Mennyi idő alatt készül el egy profi weboldal?

Így tudod meggyorsítani a folyamatot

Egy-két hét, pár hónap? Mennyi lehet a reális idő, amíg egy honlap elkészül? Laikusként zavaró lehet, hogy egyes szolgáltatók 1-2 hetet, míg mások majdnem egy hónapot számolnak elkészülési időként – vajon mi lehet ennek az oka? Néhány szempont, ami segít eligazodni.

Pár napja egy ismerős felkeresett, hogy a barátnője weboldalával már 2 éve!!! szenvednek, nem jutnak dűlőre a weboldal készítőjével. Azt hiszem ez a példa elég extrém eset, azonban jó példa arra, milyen következménye lehet annak, ha nincs pontos ütemterv a honlap készítője részéről, nincsenek fix szabályok, hogy hányszor lehet egy koncepción változtatni és – ami még fontosabb – nincs az ügyfélnek sem kristálytisztán kialakult koncepció a fejében.

Megint másik ismerősöm dicsekedett, hogy milyen olcsón, milyen gyorsan (alig 1 hét alatt!) elkészült a weboldala… Köztünk szólva, olyan is lett. Nulla arculat, egyensablon, a szöveg behányva mindenféle kiemelés nélkül.

Bevallom, ilyenkor csak fogom a fejem. Annyi minden kell egy tisztességesen összerakott honlaphoz – legyen bármilyen egyszerű is -, hogy inkább az a kérdés, mennyi idő alatt biztosan NEM készül el egy profi honlap.

Nézzük sorban, mi minden kell egy honlaphoz!

1. Egységes, határozott márka.

Ez kapásból nem egy egyszerű téma, nagyon sokan tévesen azt gondolják nem is kell nekik, mert a termékük, szolgáltatásuk annyira szuper, hogy az majd eladja magát.  Aki így gondolkodik, valószínűleg keserves tapasztalatokat fog még átélni, mert az ilyen stratégia olyan, mint vaktában lövöldözni. Ha nincs határozott elképzelésed arról kiknek szolgáltatsz, ha pusztán csak egy terméked/szolgáltatásod van és nincs mögötte semmi plusz, amivel megkülönböztethetővé válnál az összes többi szolgáltatótól/kereskedőtől, akkor nemcsak az eladási folyamat lesz nehézkes, de az áraidat is folyamatosan lefelé kell tolnod, hisz a többi versenytársad – akik szintén csak vaktában lövöldöznek – ugyanezt teszik.

Még rosszabb, ha valaki azt gondolja, csináltat egy mutatós logót és ezzel kész az arculata. A márkád nemcsak egy logó!

Ha arculattevezést rendelsz tőlem, segítek lefektetni Neked márkádhoz az alapokat, hogy termékeidet, szolgáltatásaidat jó áron tudd eladni azoknak, akiknek valóban szükségük van rá(d).

Arculattervezésre nyugodtan számolj minimum 1-3 hetet. A teljesítési időt befolyásolja az is, hogy épp mennyi munkával van ellátva a grafikus, mennyire komplex logót szeretnél, és persze az sem mindegy, hogy egy komplett csapat veszi kézbe a márkádat, vagy egy ember készíti el.

2. Minőségi tartalom

A. Szolgáltatás leírása

Kiderül rögtön az oldaladról, hogy mit is szolgáltatsz? Amikor a látogató megérkezik az oldaladra, azonnal tudni fogja, miről szól a vállalkozásod? A kevesebb több – legyél lényegretörő. Legyen legalább egy, nem túl hosszú összetett mondatod, amiben meg tudod fogalmazni, miről szól a vállalkozásod. Klassz tud lenni egy jó mottó, ami esszenciája vállalkozásod küldetésének. 

Törekedj arra is, hogy ha olyan szolgáltatásod, terméked van, ami nem egyedi, a hangsúly azon legyen, mégis miben vagy más Te, a terméked, a szolgáltatásod, mint a többi – mitől leszel megjegyezhető? 

Vegyünk egy egyszerű példát – rengeteg pszichológus van a piacon, a szorongás, depresszió stb gyakori probléma, amivel fordulhatnak hozzájuk. Az viszont már egy megkülönböztető jegy, ha Te iskolai zaklatás okozta szorongás feloldásával foglalkozol.  

 

B. Edukáló jellegű tartalom

Mindegy, hogy az blog, vagy “csak” egy-egy szövegblokk, lásd el hasznos információkkal a látogatóid, tudjanak meg minél többet a szolgáltatásodról, a termékedről, miért hasznos az, miben segíted ügyfeleid. 

Egy sales-es tanfolyamon hallottam egy érdekes amerikai tanulmányról. Dr. Zakary Tormala, a Stanford egyetem professzora rávilágított, hogy nem elég pusztán a problémára fókuszálni, hogy milyen igényei vannak az ügyfélnek, mert mindenki más is ezt teszi, így fennáll a kockázat, hogy ugyanarra a problémára ugyanazt, vagy nagyon hasonló megoldást javasolsz. Tormala kutatásai igazolták, hogy az emberek azért döntésképtelenek, mert a sok hasonlóból egyszerűen képtelenek választani. Lásd fenti pszichológus példa: a kínálat nagy, a probléma általános, inkább nem választanak, ha nem jön velük szembe egy olyan téma, ami számukra fontos és konkrét. 

Törekedj arra, hogy találd meg az ügyfeled és közted lévő metszetet, ez lesz a Te hozzáadott értéked. Ez az érték menjen át az alábbi teszten:

  1. Legyen fontos az ügyfelednek, vagy tudd fontossá tenni.
  2. Legyen egyedi, vagy legalább egy egyedi vonása
  3. Igazolható, azaz van már rá példád.

Nehéz olyasmit eladni, ami csak elméletben működik.

C. Blog

Amikor azt látom, hogy egy kezdő vállalkozó szépen elkészíti a honlapját, a blogra viszont jó, ha két cikket sikerült összekaparnia, nincsenek referenciái, kételkedni kezdek, hogy az illetőnek valóban van mondanivalója és tapasztalata is a témában.

Osztom azon marketingesek és vállalkozókat mentorálók véleményét, akik javasolják, hogy mielőtt valaki vállalkozásba kezd, szerezzen tapasztalatokat, próbálja ki magát az adott területen. A blogolás – például egy ingyenes oldalon, mint a Nők Lapja Cafe, Blog.hu stb. – is egy ilyen próba: mit tudsz kezdeni a témáddal, mennyire mozogsz benne otthonosan stb. Ha már eljutottál oda, hogy vállalkozz, és saját weboldalad legyen, apránként átmásolhatod a cikkeidet.

Ha szakmai tapasztalatod már van, de még nem vagy jártas a cikk írásban, akkor is javaslom, hogy addig ne fordulj webdesignerhez, amíg nincs meg fejben legalább 3-5 cikked, és azokat a cikkeket meg nem írod, mire elkészül a honlapod.

Olyan ritka eset is van, hogy nincs szükséged blogra. Ez esetben nagyon koncentráltan fókuszálj minden egyes oldalad tartalmi felépítésére, kulcsszavaira, hogy a Google és az egyéb keresők szeressék a honlapod, és feltétlenül dokumentáld valamilyen módon a munkádat. Hatásos lehet akár egy videó is, amiben bemutatod a munkafolyamatot, vagy az elkészült terméket használat közben, készíthetsz képeket is munka közben, vagy a munkaközegedről. Ha ügyfeleid is szerepelnek a képeken, mindenképp kérd az engedélyüket a publikáláshoz. 

D. Ügyfélvélemény

Szintén jól mutat minél több “Ügyfeleim mondták” bejegyzés is. Gyűjtsd céltudatosan a visszajelzéseket, jegyezd fel a spontán jövőket is. Sokan találnak ki maguknak kamu-dicséreteket. Pár hete egy olyan weboldallal találkoztam, ahol az illető stock fotókat töltött fel képként a referenciáihoz. Azonnal hiteltelenné vált a szememben az illető, mégha a szövegek esetleg valós ügyfél referenciák is voltak. Oké, én naponta rengeteg képet nézek át, talán egy laikusnak nem tűnt volna fel, de akkor is. Te ne tedd, mert nagy eséllyel lebuksz! Ha még nincs ügyfélreferenciád, helyezd inkább a terméked, szolgáltatásaid előnyeire a fókuszt.

3. Honlap stratégia

Több évvel ezelőtt a férjem (amikor én is még csak a saját blogomat csiszolgattam), egy viszonylag olcsó szolgáltatótól rendelt honlapot. Annyira könnyű dolguk volt a férjemmel, mert photoshopban megszerkesztette a saját honlapjának a terveit. (Khm, ezt egy webdesignernek kellene, nem az ügyfélnek.)  Sem a tartalommal, sem a márkával nem volt gond. Elkészült az oldal, mindenki boldog volt. Aztán pár hónap múlva a férjem rájött, hogy kellene megrendelési űrlap. Kellene hírlevél. Jó lenne valami hírek rovat, ami olyasmi, mint egy blog, de mégsem az. Ja, kellene még facebook beágyazás is. Minden egyes alkalommal visszament a szolgáltatóhoz, és persze ők jó pénzért készítettek űrlapot, beágyazást stb. Egyrészről díjazható a rugalmasságuk, de ha az igények felmérésénél alaposabb munkát végeztek volna, sok fejfájástól megkímélték volna a férjemet.

(A második, harmadik honlapját már én csináltam. 🙂 )

Ha profi honlapot akarsz készíteni, akkor nemcsak arra kell gondolnod, hogy milyen oldalak legyenek rajta, ott mi legyen a tartalom, hanem arra is, hogyan terelsz látogatókat a honlapodra, hogyan tartasz kapcsolatot a látogatóiddal, hogyan fogod árusítani a termékeidet, mivel fogod meg a látogatóidat, hogy rendszeres, visszatérő vásárlóid legyenek. Azért felesleges honlapot készíttetned, csak hogy legyen egy felület a virtuális térben, ahol kint van a neved meg a fotód.

A minőségi és profi honlaphoz elengedhetetlen, hogy tisztában légy a vállalkozásod és a honlapod stratégiájával. Az oldaladnak nemcsak szépnek, hanem stratégiailag is okosnak kell lennie. 

 

A tartalmi elemekről itt van még egy cikk, ami hasznos lehet a számodra: A profi weboldal összetevői.

(A cikk a cica alatt folytatódik. 🙂 )

STRATÉGIAI KONZULTÁCIÓ

Ha túl sok kérdés kavarog a fejedben, szeretnél egy üzletileg is alaposan átgondolt honlapot készíttetni, kattints!

Térjünk vissza a témaindító kérdéshez!

Egy honlap elkészítése jóval azelőtt kezdődik, hogy designerhez fordulnál, és minél kialakultabb koncepciód van, annál gyorsabb a folyamat. Ha nem vagy tisztában saját márkád alapjaival, nincs a fejedben kialakult stratégia, akkor bármennyire is szuper koncepcióval áll elő egy designer, valahogy egyiket sem fogod a magadénak érezni, és kezdődik egy mindkettőtök számára kényelmetlen, végeláthatatlan email ping-pong, kínos hangvételű beszélgetések sora. Egy erőszakosabb designer meggyőzhet arról, hogy ezt vagy azt így kell és pont, még az is lehet, hogy igaza is lesz, de rossz lesz a szájízed, és nem fogod szeretni a honlapod.

Ha minden információ (szuper szövegek, stratégia, gyönyörű képek) rendelkezésre áll, egy egyszerű honlap – például egy landing oldal – esetében elég lehet 1-2 hét, komplexebb, sok oldalas, sok funkciós, webshopos weboldalnál nyugodtan számolj több hét elkészülési idővel. 

Miért ennyi?

Idő kell, míg a stratégiád vizuális formába kerül, ami a drótváz. Megbeszélitek, hogy az egyes tartalmi elemek milyen sorrendben kövessék egymást, hova kell mindenképpen cselekvésre ösztönző gomb, hova kerüljön a hírlevél feliratkozás stb. Ez után készül látványterv a honlapodról, majd maga a honlapod. Egy jó designer bevon a munkafolyamatba, ellenőrzi, hogy az Neked is tetszik-e, jól értelmezted-e a stratégiát stb. 

A szolgáltatásaimnál láthatod, én milyen időkeretekkel dolgozom. A keret időket jelölöm ezzel, ami azt jelenti, hogy a folyamat ennél lehet rövidebb és hosszabb is – ezt előre megbeszéljük az ügyféllel, egyeztetjük naptárainkat, ugyanis a jóváhagyási körök is bele vannak kalkulálva ebbe az időkeretbe. Egyes koncepcióknál nálam 2, a logónál 3 körös a változtatási lehetőség, így az ügyfél is fókuszáltabban tud az adott témára koncentrálni és felelősségteljesebben dönteni (és még a határidővel sem csúszunk). Én szeretek 1-2, vagy akár napos határidőt adni a válaszadásra, hogy akár mások véleményét (például az ügyfeleidét!) is ki lehessen kérni.

Javaslom, hogy olyan időszakot jelölj ki az életedben a honlap készítésre, amikor nem mész nyaralni, nincs tele a naptárad családi szülinapokkal, jeles eseményekkel, és ha még beosztottként is dolgozol, nem várható csúcs a munkádban sem. Számtalan olyan pont van a folyamat során, amikor véleményezned kell az elkészült munkát, ezért olyan fontos, hogy tudj rá kellő mennyiségű időt szánni. 

honlap start csomag

Szeretnéd, ha honlapod már induláskor klassz lenne?

A legtöbb induló vállalkozó számos hibát elkövet az első honlapjával, mert hiányoznak náluk az alapok, ad hoc módon, valamilyen sablon formát követve készítik / készíttetik el a honlapjukat, és nem értik, miért nem jönnek az ügyfelek. 

Ebben az INGYENES kiadványban 4 oldalnyi tömény átgondolni valót kapsz szempontokkal, hogy helyes döntéseket tudj hozni + 4 oldalnyi csekklistát és ütemtervezőt, hogy haladj is a megvalósítás útján.

smartmockups_k6r1bpes (1)

Vélemény, hozzászólás?

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .