7 érv, miért NE készíttess honlapot!

A pályám elején sok olyan vállalkozni szándékozó ügyfelem volt, akik ténylegesen sosem kezdtek el vállalkozni, vagy egész egyszerűen elakadtak. Multiból kiszakadóknál gyakori jelenség, hogy még az előtt gondoskodnak arról, hogy legyen honlap, legyen arculat – mert az KELL, mielőtt még megfogalmazódott volna bennünk a konkrét cél,  az üzleti stratégia, a szolgáltatási paletta és a marketing terv, hogyan fognak eljutni a célközönségükhöz.

Nem állítom, hogy minden multiból váltó ilyen, azóta szép számmal láttam sikeres vállalkozásokat is, de bizony nagy a kísértés, hogy kisvállalkozóként is ahhoz az eszköztárhoz ragaszkodjanak, amelyet munkavállalóként megszoktak. 

Az igazság azonban az, hogy nem feltétlenül kell honlap mindenkinek a vállalkozásának beindításához. 

Az alábbiakban felsorolok az általam leginkább tapasztalt tényezők közül, amikor (még) felesleges belevágni a honlapkészítésbe – készíttetésbe, de adok olyan hasznos támpontokat is, melyek átgondolása segít abban, hogy nyugodt szívvel belevághass.

I. NE KÉSZÍTTESS HONLAPOT, HA MÉG BIZONYTALAN VAGY A VÁLLALKOZÁSODAT ILLETŐEN

1. MÉG CSAK FELMÉRED A PIACOT, NEM VAGY BIZTOS BENNE, HOGY VÁLLALKOZNI AKARSZ

Tapogatózás céljából készíthetsz magadnak saját honlapot ingyenes weboldalakon, vezethetsz blogot ingyenes portálokon. Több sikeres vállalkozót ismerek, aki a facebookon készített magának először hivatalos oldalt és miután kellő mennyiségű tapasztalattal, referenciával rendelkeztek (és továbbra is biztosak voltak abban, hogy tényleg nekik való a vállalkozói lét), utána vált csak számukra aktuális a PROFI honlap kérdésköre. 

Fontos tudnod, hogy ez a megoldás is csak akkor visz előre, ha folyamatosan kommunikálsz, hirdetsz, tapasztalatokat gyűjtesz, életben tartod a platformod, mert az ingyenes weboldal/facebook oldal is válhat időpocsékolássá – és ezáltal közvetetten pénzkidobássá is, ha nem törődsz vele.

Ha túl sok a kérdőjel a fejedben, kérj időpontot egyéni konzultációra! 🙂

2. NEM TUDOD MIT (ÉS PONTOSAN KIKNEK ) AKARSZ KOMMUNIKÁLNI A HONLAPODDAL

Ha a honlapodnak nincs célja, és nem tudod kiket akarsz pontosan megszólítani, hiába építünk fel egy jól mutató honlapot, nem fogja hozni azokat az eredményeket, amit elvársz, például azt, hogy dőljenek az ügyfelek. 

Az olyan típusú honlapnak nincs értelme, amelyikben unalmasan bemutatod a cég történetét, végeláthatatlan írásokan összegzed szakmai zsenialitásod. 

Első körben fogalmazd meg, kiknek, milyen problémákra adsz megoldást és hogyan. Minden honlap látogatódat ez érdekli, akár szolgáltató vagy, akár álláskereső. 

Tájékozódj, ismerd a konkurenciád, figyeld, ők hogyan kommunikálnak, nézz meg neked tetsző honlapokat, hogyan vannak felépítve és vonatkoztasd a sajátodra.

Gondold végig alaposan, kikkel akarsz együtt dolgozni, kiknek akarsz szolgáltatni – nekik szóló tartalommal állj elő.

3. HA FOGALMAD SINCS, MILYEN MARKETING STRATÉGIÁT AKARSZ FOLYTATNI.

Nem elég, hogy lesz egy honlapod, a Google magától maximum akkor fogja szállítani a látogatókat, ha kemény pénzeket fizetsz a hirdetésekért, de vevőt az sem tud garantálni, ha mondanivaló és cél híjján nincs jól összerakva a honlapod: látogatottságod lesz, vevőd/ügyfeled nem.

Az ismerősi ajánlásokra sem mindig számíthatsz – vannak területek, ahol jól meg lehet élni pusztán a szájhagyomány marketingből, de egy kezdőnél mindig nehéz az indulás. Ha viszont olyan szolgáltatásod, terméked van, ami speciálisabb, vagy drágább, az ismerősi körre jobb, ha egyáltalán nem számítasz. Neked kell megszólítanod a célcsoportodat!

A honlap marketing nélkül pénzkidobás.

Tervezd meg, hogy mennyit költesz Google Ads/ Facebook / Instagram stb. hirdetésekre, milyen rendezvényeken veszel részt, milyen offline módon lépsz kapcsolatba a potenciális ügyfélköröddel, milyen ingyenes anyaggal gyűjtesz érdeklődőket stb.

honlap start csomag

Szeretnéd, ha honlapod már induláskor klassz lenne?

A legtöbb induló vállalkozó számos hibát elkövet az első honlapjával, mert hiányoznak náluk az alapok, ad hoc módon, valamilyen sablon formát követve készítik / készíttetik el a honlapjukat, és nem értik, miért nem jönnek az ügyfelek. 

Ebben az INGYENES kiadványban 4 oldalnyi tömény átgondolni valót kapsz szempontokkal, hogy helyes döntéseket tudj hozni + 4 oldalnyi csekklistát és ütemtervezőt, hogy haladj is a megvalósítás útján.

smartmockups_k6r1bpes (1)

II. NEKED  BIZTOSAN KELL HONLAP, DE…

4. NE VÁGJ BELE A HONLAP KÉSZÍTÉSBE, HA A HONLAPOD MEGRENDELÉSEKOR MÉG NINCSENEK MEG AZ ANYAGAID – LEGALÁBB FEJBEN

Ne rendelj – főleg ne határidővel! – honlapot addig, míg nincs meg legalább vázlatban a honlapod szövege, nincsenek Rólad fotók, melyek alkalmasak a publikálásra.

Ha bevonsz több szolgáltatót is például fotóst, szövegírót, grafikust, akkor jobb, ha alapból rászámolsz plusz egy hónapot az anyagaid elkészülési idejére, ugyanis a legtöbb jó szakemberre várni kell, többet, mint gondolnád. Ha kültéri fotókat szeretnél, jobb, ha még több idővel számolsz, mert tutira közbejön egy monszunos időszak. (Tapasztalat.. :D)

Ha projekt kezdés előtt nem tudod leadni az anyagaidat, veszélyezteted az elkészülési határidőt, és onnantól kezdve már nemcsak a szolgáltató idejével játszol, hanem a következő ügyfelével is. 

Ha bizonytalan vagy,  és segítségre lenne szükséged, hogy egyáltalán hogyan kezdj neki a szövegírásnak, milyen szövegeket írj, ki legyen a fotósod stb. keress bátran, kérj tőlem ingyenes konzultációt honlapkészítésre. Megbeszéljük, mire van szükséged és meghatározzuk, hogy milyen anyagok beszerzésére van szükséged és azokra mennyi időt szánj. Ezek alapján már nagyjából meg lehet határozni, hogy mikor lehetne elkezdeni a honlapkészítést. Esetenként szívesen ajánlok szakembert is (fotóst, szövegírót, marketingest stb). Szerződés aláírása után kezdődik a közös munka – először a saját anyagaid összeállításában segítek, hogy elkészülj velük határidőre, ezt követi az arculattervezés, honlapkészítés. 

5. NE VÁGJ BELE A HONLAPKÉSZÍTÉSI FOLYAMATBA, HA NINCS IDŐD A FOLYAMATRA, ÉS ESZKÖZÖD AMIN MEGNÉZED AZ EREDMÉNYT

Ha egyszerűen nincs időd arra, hogy foglalkozz időnként 10 percet, maximum 1-2 órát a honlapoddal már az előkészületi fázisban sem, akkor jobb, ha félreteszed a projetet még az ELŐTT, hogy szolgáltatót választanál. 

Ha tényleg fontos, jelölj ki egy nyugalmasabb időszakot, vagy egyszerűen eldöntöd, hogy most igenis a honlap projekt élvez prioritást és teremtesz rá időt. (Tudod, arra van időd, amire szánsz. 😉 )

Ha az előkészületekkel sikeresen megvagy, jöhet a szolgáltató!

Az arculattervezési illetve  honlapkészítési folyamat során nem kell állandóan haptákban várnod, de a kijelölt időben fontos, hogy jelen légy és nézd át a kapott anyagokat.

Ha egy elkészült anyagról nem mondasz véleményt, mert nincs rá időd vagy eszközöd, amin megnézd, abbó semmi jó nem szokott kisülni. Szolgáltatóra válogatja, ki hogyan reagál, ha az ügyfél nem válaszol. Van, aki türelmesen kivárja, amíg válaszol az ügyfél és egy rossz szájízzel kísért huzavona kezdődik el,  amelynek a végére mind az ügyfél, mind a szolgáltató demotiválttá válik. A másik típus egyszerűen tovább halad és ahogy lesz, úgy lesz, a változtatásokat pedig túlóradíj ellenében végzi csak el.  Ez sem Neked, sem a szolgáltatódnak nem jó tapasztalat.

Volt olyan ügyfelem, akinek lerobbant a gépe épp anyagleadás előtt. Megoldottuk, találkoztunk személyesen, áttöltöttük pendrive és USB kábel segítségével az anyagait, vmit pedig a telefonjáról küldött át. Az átnézést szintén személyesen oldottuk meg, a gépemhez ülve nézte az eredményt. 

Azt gondolom, nincs lehetetlen, ha valamit tényleg nagyon akarsz. 🙂 

Ha felhőben tárolod az anyagaidat (pl Google drive vagy Dropbox), semmilyen technikai malőr nem hátráltathat.

6. HA NEM VAGY TISZTÁBAN AZZAL, MIRE MENNYI IDŐT ÉRDEMES/ KELL SZÁNNI.

Itt különféle altípusokat lehet  megkülönböztetni.

A, Alultervezed az időt.

Egy honlap elkészítése terjedelemtől függően minimum egy hét (1 oldalas honlap, arculattervezés nélkül!), de inkább ennél több, az előkészületi szakasz általában ennél hosszabb (lásd feljebb szövegek, fotók). Egyszerűen nem reális elvárás egyetlen szolgáltatótól sem, hogy 1-2 hét alatt dobjon össze egy minőségi arculatot és egy több oldalas honlapot! 

(Kollégákkal egyeztetve merem állítani, hogy az egyik legbosszantóbb, egyben legkomolytalanabb válasz arra a kérdésre, hogy mikorra szeretnéd a honlapodat: tegnapra. )

Épp ezért nem szerencsés, ha valamilyen alkalomra szeretnéd a honlapodat, de csak előtte pár héttel jut eszedbe, hogy megcsináltasd a weboldalad. Nem állítom, hogy nem lehet „összedobálni” egy honlapot pár nap alatt, de minőségi garanciát nem mernék rá vállalni.

Az általad kitűzött határidő előtt legalább 3 hónappal keress magadnak szolgáltatót, hogy a kívánt időre elkészüljön a honlapod!

B, Túl sok időt hagysz, nincs előtted pontos végcél

Szintén nem szerencsés, ha ráérős típus vagy és neked semmi sem sürgős. Ez egy határozatlan webdesignert abba a hibába sodorhat, hogy nem készí ütemtervet, hanem amikor eszébe jut, akkor foglalkozik a honlapoddal. Nincsenek határidők, hiszen a „ráér” jó lehet a jövő héten és a jövő évben is. 

Ha számodra nincs prioritása az ügynek, akkor lehet, hogy tényleg felesleges belekezdened a projektbe, hiszen honlap nélkül is boldogulsz.  Ha viszont tudod, hogy kell a honlap mindenképp, célszerű akkor is valamilyen határidőt szabni a honlap publikálására, ha egyébként nincs semmilyen rendezvény, kampány stb., ami sürgetne.

Sajnos nem egy olyan ügyfelem van, akinek azért kellett expressz tempóban honlapot készítenem, mert az elején semmilyen határidőhöz nem ragaszkodtak, és eltelt úgy fél év, vagy akár több is, hogy egyetlen oldal sem készült el a honlapjukból. Egyikük akkor jött rá, hogy tovább „nem ér rá” és  vált égetővé a honlap kérdés, amikor egy fontos eseményt szerveztek és az esemény előtt másfél hónappal még nem volt honlapjuk, amin hirdetni lehetett volna.

C, Maximalista vagy

Ha precíz vagy és nagyon szervezett, akkor a honlapkészítés eleinte nagyon frusztráló folyamat lehet számodra, hiszen minél jobban beleásod magadba, annál több mindenről érzed úgy, hogy ez is kell, az is kell. A határidőt azért tolod magad előtt, mert elsőre tökéletes weboldalt akarsz. 

Ha mindenképp szeretnél honlapot, de úgy érzed, még nincs „kész” a fejedben, jó megoldás lehet, ha az elején egy egy-oldalas honlappal indítasz, és rövid blokkokba összegzed a lényeget. A tartalmat később is lehet bővíteni.

Határozz meg magadnak egy célt, aminek az elérésével megelégszel és azon a ponton készként kezeled. Újabb célt csak ez után állíts magadnak. Példa: első körben állíts össze magadnak egy egyszerű bemutatkozó honlapot. Ha ez elkészült, készíthetsz ingyenes anyagot, amit a honlapodba beépített hírlevél kezelővel juttatsz el a letöltőknek. Ha ez is kész, elkezdhetsz hírlevél automatizáción gondolkodni – milyen hírleveleket írj stb.  Ha ez is megvan, jöhet egy landing oldal stb. Folyamatosan építkezel és ez a követőid számára is vonzó, hisz látszik, hogy él a vállalkozás, folyamatosan törődsz vele. 

Haladj lépésről lépésre és rendelj határidőt mindenhez.

TIPP: Számomra nem akadály, hogy ha akkor keresel fel, amikor még csak tervezgeted a honlapod: segítek a stratégia kialakításában, céljaid megfogalmazásában, a célcsoportod körvonalazásában, honlap tartalmaidnak összeállításában . Egyre több az olyan ügyfelem, akikkel hónapokkal előre szerződünk honlapkészítésre, arculattervezésre. 

Tisztában vannak azzal, milyen anyagokat kell beszolgáltatniuk, inspirációkat gyűjtenek, szöveget írnak, vagy iratnak és azt is tudják, hogy miről – kiknek írnak. Nem kapkodnak, de haladnak,  és a megbeszélt határidőre elkészülnek az anyagaikkal, készen vannak a fotós által készített képeik is. 

Ezzel a módszerrel elkerülheted azt a kínos helyzetet, hogy már mindened megvan, de képtelen vagy szolgáltatót találni, vagy ami még rosszabb, találsz szolgáltatót, aki szolgai módon mindent megcsinál, amit kérsz, de a honlapod összességében mégsem fogja a kívánt hatást elérni, mert csak „gondolomformán” állítottad össze az anyagaidat.

7. NEM ÉRDEMES HONLAPOT KÉSZÍTTETTNED, HA A HONLAPODDAL SZEMBEN EGYETLEN ELVÁSÁROD VAN CSAK: LEGYEN OLCSÓ

A honlapoddal kapcsolatban is tisztázd, hogy mit akarsz: jól nézzen ki (design), jól működjön (gyors, biztonságos), legyen igényesen felépítve (stratégia), legyen arculata, legyen keresőoptimalizálva? 

Egy ügyfelem mondta ki, amiért nagyon hálás vagyok: A minőséget és a szaktudást meg kell fizetni! 

(Te is szeretnéd, ha vállalkozóként megfizetnének, igaz? 🙂 )

Megértem, ha az anyagiak komoly nehézséget jelentenek neked,  azonban mégis óva intelek attól, hogy pusztán az ingyenesség miatt olyan ismerősre bízd a honlapod elkészítését, aki bár állítja, hogy ért hozzá, gyakorlatilag nem terjed tovább a tudománya annál, hogy telepítsen egy WordPress sablont egy kész demoval. 

Azt tapasztalom, hogy a legtöbb szívességi alapon elkészülő honlap nagyon rossz minőségű, csúnyácska, stratégia-mentes. 

Egy minden szempontból minőségi és egyedi honlapot összerakni minimum 40 munkaóra (és az egy egyszerű, pár oldalas honlap). Tedd a kezedet a szívedre – Te  dolgoznál bárkinek is egy teljes hétig apait-anyait beleadva, tudván, hogy azért semmilyen ellenszolgáltatást nem fogsz kapni, ráadásul egy olyan produktumot kell létrehoznod, amiben nincs is gyakorlatod? 

A legtöbben utólag jönnek rá, hogy kidobtak egy csomó pénzt / időt az ablakon, és olyan honlapjuk van, amit nem szívesen mutogatnak. :/

Ha komolyan veszed magad és a vállalkozásod mindenképp adsz az igényes online megjelenésre. Ha a szép érzéked van, és a technikai beállításoktól sem félsz, fizess be egy weboldalkészítési kurzusra, és csináld magad. Hidd el, az is jobb lesz a végén, mintha az ismerős csinálta volna, mert ezek a kurzusok nemcsak azt mutatják meg, hova kattintgass, hanem útmutatást kapsz, hogyan építsd fel a weboldalad.

ZÁRSZÓ

Több honlap megrendelőmnél tapasztaltam, hogy még a grafikus kollégákban sem lehet sajnos 100%-ig megbízni: nagyon sokan készítenek csak logót, ami márkaépítés szempontjából nagyon kevés; megint sok az olyan grafikus, aki arculattervezés címén szintén csak a logóra fókuszál és például ügyet sem vet arra, hogy az általa ajánlott betűtípusnak van-e egyáltalán ékezetes változata, azaz lehet-e a logón kívül bárhol használni. 

Épp ezért weboldakészítési szolgáltatásomhoz arculattervezési csomagot is adok, ezzel költséget, és időt takarítva meg Neked, hogy vállalkozásodnak egységes és profi megjelenése legyen.

Vélemény, hozzászólás?

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .