December és január általában az évtervezés, illetve előző év elemzésének az ideje.
A szokásos „mi volt jó, mi nem, milyen nehézségek adódtak és milyen sikereket könyvelhettél el” stb. kérdéskörökön túl érdemes a vállalkozásodra a számok fényében is ránézni, hogy reális képet kapj a bizniszedről.
Saját tapasztalatból tudom, hogy a magas látogatottsági eredmények és a pénzügyi mutatók nem mindig vannak összhangban egymással. Például a kevesebb ügyfél nem mindig jelent anyagi bukást, míg a több feliratkozó vagy munka sem jelent egyértelműen bevétel növekedést.
Raádásul nem tudjuk magunkat függetleníteni az aktuális gazdasági és politikai helyzettől sem. Nincs közvetlenül ráhatásunk az inflációra, járványokra és egyre gyakrabban hoznak év közben olyan jogszabályi változtatásokat, melyek fenekestül fel tudják borítani az éves terveinket.
A tervezés mellett a rugalmasságnak, a változtatási képességnek még nagyobb jelentősége van, mint az elmúlt 5-10 évben bármikor.
Azonban csak meglévő terveken lehet változtatni, kijelölt célok esetében lehet csak irányt váltani. („Semmilyen szél nem kedvez annak, aki nem tudja, melyik kikötőbe tart.” – Seneca.)
Ha még nem tetted meg, most arra bíztatlak, nézd meg a múlt évi látogatottsági adataidat, vesd össze a pénzügyi bevételeiddel, valamint az ügyfélköröddel és gondold át, összességében milyen volt számodra az elmúlt év.
Az így összevetett szubjektív és objektív eredmények befolyásolhatják a célcsoportodról alkotott képedet, újra átgondolhatod a marketing stratégiádat, reális képet kapsz az eddigi „SEO-munkádról”. Az eredmények és az átélt élmények együttesen kell, hogy segítsenek abban, hogy az új évet (még) tudatosabban indíthasd el.
Megnyugtatlak, ha még sosem csináltál ilyen elemzést, nem kell azonnal SEO tanfolyamba invessztálnod, vagy szakemberhez fordulnod.
Ebben a cikkben megmutatom, hogy néhány alap adatból hogyan indulj ki, hogyan tudod őket értelmezni a vállalkozásodra vonatkozóan.
ELEMZŐ ESZKÖZÖK
A sajtát honlapom elemézéshez a Monster Insights Google Analytics bővítményt használom, illetve rendszeresen nézem az adatokat a Google Analyticsben, értesítőket kapok a Search Console-ból. Kiváló eszköz még erre a Google Site Kit, vagy a Rank Math analitikai része is, melyeket ügyfeleimnél használok.
Az említett bővítmények segítségével leegyszerűsítve ugyan, de közvetlenül a honlapon láthatóak a weboldal előző 30 nap látogatottsági eredményei, a Monster Insightsban pedig januárban rövid ideig ugyan, de a teljes előző évi áttekintés is rendelkezésre áll. (Remélhetőleg ezen nem változtatnak a jövőben sem.)
MILYEN LÁTOGATOTTSÁGI ADATOKAT NÉZZ?
És azokból elsőre milyen következtetéseket tudsz levonni
1. Hányan látogatták a weboldalad?
– > Az előző év(ek)hez képest nőtt, romlott, vagy stagnált az eredmény? Ez milyen hatással volt a bevételeidre?
2. Melyik hónapban látogatták a legtöbben a honlapod?
-> A magasabb látogatottság vajon minek köszönhető – új blog cikk(ek), kampány, népszerű közösségi média poszt megosztások?
3. A látogatók összesen, és egy látogató átlagosan hány oldaladat nézte meg?
-> Elég vonzó a tartalom? Vannak az oldalakon más oldalakra mutató linkek? Egyértelmű a navigáció? Fel tudod kelteni az érdeklődést, marasztalni tudod a látogatókat?
4. Melyek voltak a leglátogatottabb oldalaid? Keresd meg a top 5-öt!
-> Minek tudható be a népszerűségük? Jók a kulcsszavak és ezért megtalálnak a Google-ból? Vagy inkább a rendszeres hirdetés hozza a látogatókat? Esetleg jól vannak a honlapon linkelve a tartalmak és odatalálnak? Netán egy-egy hírlevél tartalmának köszönhető a népszerűségük?
5. A látogatók milyen eszközökön nézték meg a honlapodat?
-> Mobilról gyors tartalom fogyasztók, vagy kényelmesen a számítógép előtt netezgetők?
6. Honnét érkezett a legtöbb „linkelt” látogatód?
-> Azaz milyen referáló oldalak segítettek abban, hogy a tartalmaid minél többekhez elérjenek? A linkek között melyek a tieid (pl. Facebook oldal) és melyek olyanok, amelyeket -kérésedre, vagy tőled függetlenül- mások osztottak meg?
7. Mennyi időt töltöttek el átlagosan a látogatók az oldaladon?
-> Azaz mennyire tudod az olvasóidat a honlapodhoz ragasztani? Minél magasabb számot látsz itt percekben, annál jobb. Ha alacsony ez a szám, valószínűleg sokan megnyitják a kezdőoldalad, de a végére sem érnek, hanem már kattintanak is tovább. Ha 2-3 perc vagy annál több az átlagosan eltöltött idő, akkor valószínűleg több oldalt / blog cikket is elolvasnak, átkattintanak esetleg a termékekre, szolgáltatásokra. Amikor megnézed, hogy milyen oldalaidat látogatták a leggyakrabban és azok között látsz olyanokat is, amelyeket valószínűleg nem a Google-ból találtak meg, akkor jó eséllyel sikeresen működnek azok a tartalmaid, amelyek révén átmennek a látogatók ezekre az oldalakra is. (Tehát itt már két adatot is néztünk egyszerre és következtettünk…)
Ha Te más bővítményt használsz, vagy „csak” simán a Google Analyticsben nézed meg az adatokat – bármilyen szempontrendszer is álljon rendelkezésedre, jó, ha legalább a fent felsorolt adatokkal rendelkezel. A Google Analyticsbe közvetlenül belépve ennél sokkal több adat áll a rendelkezésedre, amelyekből még több információt nyerhetsz.
MILYEN TANULSÁGOKAT LEHET LEVONNI EZEKBŐL AZ ADATOKBÓL?
1. Látogatottsági adatok
A látogatottsági adatok önmagukban megmutatják, hogy erősödött, vagy gyengült-e a pozíciód, sikerült-e jobb helyet szerezned a Google találati listáján.
Akár hirdetéssel, akár organikus módon érted el a növekedést, érdemes azonnal megnézni, hogy a több látogató eredményezett-e bevétel növekedést is a vállalkozás életében.
Szerencsés esetben igen – ez esetben is érdemes megvizsgálni a pontos kiváltó okot, hogy az eredményes stratégiát még nagyobb hatásfokkal lehessen folytatni. Például egy webshop esetében érdemes megnézni, hogy a megnövekedett látogatottságot a termék-kínálat befolyásolta-e, vagy egyszerűen a hirdetések voltak-e eredményesebbek. Esetleg sikerült olyan típusú cikkeket írni, amely segítette a hezitálókat a döntésben és a mi termékünk mellett tették le a voksukat? Szolgáltató esetén a blog cikkek, e-bookok, videók egyéb marketing eszközöknek tudható be a növekedés, vagy inkább a tudatosabb és gyakoribb közösségi média tevékenységnek?
Ha nem okozott a növekvő látogatottsági eredmény bevétel növekedést is, mélyebben meg kell nézni, hogy vajon ennek mi az oka? Mennyi idő után mennek el a látogatók, mely oldalakról távoznak? Vajon a tartalom, a betöltési sebesség vagy egész egyszerűen a célközönség megszólításának a hiánya van a háttérben?
Vagy csak nincs miért pénzt ott hagyni, mert nem ajánlasz konkrét terméket, szolgáltatást, csak ingyenes tartalmakat kínálsz? Blogra fókuszáló oldalak könnyen eshetnek ebbe a hibába, hogy bár rengeteg tartalmat generálnak, ezt forintosítani mégsem tudják, mert hiányzik a konkrét szolgáltatás, termék, ami a blog látogatót megfoghatná. Az oldalon ugyan kint vannak a termékek, szolgáltatások, de a blog cikkeikben nem hivatkoznak rájuk semmilyen módon, így a felületes olvasó előtt láthatatlanok maradnak.
A másik gyakori ok, hogy pusztán a forgalom révén származó bevétel eléréséhez nem elég magas az oldal látogatottsága, így nem tud reklám bevételre szert tenni a blogoló.
2. Kiugró teljesítményű hónapok
A kiugró teljesítményű hónapok rámutathatnak a marketing tevékenységedre. „Kampányoltál”, hirdettél, egy média-megjelenés dobott a népszerűségeden, értékes partnerkapcsolatra tettél szert, vagy írtál egy klassz blog cikket, készítettél egy szuper videót, amit felkaptak a követőid? Netán egész egyszerűen akkor volt „szezonja” a szolgáltatásodnak?
Ha eddig nem vezettél semmilyen ilyen jellegű kimutatást, érdemes már most készítened egy havi bontású táblázatot, amiben vezeted a marketing tevékenységeidet még ha csak vázlatosan is – pl. termék bevezetése kampány, szolgáltatást népszerűsítő, edukáló posztok stb., Facebook csoport indítása, Google Ads hirdetés stb.
Ha van egy ilyen áttekintő táblázatod, könnyebb lesz értelmezni a kiugró hónapok sikerét, vagy épp a sikertelenségét – hiszen az alacsony látogatottsági hónapokra vonatkozólag is lesznek adataid.
(A cikk az ingyenesen letölthető SEO nyilvántartó panelja alatt folytatódik!)
SEO Nyilvántartó
Használd tudatosan a honlapodat! Mérd rendszeresen a weboldalad látogatottságát, ellenőrizd célcsoportod, marketing tevékenységed eredményeit, hogy hatékonyan és célirányosan tudj változtatni - ha szükséges.
FELIRATKOZÁS UTÁN AZONNAL MEGKAPOD A TÁBLÁZATOKAT - ITT, A KÖSZÖNŐ PANELBEN (nem e-mailben)!
Köszönöm a bizalmad!
A SEO nyilvántartó AZONNAL letölthető, nincs más dolgod, mint kattints ide és a következő ablakban meg is nyílik, ahol a Download linkre kattintva már a gépeden is találod a SEO nyilvántartót! Letöltés után a dokumentumot keresd a géped Letöltések mappájában, mobil esetén a Letöltött dokumentumok között.
IDE KATTINTS: SEO NYILVÁNTARTÓ LETÖLTÉSE
Üdv,
Magdi
3. Oldal látogatottsági adatok & 4. Népszerű oldalak
Ezt a két adatot most együttesen nézzük meg, a saját példámból majd megérted, miért. 🙂
Az oldal látogatottsági adatok önmagukban is érdekesek lehetnek számodra. Például egyáltalán nem biztos, hogy a legtöbbet hirdetett tartalmaid fognak az első helyen szerepelni, vagy ha igen, érdemes átgondolni, hogy organikusan vajon miért nem érhetőek el a tartalmak?
A Google Analyticsben az is szépen látszik, hogy érkezés után hova kattintanak tovább a látogatók. Például a kezdőoldal után megnézik a bemutatkozást, vagy a szolgáltatásokat? Ezt mi alapján teszik – azért mert a kezdőoldalon a tartalom felépítése révén vannak ezekre az oldalakra mutató linkek, vagy egész egyszerűen a menüben ugrálnak a látogatók? (Az, hogy mennyi időt töltenek a honlapunkon választ adhat erre a kérdésre – a hosszabb tartózkodási idő több olvasást feltételez.)
Az oldal látogatottsági adatok sokkal több gondolkodni valót adnak, mint azt elsőre gondolnád – különösen akkor, ha azt nem önmagában, hanem összefüggések fényében nézed. Hogy jobban megértsd, mire gondolok, bemutatom a saját példámon keresztül, milyen dilemmákat indíthat el egy ilyen egyszerű adat.
Saját példa
A cikk megírásakor 2021-ben a saját top 5 oldalaim között olyan oldalak szerepeltek, mint a weboldalkészítés árak, szolgáltatások-árak, arculatkészítés árak.
Az árak publikálása azonban több okból volt számomra aggályos, 2021-ben ugyanis hiába produkáltak ezek az oldalak magas látogatottságot, a megrendelések száma mégsem emelkedett, pedig piaci viszonylatban se nem túl drága, se nem túl olcsó nem voltam akkor sem. 2021-ben arra a következtetésre jutottam, hogy akik kizárólag olcsóság alapján akarnak dönteni, nem azt nézik, hogy milyen értéket kapnak, hanem csak az árat, így ők a számok alapján gyorsan elnavigálnak. Azt is be kellett látnom az eredmények alapján, hogy azokat sem tudtam megtartani, akik nem voltak annyira árérzékenyek.
Épp ezért 2022-től a pozicionáláson dolgoztam, jobban odafigyeltem az értékeim kommunikálására, az árajánlat adást illetően pedig a sablon árazás helyett a személyes értékesítésre helyeztem a hangsúlyt. Ingyenes konzultációt ajánlottam fel, melyet követően személyre szabott árajánlatot adtam. Az árakat a honlapomról pedig teljesen eltűntettem*.
Ennek a modellnek hála 2022-től jóval több minőségi érdeklődőre tettem szert, és az ingyenes konzultációk kb.80%-a megrendeléssel végződött.
2023-ban újra aktívan elkezdtem blogolni, így a megrendeléseim száma tovább növekedett, mivel több ügyfelem lett -a korábbiakhoz képest- a keresőből. A korábban ajánlásból érkező új ügyfelek száma is szépen növekedett – de míg 2021-ben az ajánlás révén érkezőknek „csak” kb. 60-70%-a lett ténylegesen ügyfelem, addig 2023-ban, ez 90% körüli eredmény lett, és még az is előfordult, hogy én mondtam nemet. A kezdőoldalam mellett most már a szolgáltatás oldalam és a blog cikkeim viszik a top látogatottságot, az árak oldalam lecsúszott a saját top oldalaim listáján a 30.! helyre.
* A Google miatt meghagytam EGY olyan oldalt, amelyen szerepelnek a szolgáltatás árak – nagyságrendileg – azonban a honlap oldalain sem gombként, sem a menüben nem jelennek meg sehol. Ez azt jelenti, hogy akik erre az oldalamra érkeznek nagyon nagy valószínűséggel a Google-ból érkeznek, mert aki a kezdőoldalamra, vagy egy blog cikkre érkezik, csak akkor találja meg az árakat, ha beüti az oldalamon lévő keresőbe.
A példa bizonyítja, hogy a magas látogatottság nem feltétlenül eredményez több ügyfelet.
- Ha az üzleti modell jó,
- stabil a márkád, azaz nemcsak a meglévő ügyfeleidben tudod a lojalitást fenntartani, hanem idegenekben is bizalmat tudsz kelteni,
- és még a Google-ban is jó helyen szerepelsz – ezek EGYÜTTESEN már igenis jelentős bevételnövekedést tudnak eredményezni.
5. A látogatók milyen eszközökön nézték meg a honlapodat?
Fontos célcsoportra vonatkozó információ, hogy milyen eszközökön nézik meg a honlapodat. Jellemzően akik mobilról neteznek gyorsabban fogyasztják a tartalmakat, és könnyebben ki is zökkennek a netezési folyamatból – pl. hazafelé menet átszállnak, vagy leszállnak egy közlekedési eszközről; szól a gyerek, hogy „anya gyere”, kifut a leves stb. Épp ezért ha nálad a mobilos látogatók száma magas, 50% feletti, mindenképp törekedned kell a tartalmaid egyszerűsítésére, rövidítésére, hogy azok könnyen és gyorsan is fogyaszthatók legyenek. Mobilos látogatók esetében még fontosabb, hogy a navigációd egyszerű és átlátható legyen és csak a legfontosabb oldalak szerepeljenek a menüben (tehát adott esetben akár el is térhet az asztali nézetben elérhető menütől).
Webshop esetében vétek kihagyni a kosárelhagyás figyelését, ha egyszer már megadta az e-mail címét a látogató, már küldhetsz neki e-mail emlékeztetőként, hogy a kosarában felejtett valamit. (Mailerlite-ban ez jól működik.)
Ha számítógépen nézik többen a honlapod, több figyelmet fordíthatsz a designra, grafikákra stb. de ez esetben is fontos, hogy a célcsoportodat ismerve ereszd bő lére vagy fogd rövidre a tartalmaidat. Csak azért, mert az otthon melegében a fotelből netezik a látogatód, egyáltalán nem biztos, hogy van ideje litániákat olvasni. Tudatosítsd, hogy milyen céllal érkezik a látogatód!
Értékesítési oldalak esetén kulcsfontosságú, hogy az adatlapok mezői, megrendelő gombok megfelelő nagyságúak legyenek mobil nézetben is, hogy a tartalom gyorsan betöltődjön és ne legyenek benne a betöltés során hatalmas ugrások. Nincs annál bosszantóbb, amikor rá akar a látogató kattintani egy gombra és mikor rányomna, hirtelen betöltődik egy kép és lejjebb megy a gomb (ezt már csak az tudja überelni, ha az igen/nem gombok ugrálnak így, mert akkor tutira a rossz gombra kattint a látogató).
Summa summarum, ha a honlapodat többen nézik mobilon, kezdd azzal az elemzésed, hogy megnézed a honlapod a saját mobilodon és végig kattintgatsz benne minden gombot és jegyzetelsz! 🙂
6. Milyen egyéb honlapokon keresztül érkeznek a látogatóid?
Ez az adat jó iránytű arra vonatkozólag, hogy lásd, mely közösségi média csatornákat érdemes a jövőben erősítened, míg másokat akár teljesen leépítened, rámutatnak mely partnerkapcsolataid működnek eredményesebben és melyek egyáltalán nem.
Persze mielőtt rögtön elveted a közösségi médiát, érdemes megvizsgálnod, hogy hatékonyan használod-e az adott platformot: eléred-e a célközönségedet, tudsz-e velük kapcsolatot kialakítani, hatékonyan szólítod-e meg őket, és nem utolsósorban valóban a honlapodra is tereled-e a látogatókat? Milyen célt szolgál a marketingedben az adott közösségi média?
Akármi is legyen a célod (brand építés, edukálás, eladás stb.) MINDIG hivatkozz olyan tartalomra, ami a honlapodra tereli az olvasót. Így (is) tudod objektívan mérni a közösségi médiában folytatott tevékenységed sikerességét.
Szintén összefügg az előző ponttal, hogy a hivatkozó oldalak között látsz-e mobilos oldalt – ilyen pl. a Facebooknál a m.facebook.com. Ha például a marketing stratégiád része a Facebook használata és sok honlapodra mutató linket osztasz meg, érdemes odafigyelni, hogy az adott tartalom mobilról is könnyen olvasható-e.
+ Egyéb szempontok
Bár a fent említett bővítmény által adott éves összefoglaló nem tartalmaz részletes demográfiai adatokat, ha megnézed a látogatóid számát, azt, hogy honnét érkeztek (pl. mely közösségi csatornából) és összeveted a tényleges ügyfeleiddel (és nem mellesleg év közben is figyelted, honnét érkeznek az ügyfeleid), a célcsoportodra vonatkozóan kaphatsz pontosabb képet.
Nálam például kezd élesen elhatárolódni két ügyfélkör: azok, akik a Google-ból találnak meg, vagy ajánlás útján érkeznek a honlapomra, inkább lesznek weboldalkészítés vagy arculattervezés szolgáltatás megrendelők, míg akik a Facebookon keresztül követnek inkább a kisebb értékű termékeimet vásárolják (konzultáció, e-book, tréning).
Ez hosszú távon már nem is annyira SEO, inkább stratégiai kérdés – milyen szolgáltatásokra, termékekre érdemes fókuszálnom, hogy mindkét ügyfélkört eredményesebben tudjam kiszolgálni – mind eszmei érték, mind jövedelmezőség szempontjából.
Összegzés
Ha már dolgozol SEO szakemberrel, érdemes együtt megnéznetek az adatokat, vele komolyabb stratégiai döntéseket is meg tudsz hozni. Azonban ha elemzés terén kezdő / járatlan vagy, akkor a fentebb felsorolt adatok is sokat fognak segíteni abban, hogyan gondolj a objektíven a vállalkozásodra, hogyan értelmezd az adatokat.
Vedd észre a sikereket és tanulj a számokból! 🙂