrét blog cikkek megírásához is segítséget kapsz.

MIKOR NEM ÉRDEMES BLOGOT ÍRNOD?

1. NE INDÍTS BLOGOT, HA UTÁLSZ ÍRNI!

Az írás szeretete elengedhetetlen ahhoz, hogy blogot írj. Ha ez nincs meg, felesleges elkezdened, mert akkor az írás kínszenvedés lesz, a blog pedig egy kötelező nem-szeretem feladat.

Nem muszáj mindenképpen szakértői blogot indítani ahhoz, hogy ügyfeleid megbízzanak Benned,  azonban fontos szem előtt tartanod, hogy a hosszabb lélegzetű, akár személyes hangvételű tartalmak segítenek a kapcsolódás kialakításában, így a bizalomépítésben.  

Blog helyett közölhetsz videót, különleges témájú képeket, rövidebb közösségi média bejegyzéseket. Van, aki hírlevelet ír blog helyett, megint más élő bejelentkezéseket tesz közzé, megint más a podcastre esküszik.

A cél a célközönséged megtalálása és megszólítása! Erre több mód is van, nemcsak a blog és az írás maga.

2. HA GYORS ÉS EGYSZERŰ ÉRTÉKESÍTÉSI FOLYAMATOT SZERETNÉL

Nem kell mindenáron blogot írnod, ha már így is több idő megy el a marketingre, mint magára az ügyfelek kiszolgálására és nincs elég bevételed. Egy blog esetében ugyanis a cikk megírásán felül el is kell érned, hogy a cikkeidet olvassák, amit valamilyen formában hirdetned kell. 

A blogok olvasottságát vagy közvetlen hirdetéssel vagy valamilyen „csalival” szokás biztosítani. A csali arra jó, hogy olyan elkötelezett követőket szerezz velük, akik megadják az e-mail címüket. A hírlevél listát  már használhatod arra, hogy megoszd a blog cikkeidet, vagy konkrét szolgáltatást / terméket reklámozz. 

 

Összegezve: 

A blog önmagában ritkán elég és ha csak erre szeretnéd alapozni a marketingedet, akkor komoly munka vár rád. A blog mellé mindenképp szükséges követőtábor építese, és ha bevételt akarsz, akkor termék / szolgáltatás is.  Ahhoz, hogy egyre több követőd legyen, célszerű ingyenesen elérhető anyagokkal hírlevél feliratkozókat gyűjtened.  

Hogy ne csak a hírlevél feliratkozóidhoz juss el, jelen kell, hogy legyél a közösségi médiában, ahol szintén nem elég a blog posztot belinkelni, célszerű írni hozzá pár figyelemfelkeltő sort.  

Ha gyors és egyszerű módon szeretnél terméket értékesíteni, készíts hozzá egy jó landing oldalt (esetleg egy jó csalit – blog nélkül!) és hirdesd!  Ha kezd a hirdetés kifulladni és nem csak kampány-szerűen szeretnéd hirdetni a terméked / szolgáltatásod, akkor fontolóra veheted a blog írást, hiszen ez hosszú távon tudja támogatni az értékesítést kampánytól függetlenül. 

A cikkeket többször is megoszthatod egy évben, hónapok elteltével új emberekhez fognak eljutni, illetve akik már olvasták sem biztos, hogy emlékezni fognak rá.a

Ha elhatároztad, hogy blogolsz, döntsd el azt is, hogy az üzleti- és marketing stratégiádhoz hogyan fog kapcsolódni a blog, mennyi időt és energiát (ha kiszervezed, pénzt) tudsz rá – reálisan – fordítani.

Ha az egyszerű – blog mentes – marketing stratégiád nem elég erőteljes, érdemes elgondolkozni azon, hogy a termékkel / szolgáltatással van-e a „baj”, esetleg a csalid nem elég vonzó a célközönséged számára, vagy magában az értékesítési folyamatban van a hiba. 

Ha mindezek rendben vannak, lehet, hogy egész egyszerűen sokkal részletesebben kell foglalkoznod a célcsoportod fejében kavargó kérdésekkel, melyek megválaszolására jó LEHET a blog. (De továbbra sem ez az egyetlen megoldási lehetőség.)

Hadd osszak meg veled a saját személyes tapasztalatot, ami talán segít abban, hogy lásd mikor és miért érdemes belefogni.

Alapvetően szeretek írni, de volt időszak, amikor úgy gondoltam, felesleges időtöltés a blogolás. A gondom ugyanis az volt, hogy bár olyan ügyfelekkel dolgoztam együtt, akik rám akarták bízni a honlapjukat, a cikkeim mégis inkább azoknak voltak értékesek, akik saját maguk készítették a honlapjukat, így a blogból közvetlenül csekély jövedelemre tettem szert.  Épp ezért a cikkek hirdetésére sem szántam sok figyelmet, nem volt konkrét stratégia, termékek is ad-hoc készültek csak – nem feltétlenül a bloghoz kapcsolódóan.

Utólag azonban kiderült, hogy mégsem volt haszontalan a blogolással töltött idő. 

A blog olvasóimnak csupán töredékéből  lett ugyan ügyfelem, mégis egyre több vállalkozói körben ismertek meg és ajánlottak tovább – mondván, milyen sok hasznos anyag van nálam. A  privát Facebook profilomon is rendszeresen megosztottam a cikkeimet, így egyre több ismerősben tudatosult, hogy mivel is foglalkozom, még ha a cikkeimet nem is olvasták. Így tulajdonképpen az ismerősök révén is gyarapodtak a megrendeléseim. Sokaknak égett be: ha weboldal, akkor a Magdihoz kell fordulni.

Amikor azonban úgy döntöttem tudatosan, hogy az oktatói vonalat erősítem meg, azonnal megláttam, milyen klassz kiindulási helyzetben vagyok, hiszen nem a nulláról kell érdeklődőket szereznem.  Néhány – kifejezetten SEO szempontokat figyelembe vevő – cikkem révén ugyanis úgy vannak folyamatosan Facebook csoport csatlakozóim és akadnak feliratkozóim, hogy bő két évig sem a bloggal, sem a közösség építéssel egyáltalán nem foglalkoztam, és a csoportba is ritkán írok.  

Nem kérdés számomra, hogy tudatos, SEO szemszögből is értékes cikkek írásával még eredményesebb lesz a blogom.

ÖSSZEFOGLALÁS:

Csak azért, mert „azt mondják”, hogy mindenképp kell blog, ha sok látogatót szeretnél, ne vágj bele, hiszen nemcsak a blog cikkek megírásáról kell gondoskodnod, de arról is, hogy azok eljussanak a célközönségedhez. 

Legyen határozott célod a blogoddal, ami támogatja az üzleti- és marketing stratégiádat, és a célközönségedhez szól a tartalom. blogolás szolgáltatóknak ALAP tanfolyamban ezekre különösen nagy figyelmet fordítunk. Stratégia nélkül a blog időpazarlás,  legalábbis üzleti szempontból. 

Szeress írni – ha számodra az írás az önkifejezés kedvelt módja, ne számítson, hogy az mindig  kellően „SEOzva van-e”. Sokszor a teljesen spontán cikkek kapnak szárnyra és érik el a legnagyobb hatást.

Ha hosszú távon, folyamatosan szeretnél látogatókat, mindenképp végezz kulcsszókutatást és tartsd szem előtt a Google követelményeit, hogy a keresőben jó helyezést érj el.  Hidd el,  meghozza a gyümölcsét a befektetett munka!

Blogolás szolgáltatóknak ALAP tanfolyam

Céltalan, ad-hoc jellegű írogatás helyett váltsd valóra üzleti céljaidat! 

Az alap tanfolyamban megismered a blogolás alapvető fogalmait, stratégiát építünk, megtanulod hogyan írj úgy cikket, hogy ne csak az olvasók, de a Google is szeresse. 

Az elmélet mellett rengeteg gyakorlati feladat vár rád, 16 leckében összefoglalva, több mint 20 letölthető dokumentummal (regiszterek, sablonok, minták, ötletlisták).