A honlap szerves részét képezik a fotók, nélkülük a weboldalad száraz és unalmas lenne. A kérdés sokkal inkább tehát az, milyen képek kerüljenek ki a honlapodra? Amennyiben szolgáltatsz, netán még személyes márkát is építesz, fontos, hogy készüljön rólad legalább egy, jó minőségű, üzleti portré. (Még jobb, ha több is van, mert akkor még váltogatni is tudod… 🙂 )
Ügyfeleimet is arra bíztatom, ha tehetik, ne csak a portré képük dicsérje egy fotós keze munkáját, de lehetőleg a honlapon szereplő összes fotó legyen ilyen. Ettől lesz igazán egyedi a honlapod, nem kell attól félned, hogy ugyanazt a stock fotót használja más is. A saját fotóiddal tudod a leginkább bemutatni a márkád, hitelesen közvetíteni a mondanivalód.
Sokan -joggal- tartanak azonban attól, hogy hivatásos fényképésszel készíttessék el üzleti portréikat. Sokan meg vannak róla győződve, hogy róluk nem is lehet jó fényképet készíteni – és bár ez nem igaz, érthető az aggályuk, hiszen a rossz tapasztalat beszél belőlük. Csak tavaly ősszel több olyan ügyfelem is volt, ahol fotós miatt csúszott a projekt. A probléma ugyanaz volt: az elkészült képek nem tetszettek az ügyfeleknek, vagy azért, mert nem hozták azt a hangulatot, amit elképzeltek, esetleg nem ismertek magukra a képeken, de olyan is előfordult, hogy a minőséggel voltak komoly gondok.
Ebben a cikkben ahhoz szeretnék Neked támpontokat adni, mire figyelj, hogy a legjobbat hozhasd ki a fotózás élményéből.
6 TIPP, MIRE FIGYELJ PORTRÉ FOTÓS VÁLASZTÁSAKOR
1. NÉZD MEG AZ ILLETŐ REFERENCIÁIT!
Ebből máris kiderül, hogy pl az illető csak stúdióban készít képeket, vagy terepen is. Milyen a képek hangulata, milyenek a beállítások, a színek. Sötét vagy világos, mesterkélt vagy természetes? Első ránézésre szerinted a modell hogy érezte magát fotózás közben? Tetszenek a beállítások, a helyszínek, a stílus, amit a fotós képvisel? Vannak pl. fotósok, akik szeretik a hátteret elhomályosítani, mások kék szűrőt használnak stb. Egy jó fotósnak – ha sok képét megnézed – van felismerhető stílusa.
2. EL TUDOD MAGAD KÉPZELNI AZ Ő MODELLJEKÉNT?
Lehet, hogy baromi jól néznek ki a glamour fotók, de vajon Neked is jól állna? Persze, mondják, hogy mindenkiről lehet jó fotót készíteni. A céges fotók azonban kicsit másak. Ez nem életed alkalmi fotózása, amelyen felvehetsz extra cuccokat, és lehet vad a sminked, hanem Önmagad (max egy picivel jobb kiadásában) kell megmutatnod. Nincs annál kiábrándítóbb, amikor az ügyfeled nem ismer fel, mert a Rólad készült fotók inkább egy modellre emlékeztetnek, és nem saját magadra.
3. EGYEDÜL DOLGOZIK A FOTÓS, VAGY VAN CSAPATA?
Azaz megcsinálják a frizurád és készítenek Neked sminket is? Nem mindegy, mire számíts – a felkészülésben mindenképp segítség, ha van, aki profi módon rendbe szedjen. Ez nem átmaszkírozást jelent, komplett hajkölteménnyel, hanem például egy egyszerű, natúr sminket, ami a képen is természetesnek hat. Különösen téli időszakban, amikor a sapka lenyomja a hajunk, vagy épp a szél borzolja, egy kis igazítás a frizurán megint nem túl sok, de pont elég ahhoz, hogy rendezett benyomást kelts.
4. MŰKÖDIK KÖZTETEK A KÉMIA?
Szuper, ha ismerős ajánlja a fotósod, azonban mindig vedd számításba, hogy ami az ismerősödnek 100% bejött, az nem biztos, hogy Neked is fog. Klassz, ha van lehetőség még a fotózás előtt egy külön alkalommal találkoznotok, hogy megismerkedjetek, így nem a fotózás lesz az első alkalom, amikor találkoztok. Ha erre nincs lehetőség, akkor legalább telefonon egyeztessetek. Nemcsak egymást ismerhetitek meg, de közösen gondolkodhattok arról, hogy milyen képekre lenne szükséged, azok milyen hangulatot árasszanak, akár a szükséges kellékekről is egyeztethettek.
5. TUDOD, MIT AKARSZ?
Nincs annál rosszabb, amikor ötletek nélkül mész a fotózásra, ő pedig gondol valamit, és aszerint kattintgat és Benned már csak az eredményt látva tudatosul, hogy nem ilyenre gondoltál.
A beállításokat bízd rá, de jó, ha elmondod, pontosan mire van szükséged: CV fotózás, márkaépítő képek, üzleti portré egy rendezvényre, portrék és illusztratív képek a honlapodra.
Mindenképp jó, ha terveztek álló és fekvő képeket, egész alakosat és olyat, amin csak a felső tested / vagy csak a fejed látszik. Ha honlapra készül a kép, klassz, ha van olyan fotó, amelyen van úgynevezett negatív (üres) tér, hogy szükség szerint lehessen feliratozni, esetleg vágni a képet. Készüljenek képek Rólad különböző ruhákban, testhelyzetekben; készítsetek csendéleteket, amelyeken nem jelensz meg teljesen, hanem csak egy jellegzetes mozdulatodat örökítitek meg (például coachként a kezed, amint jegyzetelsz; kozmetikusként, amint az ügyfél arcát masszírozod, edzőként épp felülést végzel, tanácsadóként épp előadsz stb.).
Ha van már arculatod, logód, ne feledkezz meg azokról sem: a ruházatod, a kellékeid, a kompozíció hangulatvilága illeszkedjenek a márkádhoz.
6. SZAKTERÜLETE A PORTRÉ FOTÓZÁS?
Sokan sok mindent fotóznak, de nem mindenki egyformán jó mindenben, illetve nem egyforma tapasztalati háttérrel és lelkesedéssel fényképeznek. A termékfotózás, ételfotózás különösen kényes téma. Ha a honlapodra készíttetsz képeket, mindenképp nézz utána, hogy a honlap fotózás, vagy portré fotózás mennyire erős oldala az illetőnek. Más készségekre, látásmódra van szüksége egy esküvői fotósnak, ahol a pillanat megörökítése a cél, és megint másban kell jónak lennie egy portré fotósnak, ahol neki „kell” megteremtenie a pillanatot.
Ha most készülsz portré fotókat készíttetni magadról, remélem sikerült olyan szempontokat adnom, hogy a lehető legtöbbet és legjobbat hozd ki a fotózásból. 🙂
Ebben a cikkben pedig be is mutatok neked 5 szuper fotóst, akikre nyugodtan rábízhatod magad.
NE MENJ EL ADDIG FOTÓSHOZ, AMÍG NINCS MEGHATÁROZVA A MÁRKÁD!
Ha egységes, és profi összképeket szeretnél magadról, fontos, hogy ne úgy menj a fotózásra, hogy még nem vagy tisztában a márkaelemeiddel.
A fotódat nem a faladra fogod kitenni, hanem a weboldaladra, a közösségi média felületeidre, ezért fontos, hogy az összhangban álljon az márkáddal.
A márkaépítési e-book és munkafüzet gyakorlat-orientáltan veszi végig a márkaépítési alapokat, önazonos és stabil szakértői márkát tudj építeni magadnak.
Az alapok lefektetésén túl meghatározzuk ideális célközönséged, valamint márkád stílusát, nyelvezetét, és gyakorlati útmutatót kapsz az arculati színeid, betűtípusaid meghatározásához is.