58 blog cikk téma, amit szívesen olvasnak

Nehezedre esik az írás? Nem tudod, hogy miről írj, esetleg idő előtt kifogytál a témákból?

A blogod akkor lesz sikeres, ha legalább havi rendszerességgel töltesz fel új tartalmat, még jobb, ha hetente. Hetente újabb és újabb tartalmat előállítani rengeteg idő és energia, nem csoda, ha olykor ötlettelen vagy. 

De ne aggódj, ezzel nem vagy egyedül! Összegyűjtöttem 50+ ötletet, amiből garantáltan tudsz válogatni és újult erővel belevetned magad az írásba. 

58 blog cikk téma, amit szívesen olvasnak a honlapodra látogatók

1. Útmutatók, hogyan csináld típusú cikkek

Az egyik legkönnyebb téma, hiszen olyasmiről írsz, amivel nap, mint nap foglalkozol – legyen az a szolgáltatásod, vagy egy termék, amit előállítasz. Arra figyelj az ilyen típusú cikkeknél, hogy az útmutatódat bontsd minél kisebb egységekre, hogy könnyen követhető legyen, használj egyszerű fogalmakat, melyeket a célközönséged biztosan ismer.

2. Iparági hírek

A reggeli rutinod része, hogy elolvasod a szakmádhoz kapcsolódó cikkeket? A rutinodat kiegészítheted azzal, hogy tovább adod a megszerzett tudást az ügyfeleidnek is. Meséld el a blogodban, miről olvastál épp, és azzal kapcsolatban mi a véleményed, vagy mi az, ami szerinted a cikkből az ügyfeleid számára is megfontolandó, esetleg követendő.

3. Aktuális történés

A fentihez hasonló, azonban szabadabb a téma. Látsz egy filmet, hallasz egy rádióbeszélgetést, elcsípsz egy párbeszédet a buszon, amit kapcsolni tudsz a szakmádhoz? Oszd meg az élményt és a gondolatmenetedet, amit a hallottak elindítottak benned. Még szuperebb, ha a szolgáltatásodhoz, termékedhez, kampányodhoz tudod -nem erőltetett módon – kapcsolni. 

4. Feladat-listák

Az emberek imádják a hasznos listákat, készíts egyet nekik Te is. A jó lista rövid feladatokból áll, amelyeket könnyedén el tud végezni az olvasó. Például ha fotós vagy, írd össze hogyan kell az ügyfelednek felkészülnie egy portréfotózásra.  Ingatlanosként összeszedheted, mire kell figyelnie egy eladónak, mielőtt eladásra hirdetné meg a lakását. Tanárként megoszthatod a hatékony tanulás lépéseit. Ha alaposan végig gondolod, biztosan találsz Te is olyan listázható feladatokat, melyeknek ügyfeleid is hasznosnak tartanak.

5. Listák – bármiről

Ha már lista, nemcsak a feladatokat tudod listázni. Listázhatod a szakmáddal kapcsolatos tévhiteket, kifogásokat – és a rájuk adott válaszokat, egy adott problémával kapcsolatos összes megoldási lehetőséget, hasznos webes eszközöket, módszertanokat, irányzatokat stb. Bármiről készülhet lista!  Pl. Fodrászként – legnépszerűbb rövid frizurák 2023-ban;  grafikusként – leggyakrabban előforduló betűtípusok a logókban;  nyelvtanárként – 10 leggyakoribb nyelvvizsgakérdés; coachként – 2022 legtanulságosabb esetei, pénzügyi tanácsadóként – a legkelendőbb részvények a tőzsdén.  Csak a fantáziád szabhat határt!

6. Esettanulmányok

Az emberek szeretnek sikersztorikat olvasni, mert optimizmussal tölti el őket, hogy nekik is sikerülhet. Különösen jó márkaépítő lehet egy ilyen tanulmány, ha egyértelműen a Te szakértelmednek köszönhető az ügyfél sikere. Termékeknél, tanfolyamoknál megkérheted az ügyfeleidet, hogy írják meg a saját történeteiket, kérd az engedélyüket a sztorijuk publikálásához. 

7. Személyt bemutató leírások

Készíthetsz leírást a szakmád jeles alakjairól, a mentorodról, hírességekről, akik valamilyen módon kapcsolhatók a szakmádhoz, mutasd be a kollégáidat, csapatod tagjait. Írd le, miért fontosak számodra ezek a személyek, milyen plusszal járulnak hozzá a szakmádhoz, vagy konkrétan a Te szakmai fejlődésedhez.

8. Interjúk

Gondold végig, kik lehetnek érdekesek az olvasóid számára – akit kapcsolni tudsz az érdeklődési körödhöz, szakmádhoz? Kezdeményezhetsz interjút sikeres ügyfeleiddel, partnereiddel, mentoroddal akik megoszthatják tapasztalataikat, nehézségeiket – amelyeken sikeresen túljutottak és azt is megosztják hogyan. Törekedj arra, hogy célközönséged számára inspiráló legyen a történet, ne öncélú reklám legyen.

9. Hasznos szakértői tanácsok

A listákhoz hasonlítható, de annál sokkal komolyabb és összetettebb és kombinálhatod akár az interjúval is, ha olyan tanácsait összegzed, akivel beszélgetést is folytattál. Vagy akár azt is megteheted, hogy egyetlen kérdést teszel fel több szakértőnek is, és az ő válaszaikat összegzed. Ilyen például az 5 fotós – 5 gondolat, avagy mitől lesz az üzleti portré fotózás sikersztori és nem rémálom cikkem.

10. Áttekintések

Vásárlás, vagy bármilyen elköteleződés előtt a gondos olvasók szívesen gyűjtenek információkat egy adott szolgáltatással, vagy termékkel kapcsolatban. Az általad készített áttekintések segítségével tájékozottabbakká válhatnak az olvasóid, megkönnyítheted a döntési folyamatot.  Saját termékeidről, szolgáltatásaidról is készíthetsz ilyen áttekintéseket – melyiknek mi az előnye, kiknek való, nem való – javaslatot tehetsz, hogy leendő ügyfeleid melyik szolgáltatás csomagodat válasszák.

11. Összehasonlítások

Az áttekintéshez hasonló, azonban itt kifejezetten koncentrálhatsz a pro és kontra érvekre, meghatározott paraméterek mentén tudod összehasonlítani a szolgáltatókat / szolgáltatásokat / termékeket. Fűzhetsz személyes véleményt is az összehasonlító elemzésedhez.

12. Eszközök

Felsorolhatod, milyen eszközökre van szükséged a munkád során, melyiket mire és miért használod, hogyan segít téged a hatékonyságodban, milyen eredményeket lehet vele elérni. Ezek az eszközök lehetnek digitális, vagy fizikai eszközök, de ugyanide sorolhatók a módszerek, technikák is, amivel dolgozol. Pl. pszichológusként megoszthatod milyen lazító technikákat alkalmazol, milyen kiegészítő egyéb segítő módszereket használsz a munkád során (pl aromaterápia).  De fordíthatsz is rajta és eszközöket ajánlhatsz ügyfeleidnek. Pl kozmetikusként alap szépségápolási eszközöket, dietetikusként mérőműszereket, ingatlanosként takarítóeszközöket stb. 

13. Problémák és megoldási javaslatok

Kapcsolható a hogyan csináld típusú cikkekhez, azonban itt egy konkrét probléma van a fókuszban és az arra adott egy, vagy több megoldási lehetőség. Fókuszálj olyan problémára, amivel ügyfélkörödben gyakran találkozol. A problémákról sok helyen esik szó – nálad legyen ott a megoldás is! Pl. SEO szakemberként – hogyan érje el a webshoptulajdonos, hogy előbbre kerüljön a találati listán

14.  Kulisszatitkok

Engedj betekintést a „függöny mögé” – mutasd meg az irodád, mutasd be egy napod, szokásaidat, napi rutinjaidat. Akik a szakmádban kezdők még, és szeretnének már ott tartani, ahol te is, hálásak lesznek a megosztott gondolatokért. Nem kell üzleti titkokat megosztanod, egyszerűen engedd meg, hogy némi betekintést nyerjenek a vállalkozásodba.  Ügyfeleid számára is érdekes lehet, ha látják, mi mindent teszel meg azért időről időre, hogy magas színvonalon tudd őket kiszolgálni.

15.  Inspiráló történetek

Oszd meg, Téged mi indított el a pályádon, milyen gyerekkori / felnőttkori élmények hatására kezdtél el foglalkozni azzal, amivel most. Nem pusztán a szakmai részre térhetsz ki, hanem értékrendre is. Gyerekkoromban nekem például több osztálytársam volt gúny tárgya a családi háttere vagy épp a súlya miatt, és mivel közeli barátokról volt szó, érzékenyebbé váltam a negatív megkülönböztetésre. Ezen tovább erősített, hogy olyan munkahelyen dolgoztam, ahol a többség férfi volt, és bár nyíltan sosem esett szó a nők negatív megítéléséről, a saját bőrömön tapasztaltam mennyivel többet kellett letennem az asztalra ahhoz, hogy egyenrangú félként kezeljenek. Épp ezért különösen szeretek olyan nőkkel együtt dolgozni, akik maguk is foglalkoznak az esélyegyenlőséggel, tabu témákkal, kiállnak olyan ügyek mellett, melyek kevésbé népszerűek, hátrányos helyzetben lévőket támogatnak.

16. Vicces posztok

Bevallom, mivel a férjem humorista,  ezzel óvatosan bánnék, ugyanis nem biztos, hogy mindenki veszi a poént, ugyanakkor tényleg szellemes lehet bizonyos szituációk kiparodizálása, vagy akár egy megmosolyogtató történet elmesélése. Biztosan Te is találkoztál a szakmádban olyan helyzettel, ami komikus volt – ha a történet megosztásával nem bántasz meg senkit, nem vet rá negatív fényt, oszd meg bátran. A minap egy ügyfelem átküldött egy marketinges cégtől kapott listát, hogy mit változtassunk polgári búcsúztatással foglalkozó honlapján, hogy az jobban adja el a szolgáltatást. A lista  általános, webshopra vonatkozó javaslatokat tartalmazott, így az elején csak értetlenkedtem, hiszen minden javaslatra akartam egy frappáns, odaillő mondatot – ami az ügyfelem vállalkozásához kapcsolható – , de elképzelheted milyen gondolataim támadtak, amikor a listában a bónuszokról, és az egyet fizet kettőt vihet típusú akciókról esett szó… 🙂

17. Kvízek, felmérések

Akár szórakoztató céllal, akár információ gyűjtési céllal szeretnél kvízt használni, jó ok lehet a cikk-írásra. A kvízek előnye, hogy az eredményhez társíthatsz leírást is, amelyben ajánlhatod az oda illő szolgáltatásod. A felmérések pedig két cikk témát is szolgáltatnak: a felmérés előtt arról írsz, miért van szükséged a felmérésre, mire vagy kíváncsi, a felmérés lezárása után pedig összefoglalhatod az eredményeket és a tanulságokat.

18. Prezentációk, infografikák

Előadtál valahol, készítettél egy ingyenes tréninget? Oszd meg a prezentációd egyes elemeit, fűzz hozzájuk megjegyzéseket, vagy akár hanganyagot. Ha szereted az infografikákat, egy témát kifejthetsz ebben a formában is.

19. Gyakori kérdések

A honlapodra egyébként is érdemes feltenni egy Gyakran feltett kérdések blokkot, azonban ezt kiegészítheted egy blog cikkel, amelyben hosszabb terjedelemben válaszolhatsz a gyakori és kevésbé gyakori, de annál érdekesebb kérdésekre. A kérdések kapcsán akár azt is kifejtheted, hogy vajon milyen tévhit, szokásrendszer stb. van a kérdés mögött. Ha sok olyan kérdés van, amelyre csak hosszan tudsz válaszolni, akár sorozatot is indíthatsz. Hasonló rovata van egyik kedves ügyfelemnek, Dr. Ábrók Annamáriának, akik Kérdezz-felelek rovatában fejt ki egy-egy témát párbeszéd-szerűen. 

20. Fel nem tett kérdések – amelyeket meg kellene kérdezniük az ügyfeleidnek tőled

Előfordult már veled, hogy lényegtelen kérdésekre kellett válaszolnod? Egyik tanárom mondta bölcsen: az tud jól kérdezni, aki már tud valamit. Ossz meg hát olyan információkat, amivel informálod az ügyfeleidet, hogy tájékozottabbak legyenek, jobban átlássák például az árazásadat, a folyamataidat. A weboldal készítés kapcsán sokan csak a számadatokat hasonlítják össze és joggal nem értik, miért lehetnek óriási különbségek a szolgáltatók között. Erre ad választ a weboldalkészítés árak cikkem, melyben a honlapkészítés minden szegmensére kitérek, hogy világos legyen, mi mindent kell beleszámolni egy honlap árába. 

21. Verseny, kihívás

Hirdess versenyt az olvasóid körében. Lehet ez egy kihívás, teszt, feladatsor, a győztesnek pedig ajánlj fel díjat. A díjnak nem feltétlenül kell drágának lennie, sokkal inkább olyannak, amiről tudod, hogy örülni fognak az olvasóid, vágynak rá. Lehet ez például egy VIP nap veled, ingyenes kezelés, tréning, szolgáltatás stb. A blogodban megoszthatod magát a verseny kiírást, és beszámolhatsz a versenyről és az eredményről. Pl. stylistként írhatsz az ajándék bevásárló körutatokról, amire a nyertest vitted el.

22. Esemény összefoglaló

Részt vettél egy szakmai konferencián, tréningen, workshopon, találkoztál szakmai partnerekkel, netán pályatársakkal? Oszd meg milyen élményekkel gazdagodtál, milyen tudást vittél haza, melyek voltak a legemlékezetesebb, vagy épp tanulságos momentumok.

23. Tanulságok

Bármilyen esemény, vagy munka kapcsán, ha fontos tanulságokat vontál le, oszd meg az olvasóiddal. Lehet az egy hiba, amiből tanultál, egy inspiráló történet, amelynek hatására gyökeresen változott meg a véleményed valamiről,  sztereotípiák dőltek meg. 

24. Kifakadós poszt

Igen, ilyen is lehet. Ha már eleged van abból, hogy mindig ugyanazokkal a kifogásokkal találkozol, ha felháborít, hogy szakmatársak milyen módszereket használnak, amelyekkel károkat okoznak az ügyfeleknek, ha valamilyen igazságtalansággal találkozol – írd ki magadból.  Mielőtt publikálod, olvastasd el feltétlenül mással is, akinek értékítélete fontos számodra. Ne írj indulatból, igyekezz a negatív érzelmek ellenére is objektív maradni. Győződj meg róla, hogy nem okozol kárt saját magadnak a cikkel – például nem szakadnak meg fontos üzleti / baráti kapcsolatok, nem hozod magad kellemetlen helyzetbe azzal, hogy esetleg mást -igaztalanul-  vádolsz, mert nem ismersz minden körülményt. Mégis mire lehet jó akkor egy ilyen poszt? Megoszthatod a saját értékrended, más megvilágításba helyezhetsz szituációkat, és ezzel másokat is gondolkodásra késztethetsz.  

25. Videós blog

A tartalomfogyasztási szokások a szakértők szerint jelentősen elmozdult a videó irányába, magam is egyre többször látom, hogy blogokban a bevezető után az illető videóban mondja el gondolatait. Célszerű a videóról leírást készíteni, mert mindig vannak olyanok, akik szívesebben olvasnak, vagy egész egyszerűen olyan körülmények között találkoznak a tartalmaddal, hogy nem tudnak videót nézni. A videó előnye, hogy gyorsan tudod rögzíteni, hátránya, hogy plusz munka a tartalom leírása. Használd a szövegek leírásához az Alrite magyar fejlesztésű appot, hálás leszel érte, mennyi időt spórol neked.

26. Mit mondanak mások

Kapcsolható akár a hasznos szakértői tanácsokhoz, azonban itt nem feltétlenül szakemberek véleményét kell megosztanod a sajátod mellett. A saját szakmámban például mind a pályatársak, mind az ügyfelek eltérően gondolkodnak a karbantartás fontosságáról, mindenki mást gondol mely webáruház motorok a legjobbak, ahogy megoszlanak a vélemények a sablonból készült honlapokról is. A te szakmádban is biztosan vannak olyan közszájon forgó témák, amelyekről mindenkinek – szakmabelieknek, ügyfeleknek egyaránt – megvan a saját véleménye. Oszd meg őket, tedd hozzá a sajátodat.

27. Pénzt / időt spóroló tippek

Mindenki szeret pénzt, vagy időt spórolni ezért ha vannak olyan tippek a tarsolyodban, amelyekkel valamilyen módon megkönnyíted az olvasóiid életét, írd meg bátran. Időt spórolhatsz azzal is, hogy olyan megoldásokat összegzel, melyeket sok egyéb helyről lehetne hosszasan összeszedegetni. Ilyen nálam a Márkaépítő képek a honlapodon cikk, melyben több ingyenes képlelőhely linkjét megosztom.

28. Útmutató kezdőknek

Ha olyan jellegű a munkád, hogy másokat mentorálsz, vagy a szolgáltatásod kifejezetten haladó szinten lévő ügyfeleknek szól, edukáló jellegű cikkekkel szólhatsz a kezdőkhöz is, hogy segítsd őket a haladó szint felé, így előbb-utóbb ők is ügyfelekké válhatnak. További előnye az ilyen típusú cikkeknek, hogy a kezdők eleinte még keresik az ingyenes tanulási lehetőségeket, így minél előbb találkoznak veled, annál hamarabb elköteleződnek melletted és amikor szintet lépnek, nem kérdés, hogy Téged választanak. Az ilyen jellegű posztokban tisztázhatsz alapfogalmakat, szabályszerűségeket, mely SEO szempontból is előnyös lehet, hiszen azok az olvasók, akik tájékozódás szintjén vannak, általában ezekkel az egyszerű fogalmakkal kezdik a keresést.

29. Hogyan mérd az eredményeket

Ha valamiben profi vagy, akkor annak a hatékonyságát is méred nagy valószínűséggel. Oszd meg a saját mérőszámaidat, mit mivel mérsz. Például pénzügyi tanácsadóként jobban átlátod, hogy melyik biztosítás miért -nem- éri meg. Írd le blog posztban, hogy milyen iránymutató számok és számítások mentén döntesz, ha a saját befektetéseidről van szó.  Projekt menedzserként kialakíthattál már hatékonysági és értékelési rendszert, amely alapján ki tudod válogatni a munkatársakat és mérni tudod az eredményeiket. Tanárként milyen módszerek váltak be, amelyek révén javultak az általad korrepetált tanítványok osztályzatai. Te hogyan méred az eredményeidet?

30. Új kipróbált eszköz

Kapcsolódik ez a korábban említett eszközök cikk-típushoz. Lehet, hogy egyszer már leírtad, hogy konkrétan milyen programokat, módszereket stb. alkalmazol a munkád során. Ebben a cikk típusban újonnan felfedezett eszközöket mutathatsz be, akár olyanokat is, melyek nem kapcsolódnak szorosan a munkádhoz, de közvetetten mégis segít neked. Ilyen lehet egy új időgazdálkodási módszer, egy szuper napi tervező, egy applikáció, amivel gyorsabban tudsz elvégezni egy feladatot, vagy akár egy deréktámasztó hengerpárna, amivel kényelmesebb ülőmunkát végezni. 

31. Ingyenes anyagok

Blog cikk sorozatban megoszthatsz akár ingyenes tudásanyagokat is. Teheted rejtetté, és csak a hírlevél feliratkozókkal osztod meg a linkeket, vagy belépési jelszót kérsz hozzájuk. Megoszthatsz nyilvánosan egy e-bookot és írhatsz róla egy blog bejegyzést – mi adta az apropóját, miről szól, kiknek való, milyen visszajelzéseket kaptál rá. Az e-bookoknak landing oldalt szoktunk készíteni, de a blog cikk több teret enged a szöveges kifejtésnek, tehát egyáltalán nem baj, ha ugyanahhoz az e-bookhoz tartozik egy landing és egy blog cikk is.

32. Vendég blog cikk

A vendég cikkekkel két legyet üthetsz egy csapásra. Egyrészt értékes tartalmat kapsz, amiért cserébe sok esetben elég csupán a vendég szerző honlapjának linkjét feltüntetned, másrészt az illető is megosztja, népszerűsíti a cikkedet, így ingyen reklámhoz juthatsz és több emberhez eljutsz. A vendégszerző kiválasztásánál légy körültekintő – a tiédet kiegészítő szakterületről érdemes szakértőt hívni, akivel egyébként is szívesen együtt dolgoznál. Igyekezz kölcsönös megállapodásokat kötni, azaz Te is írhass az illető blogjára cikket.

33. Vita

Ez a cikk fajta kapcsolható akár az összehasonlító jellegű cikkekhez is. Annyiban más, hogy míg összehasonlítás esetében objektívek tudunk maradni, addig bizonyos dolgok összevetéséből vita alakul ki, mely komoly érzelmi töltet kapcsolódik a témához. Gondolj csak arra, ha valaki bedobja a közösségi médiában, hogy számítógépet vásárolna  vérmesen kezdik el győzködni a MAC-esek és a „hagyományos” PC tulajdonosok, hogy az övék a jobb. A saját területemen a Divinek és az Elementornak is hatalmas rajongó tábora van,  de biztos vagyok benne, hogy a jógások között is akad olyan jóga irányzat, amit egyik vagy másik csoport jobban preferál.  A vitát vendégíróval közösen írhatjátok, mintegy párbeszédet folytatva az adott témával kapcsolatban, több szemszögből kifejtve. Ha igazán bevállalós vagy, játszhatod akár az ördög ügyvédjét is, és érvelhetsz amellett az oldal mellett, amivel nem értesz egyet.

34. Hanganyag leirata

Részt vettél egy konferencián, amin Te voltál az előadó? Rögzítettél egy podcastet? Az elhangzott szöveget megjelentetheted blog posztként is. (Előtte egyeztess a rendezvény szervezőjével, győződj meg róla, hogy nem sérted-e ezzel az egyezségeteket.) A fentebb említett Alrite program kiváló eszköz az élő szó írásban való rögzítéséhez. 

35. Mítoszok kontra tények

Előfordult már, hogy olyan hiedelmekkel találkoztál a szakmádban, melyek teljesen alaptalanok és  rendkívül frusztrálóak?  Tegyél ellenük azzal, hogy bemutatod a téves elképzelést – ha tudod az okát, vagy forrását, azt is megoszthatod – és állítsd szembe a valósággal. Ha jól rajzolsz, vagy találsz hozzá egy frappáns képet, oszd meg illusztrációként. Lásd a kedvencemet lent. 🙂 

MEGTÖRTÉNT ESET:
- Szeretnék egy egyedi készítésű honlapot és egy profi grafikus által tervezett logót.
- Semmi akadálya. Mennyit szánsz rá?
- 80. 000 Ft-ot.
- Mármint a logóra?
- Nem, összesen.

36.  Havi hírek, frissítések

Különösen technikai jellegű vállalkozás esetében célszerű havonta tájékoztatni az ügyfeleket az aktuális fejlesztésekről.  Ezek az összefoglalók lehetnek számos adatok, statisztikák, szöveges összefoglalók, infografikák. De hasonlóképp beszámolhatsz számszerű mérföldkövekről az életedben – pl. elérte a blog az 1000 olvasót, a hírlevél feliratkozóid 500 fővel gyarapodtak az előző hónaphoz képest. 

37. Előre jelző bejegyzések

Dolgozol épp valamin és be akarod avatni a közönséged? Oszd meg, tájékoztasd rendszeresen olvasóidat arról, hol tartasz a folyamatban. Különösen izgalmas lehet egy új tréning program, amin dolgozol, egy könyv, amit épp írsz, egy komoly pályázat, ami jelentős előrelépés a vállalkozásod életében. Azon túl, hogy már az előtt érdeklődőket tudsz gyűjteni, hogy a program / tréning stb. megvalósult volna, be tudod vonni az olvasóidat a folyamatba, visszajelzéseket kérhetsz, közös ötletelésre invitálhatod őket.  Az emberek megtisztelve érzik magukat, ha egy készülő új dolog részesei lehetnek és első kézből értesülhetnek a fejleményekről.

38. Miért? kérdésre válaszoló bejegyzés

Sokan írnak arról, HOGYAN csináljunk valamit, de azt is tudjuk, hogy MIÉRT?  Áruld el a szakmádhoz kapcsolódó miérteket, mellyel plusz tudást adsz olvasóidnak. Bátorítsd őket, hogy nézzenek a dolgok mélyére, merjenek kérdezni, mert így lehet a legjobban tanulni. Például tudod miért fontos rendszeresen mentést készíteni a weboldaladról? 🙂

39. Puska

A művészetfilozófia tanárunk anno megengedte, hogy puskát készítsünk a vizsgára, amit a szóbelin el is kért, és abból kérdezett. A jó puska ugyanis nem szó szerint tartalmaz minden információt, hanem csak a legfontosabb kulcs-gondolatokat, összefüggéseket, melyek irányt mutatnak. Az életben is szeretjük az olyan rövid összefoglalókat, melyek segítenek eligazodni – legyen szó marketing stratégiáról, vagy akár kötelező orvosi vizsgálatokról és oltásokról újszülött esetében.  A listával ellentétben itt nem kell minden lépésről lépésre megosztanod, csak a fontos összefüggéseket, valamint azokat a gondolatokat, amelyekről az emberek rendszerint megfeledkeznek.

40. Kritika, nyílt levél 

Ellentétben a kifakadós poszttal ez egy külön műfaj, és ez esetben mindenképp egy személy, vagy intézmény / szervezet ellen szólalsz fel. Az apropó lehet működési elv, szabályrendszer – mely másokat hátrányos helyzetbe hoz stb.. A levelednek, kritikának tartalmaznia kell a kifogásaidat, melyet célzottan az adott személynek, szervezetnek címzel – épp ezért valamivel hivatalosabb is lehet a nyelvezete, mint egy hagyományos blog cikknek. Hasonlóan a „kifakadós” íráshoz, ezt is érdemes előtte pár emberrel elolvastatni, mielőtt publikálod. 

41. Úti beszámoló

Nem muszáj mindig szigorúan szakmai jellegű cikkeket megosztanod, az emberek szeretik az olyan jellegű bejegyzéseket is, amelyek személyes hangvételűek. Csak mert nem utazási blogod van, olykor nyugodtan posztolhatsz ilyen jellegű bejegyzéseket is. Az írásodhoz ne felejts el fotót is csatolni! 

42. Galéria-bejegyzések

Legyen szó eseményről, vagy utazásról, készíthetsz olyan bejegyzést, melyhez elég pár összefoglaló, vagy magyarázó sort írnod és a képek beszélnek helyetted. Az előnye ennek a típusú bejegyzésnek, hogy kevés szöveggel is el lehet adni egy jó sztorit, ha a képek jó minőségűek és beszédesek. Kreatív foglalkozásúaknak mindenképp ajánlom kipróbálásra!

43.  Írj a sikereidről, hibáidról

A tanulságok típusú cikkhez képest itt inkább az út megosztásán van a hangsúly – milyen pályát jártál be, milyen mérföldkövek voltak a vállalkozásodban. Milyen események hatására változtattál, léptél szintet. A hibák és a sebezhetőség bevallása nem túl gyakori jelenség, de hűséges követőid szemében épp ettől leszel példakép. 

44. Önéletrajz-szerű poszt

Domán Zsolt marketing tanácsadó honlapján találtam egy igen hosszú, de annál érdekesebb bejegyzést az életpályájáról,  hogyan kezdett el vállalkozni, milyen sikereket ért el, kikkel dolgozott együtt, kiktől tanult, hol tart most. Az ő példája nemcsak inspiráló, hanem tanulságos is egyben – ha jó a sztori, nem baj, ha hosszúra sikerül.  Mindenki szeret magáról írni, vállald be Te is! 🙂 

45. Foglald össze valakinek az életpályáját

Míg a személyt bemutató leírások főleg olyanokról szólnak, akiket személyesen ismersz, vagy legalábbis kortárs személy, addig ha valakinek az életpályáról írsz, lehet olyan személy, aki már nem él, esetleg nem is ismered személyesen. Lehet ilyen egy nagy hatású tanító, újító, aki a szakmád alapjait letette, vagy neki köszönhetően került a köztudatba, ő dolgozta ki a módszertant, amit alkalmazol stb. 

46. Használd fel valakinek az írását

Sok doktori disszertáció tulajdonképpen nem más, mint rengeteg szakirodalom újra értelmezése, új egységgé gyúrása. Ha valaki írt már cikket egy remek témáról, amit Te is szívesen feldolgoznál, ne vegye el a kedved a tény, hogy valaki már foglalkozott vele. A blog bejegyzésed legyen mindenképp egyedi, ne másolj senkit szóról szóra, oszd meg a forrást, ha idézel mástól. Bizonyos esetekben szükséges a szerző írásos hozzájárulása is az idézéshez – enélkül akár büntetést is kiróhat rád a szerző illetéktelen felhasználásra hivatkozva.

47. Köszönet posztok

Elérkeztél egy fontos mérföldkőhöz a vállalkozásodban, kiadtad életed első könyvét, részt vehettél előadóként egy TED eseményen? Számolj be róla és mondj köszönetet azoknak, akik nélkül ez nem valósulhatott volna meg. Sokszor látunk sikeres embereket, azonban csak ritkán látjuk, hogy az eredményeik mögött sokszor egy komplett csapat áll, akik csendben dolgoznak, a háttérben. A hála kifejezése szimpatikussá tesz az olvasók körében, és hálásak érte azok is, akikről a bejegyzésedben megemlékezel.  

48. Válasz egy rendhagyó kérdésre

Előfordult már veled, hogy egy ügyfeled nagyon érdekes kérdéssel talált meg, amire talán elsőre nem is tudtad a választ? Oszd meg a kérdést és a válaszodat, ami mások számára is érdekes és tanulságos lehet. Publikálás előtt kérdd az ügyfeled engedélyét, illetve győződj meg róla, hogy úgy változtatod meg a személyes adatokat, hogy az illetőre nem lehessen ráismerni.

49. Szójegyzék,  fogalomgyűjtemény

Multis pályafutásom elején annyi mozaikszóval és rövidítéssel találkoztam, hogy egy kukkot nem értettem sem a megbeszéléseken, sem a prezentációkat nem tudtam értelmezni. Életmentő volt számomra az a szószedet, melyet hasonló cipőben járó, régebb óta ott dolgozó kollégáim kezdtek el közösen írni.  Ha vannak olyan fogalmak, melyek a szakmádban gyakran használatosak, de azt az emberek nem ismerik, vagy rosszul használják, készíts fogalomtárat! 

50. Oszd meg, kiket érdemes követni

Te is tanulsz másoktól, akik olvasóid számára is követendők lehetnek? Készíts listát azokról az emberekről, akiket szerinted érdemes követni és linkeld be a honlapjukat, Facebook oldalukat. A listába csempészhetsz olyanokat is, akik kevésbé ismertek, de a sztorijuk inspiráló lehet az olvasóid számára.

51.  Oszd meg, mi inspirál Téged!

Legyen szó könyvről, filmről, képzőművészről, vagy épp zenei lejátszási listáról – oszd meg őket bátran, hadd lássák mások is, miből merítesz inspirációt. Ha azok közé tartozol, aki szeret csendben dolgozni, oszd meg gondolataidat a csendről, a hallgatásról. Hidd el, nem lesz unalmas! 

52. Saját blogod története

Elindultál néhány spontán cikkel, mára már több száz cikket publikáltál? Inspiráló lehet a saját blogod fejlődéstörténete azok számára, akik most kezdtek el cikket írni. Írd meg hogyan születtek régen és most a cikkek, melyek voltak a legolvasottabb írásaid, melyekhez fűződik valamilyen érdekes történet – amiből az írás született, vagy ami pont a blog cikk miatt történt veled. Hogyan változtak a témáid, illetve milyen plusz tudásra tettél szert menet közben – legyen az egy írás-tréning, vagy egy SEO kurzus. 

53. Összefoglaló jellegű cikkek

Előfordult már veled, hogy elkezdtél beszélni valamiről, de rájöttél hatalmas témakörbe fogtál bele, amelyekről órákon át tudnál beszélni?  Egyik gondolat szüli a másikat és rájössz, minden mindennel összefügg, így semmi nem maradhat ki, ha teljes képet szeretnél nyújtani az olvasóknak. Erre az esetekre jók az összefoglaló jellegű cikkek. Írj egy bejegyzést,  mely mindent felölel, de szigorúan röviden, a lényegre koncentrálva (a cikk valószínűleg így is terjedelmes lesz). Ez a  cikk kiindulási pontja lesz minden további cikkednek, amelyekhez ehhez a cikkhez kapcsolódnak és kifejtenek egy-egy részt részletesebben. Az előnye, hogy folyamatosan tudod linkelni a tartalmakat – a cikkek egymásra mutathatnak, így az olvasók is látni fogják az összefüggéseket. Szakértői márka építése esetében különösen hasznos lehet számodra ez a blog építkezési módszer. Jó példa erre a helloklimax.hu, ahol menopauzával kapcsolatos cikkeket találsz.

54. Tervező, számvető posztok

Különösen év végén és az év első hónapjaiban találkozhatsz olyan jellegű bejegyzésekkel, melyek összefoglalják a vállalkozás és az egyén évét, tanulságait. A jövőre vonatkozó írások is sokszor a múltból táplálkoznak – melyek voltak azok a történések, melyek hatására változtattál a folyamataidon, áraidon, munkamódszereiden, vagy akár a nyitvatartási idődön. Mivel ez egy nagyon felkapott bejegyzés típus, és év végén, év elején szinte mindenki ír ilyen cikket, felkeltheted a figyelmet azzal, hogy Te a vállalkozásod indulásának évfordulóján jelentkezel ilyen szerzeménnyel.

55. Meríts ötleteket az újaktól

Ha régóta benne vagy egy szakmában, a hozzád hasonló „öreg rókákkal” szinte egy rugóra jár az agyatok, hasonlóan gondolkoztok dolgokról, hasonlóak a tapasztalataitok. Ismerkedj meg a szakmád ifjú titánjaival, akik még tele vannak friss ötletekkel, illetve „a dobozon kívül” gondolkoznak. Elképzelhető, hogy más generációhoz is tartoznak, ami szintén újszerű lehet a számodra, ahogy ők gondolkoznak, vagy állnak hozzá a világ dolgaihoz. Ha haladni akarsz a korral, érdemes a tekinteted az újakon is rajta tartanod. 

56. Szórakoztass mémekkel

Nem bíztatlak, hogy naponta gyárts mémeket (hacsak nem ez a fő profilod), azonban ha szembe jön egy olyan téma, amit egy mémmel sokkal gyorsabban meg tudsz értetni a célközönségeddel, mint egy hosszú leírással, akkor menj fel egy mém generátor oldalra, ahol megannyi vicces kép közül válogathatsz. Az is megeshet, hogy szembe jön valahol egy mém, ami jól kifejez egy problémát, mentsd el magadnak és oszd meg! (Lásd az általam fentebb megosztott ügyfél elvárások kontra ügyfél költségkerete képnél.)

57. Jótékonysági illetve figyelemfelkeltő posztok

Ha vállalsz társadalmi munkát, önkéntes vagy egy helyi egyesületben, esetleg rendszeresen támogatsz pénzzel vagy munkával alapítványokat, írj róluk. Sokan azt gondolják, hivalkodás ilyen jellegű posztokat megosztani. Én azt gondolom, hogy egyáltalán nem az, sokkal inkább példamutató. Felhívhatod ezzel a figyelmet olyan társadalmi ügyekre, amelyeket az olvasóid is szívesen támogatnának. Fogd fel úgy, hogy nem magadnak csinálsz reklámot, hanem az ügynek, amit támogatsz és amely méltán megérdemli, hogy többen figyeljenek oda rá.

58. Frissítsd régi cikkeidet

Nézd át a régi cikkeidet, és egészítsd ki őket új tartalommal – publikálhattak azóta új statisztikákat, megjelenhettek új eszközök, programok, a te tudásod is kiegészülhetett a cikk megírása óta. Ha külső linkekre hivatkozol, ellenőrizd, hogy még mindig léteznek-e a hivatkozott weboldalak. Használd fel a Google Analytics eredményeit, nézd meg melyek a legolvasottabb cikkeid – első körben ezeket nézd át, hogy rájuk fér-e némi frissítés, vagy javítás.  A cikkeidet időről időre megoszthatod – hidd el, csak neked fog ismétlésnek tűnni, az olvasóidnak nem. 🙂 

Elvinnéd magaddal emlékeztetőül a téma-ötleteket?

Töltsd le őket a gombra kattintva!

Szeretnéd, ha a blogod végre pénzt is termelne?

A Blogolás szolgáltatóknak alap tanfolyamban további 100 példán felül konkrét cikk vázlatokat is kapsz, hogyan építsd fel a bejegyzéseidet. 

Stratégia, marketing, SEO – minden egyben.

Blogolás szolgáltatóknak ALAP tanfolyam