Mindenki álma a jó Google helyezés, hiszen ez a legegyszerűbb módja annak, hogy minél többen megtaláljanak bennünket az internetről – lehetőleg ingyen, hirdetés nélkül. Ahhoz, hogy hirdetés nélkül is viszonylag jó helyezést érj el a honlapoddal, alapvető szabályokat érdemes betartanod.
MIT LÁT A GOOGLE A HONLAPODBÓL?
Ha a nyers tényeknél maradunk, akkor kódokat és statisztikákat. Nem érdekli a Google-t, hogy követed-e az aktuális trendeket, és a legújabb design módi szerint van-e felépítve a honlapod. A Google nem lát színeket, még azt sem, hogy a profilfotód mennyire profin vagy épp rosszul van beállítva.
Az érdekli a Google-t, hogy milyen tartalmat jelentetsz meg a honlapodon: hogy vannak elnevezve a képek, milyen leírás tartozik a honlapodhoz, milyen kulcsszavak fordulnak elő a tartalmaidban, melyek meghatározzák a honlapod témáját stb.
Továbbá azt is figyeli, mennyien szeretik az oldalad, milyen rendszeresen frissíted a tartalmat, hányan látogatnak el a weboldaladra, ott mennyi időt töltenek el, és tovább viszik-e a tartalmaidat vagy sem.
Nézzük meg közelebbről, mit tehetsz azért, hogy a Google jobban szeresse a honlapod és jobb helyezést érj el vele.
MIRŐL SZÓL A HONLAPOD?
A honlap tervezésekor is az első lépések egyike, hogy meghatározzuk a honlap célját. Cél nélkül nehéz meghatározni és jól megírni a tartalmat. A tartalom pedig maga a téma, amivel foglalkozol.
Nem mindegy, hogy bemutatkozó honlapoddal állást akarsz találni, vagy vállalkozóként akarod a szolgáltatásod eladni, és megint más tartalmat kell készíteni, ha „csak” az image-edet szeretnéd tovább építeni a médiában. Mindegyik rólad szól, de más a célcsoport és más szemszögből fogod bemutatni magad, más lesz a mozgatórugója az általad írt tartalmaknak.
Még fontosabb a honlapod témájának kereteit meghatároznod, ha blogolsz. Rengeteg olyan blog van, ami kb. mindenről szól – egy kis gyereknevelés, egy kis receptek, egy kis kultúra, politika, egészséges életmód stb. Vállalkozóként fontos, hogy ne hobbi blogger legyél, hanem a cikkeid márkaépítőek legyenek, azok erősítsék a szakértői márkádat, és hozzájáruljanak az eladási folyamataid sikerességéhez.
Egy témát fedj le, de azt sokoldalúan!
Vállalkozóként nem célszerű csaponganod, különösen akkor nem, ha a szakmádban szakértőként szeretnéd magad elfogadtatni. Ha több dologban is jártas vagy, esetleg több féle tevékenységed van, ne keverd őket. Ha például gasztro blogger vagy, és magad készíted a képeket az általad elkészített finomságokról, a fotózással kapcsolatos kulisszatitkaidat egy fotós blogon oszd meg, míg a gasztro oldaladon kizárólag az ételekkel foglalkozz – még ha nálad a kettő szorosan össze is fonódik.
A témádon belül viszont törekedj arra, hogy azt minél jobban fedd le. Ha például varrónő vagy, írhatsz az anyagtípusokról melyiket milyen célra érdemes használni, mik az aktuális trendek, írhatsz beszámolót egy divatbemutatóról, írhatsz a jó szabás alapszabályairól, hogy milyen fazon milyen testalkatú nőknek áll jól, hány fajta szoknya létezik stb. Minden, ami a varráshoz, és az elkészült ruhákra vonatkozik, írj róla!
Ha a tartalmat jól meghatározod, az már fél siker!
Határozd meg a honlapod témáját és maradj annál!
A témádon belül minél több altémakört fedj le!
Teszteld magad (és a honlapod)!
Kérj meg távolabbi ismerősöket, hogy nézzék meg a honlapodat és mondják meg róla kb 5-10 mp után, hogy miről szól a honlapod. Egy összeszedett témafókuszú honlapról meg lehet mondani, hogy miről szól, még akkor is, ha nem nagyon olvasnak bele a tartalomba, csak képeket látnak, esetleg elkapnak egy-egy kiemelt szövegrészt.
ÍGY LEGYEN SEO-BARÁT A HONLAPOD!
- Használj SEO bővítményt a honlapodon!
A honlapkészítők (és itt most szigorúan a letöltésekre gondolok, nem arra, hogy valaki hivatásos vagy sem) ezt a három bővítményt telepítik a leggyakrabban:
- Yoast SEO (5+ millió letöltés)
- All in One SEO Pack (3+ millió letöltés)
- Rank Math (2+ millió letöltés).
Ezek a bővítmények hasonlóképpen működnek: az általad az oldalra / bejegyzésre beállított kulcsszóra végeznek elemzést és adnak tanácsokat, hogy hova helyezd még el a kulcsszavadat, hogy a Google számára is könnyen feltérképezhető legyen az oldalad. Segítségükkel programozás nélkül beállíthatod, mit lásson az olvasó, ha Rád talál a Google-ban: megadhatod a SEO title-t (ez nem feltétlenül fog egyezni azzal, ami maga a cím), a meta leírást. Ez utóbbi sehol máshol nem látszik a weboldaladon, csak a Google-ban, illetve ha megosztod a Facebookon ez az a leírás, ami megjelenik a cím alatt.
Blog cikkeket is érdemes úgy írni, hogy a cikked első pár sora legyen figyelemfelkető esszenciája a cikkednek, így nem kell a meta leírással külön bajlódnod, mert általában a Google ezt veszi át.
Kulcsfontosságú a megfelelő kulcsszó meghatározása és használata!
A bővítmények már abban is segítenek, hogy a megfelelő kulcsszőt be tudd állítani, de célszerű saját magad is kutatást végezned, ugyanis hiába optimalizálod a tartalmat a kiválasztott kulcsszóra és mutatja a SEO bővítmény, hogy ZÖLD, azaz minden feltétel adott, hogy a Google jó helyen sorolja, ha az adott kulcsszóra nem keres rá senki…
SEO és Google Analytics
A fenti bővítmények közül a Rank Math az, amelyiknek a segítségével aktív kapcsolatot tudsz létrehozni a Google Analytics és Search Console* fiókod között is, így nemcsak azt látod, hogy általában mit kér a Google egy-egy tartalom kapcsán, de a konkrét látogatottsági statisztikáidat is ellenőrizni tudod.
Ha például a Yoast SEO-t választod, mert első ránézésre egyszerűbbnek tűnik beállítani, akkor célszerű az alábbi bővítmények közül egyet telepítened, ha közvetlenül a honlapodról szeretnél látogatottsági statisztikákat látni.
Ezeket a bővítményeket ajánlom Google Analytics bekötésére:
- MonsterInsights – viszonylag részletes kivonatot mutat a látogatottsági statisztikából
- Site Kit by Google – ezzel a Search Console is beköthető és a Page Speed Insight mérőeszköz is mutat adatokat a teljesítményre vonatkozóan
*A Search Console arra jó, hogy ellenőrizni tudd, a Google indexálta-e már az oldaladat, bejegyzésedet, azaz felkerült-e a térképére, itt tudod beküldeni a sitemap.xml-t is, mely a honlapod feltérképezésében segít, illetve itt látod azt is, milyen kulcsszavak mentén találtak rád a látogatók.
ÍGY GENERÁLJ FORGALMAT A HONLAPODRA
Klassz, ha a Google szereti a honlapod kódolását, azonban épp olyan fontos, hogy a honlapodra látogatóknak is tetsszen a látvány. Ebből a szempontból már igenis fontos, hogy a honlapod csúnyácska, elavult, vagy trendi, jól átlátható. Nem mindegy az sem, a kivánt tartalomhoz mennyire egyszerű eljutni, hány link nem visz sehova, vagy generál 404-es hibát. A zavaros felépítésű, lassú, túl sok menüponttal rendelkező honlapok nem felhasználóbarátak. Míg az egyszerű, átlátható honlapok a megfelelő tartalommal odaragasztják a látogatókat.
A Google ebből annyit vesz észre, hogy itt egy honlap, amiről nem menekülnek fejvesztve a látogatók, hanem elidőznek rajta, beleolvasnak a cikkekbe, esetleg meg is osztják.
A Google azonban csak akkor fog előre sorolni, ha látja, hogy van „hitele” az oldaladnak, azaz a látogatóknak tetszik. Egy új weboldal esetén a Google mindig bizalmatlan. Rengeteg ugyanis az olyan kamuoldal, melyet ügynökségek kizárólag SEO célzattal hoznak létre, hogy az adott oldallal az ügyfelük oldalára tereljék a látogatót.
Több látogató => jobb Google helyezés
Az elején különösen kell ügyelned arra, hogy Te mesterségesen IS generálj forgalmat, azaz küldj látogatókat a weboldaladra. Ehhez promotálnod kell a honlapod, melyhez a közösségi média kiváló segítség: oszd meg, hogy elkészült, ha megújult, ha már 1 éves stb. a honlapod, ha tartalmat cseréltél vagy új cikket tettél fel. Írhatsz különböző apropóból posztokat, melyeknek a végére oda teheted honlapod a szolgáltatás / megrendelés / bejelentkezés linkjét.
Használd a közösségi médiát!
Ha még több látogatóra akarsz szert tenni, hozz létre hivatalos oldalt (Facebook, Instagram, Pinterest, Youtube stb.) mert így a tartalmaid már nemcsak az ismerőseidhez fognak eljutni, hanem szélesebb körben is, és tudsz még hirdetni is. A hivatalos oldalaidat is be tudod ágyazni a honlapodba, így is növelve a követőtáborodat.
Hirdesd magad a jobb Google helyezésért!
Hirdethetsz a Google Ads-en keresztül is. A Google ebben nagyon segítőkész, kuponokkal, online hirdetés beállítással segítenek, hogy hirdetésed minél több emberhez eljusson (és persze minél több pénzt hagyj náluk 🙂 ).
Opcionális, de elengedhetetlen, hogy legyenek közösségi média linkek, melyeken keresztül meg lehet osztani a cikked. Jó, ha a sablonodban is van ilyen beállítható opció, azonban ha ilyen nem lenne, ajánlom az AddToAny Share Buttons, melynek segítségével nincs az a közösségi platform, amin ne lenne megosztható a tartalmad (nemcsak a blog cikkeid, hanem az oldalaid is).
Létrehozhatsz úgynevezett Push notificationt is. Ezzel a módszerrel is lehet elhivatott feliratkozókat gyűjteni: ha új cikket írsz, feliratkozóid képernyőjén megjelenik egy kis ablakban, és már olvashatják is!
Szintén gyakori megoldás a hírlevél feliratkozó gyűjtés, bár már ez is leáldozóban van a hírlevél dömping miatt. Azonban tény, hogy még így is sokkal több emberhez tudsz eljutni, mintha csak a Facebook organikus elérésére számítasz.
Küldj látogatókat a honlapodra a közösségi média segítségével!
Promotáld a honlapod, a cikkeid, hirdess!
Teszteld magad (és a honlapod)!
A Google Analytics-et a honlapodra beépítve tudod ellenőrizni, hogy milyenek a látogatottsági adataid, mely oldalaid a legnépszerűbbek, legolvasottabbak.
Ha nem tudod megítélni, milyen hiányosságai vannak a honlapodnak, futass elemzést az alábbi eszközzel: https://seoptimer.com/ Ez az elemző program nemcsak azt mutatja meg, hogy milyen kulcsszavakkal szerepelsz a keresőben, de azt is, hogy milyen egyéb területen (pl. honlap használhatóság, teljesítmény stb.) kell fejlesztened a weboldalad.
Összegzésül így tudsz javítani a Google helyezéseden:
- Gondold át a tartalmi struktúrát, a honlapod célját, melyek meghatározzák a weboldalad tartalmát.
- Végezz kulcsszókutatást! Amikor írod a tartalmaidat, tudd, hogy milyen kereső kifejezés alapján fognak majd megtalálni.
- A SEO bővítmények önmagukban nem jelentenek garanciát a jó helyezésre a Google-ben, azonban használatával (és megfelelő kulcskifejezésekkel) remek eredményeket érhetsz el.
- Hogy nyomon tudd követni honlapod fejlődését, rendszeresen ellenőrizd a Google Analytics-et és a Seach Console-t melyek értékes információkat nyújtanak neked a látogatóidról.