Milyen szövegek kellenek egy honlaphoz – ezt a hármat a legtöbben elfelejtik.

A honlap szövegezése kulcsfontosságú, ha azt szeretnénk, hogy minél több időt töltsenek a honlapunkon. Míg egyes oldalak funkciója az, hogy adjon egyfajta térképet és rálátást a szolgáltatásainkra, addig a landing oldalak egy témára fókuszáltan visznek bennünket végig egyetlen végcéllal, ami lehet értékesítés, bejelentkezés, feliratkozás stb. A legtöbben tudják, hogy nagyjából milyen szövegek kellenek egy honlapra:

  • bemutatkozás
  • szolgáltatások leírása
  • esetleg blog

Azonban ahhoz, hogy a honlapunk ne száraz, unalmas adathalmaz legyen, hanem elköteleződést kiváltó online felület,  olyan elemekkel is meg kell toldanunk, amelyek révénk: 

  • a célcsoportunk magára ismer
  • a célcsoportunk ránk ismer
  • a célcsoportunk elér bennünket.

Megoszlanak a vélemények azzal kapcsolatban, hogy érdemes-e sokat írni, úgysem olvassák el az emberek, míg mások a kilóméter hosszúságú oldalakra esküsznek, megint mások azt állítják, ha van egy jó webstory, akkor ha csak a címsorokat, illetve a kiemeléseket olvassuk össze, akkor is világos lesz a tartalom. 

A Google iránymutatásai egyértelműen inkább a hosszabb tartalmakra voksolnak, minimum 600 szóban határozzák meg az alsó ingerküszöböt, de ágazatonként ez az érték eltérő lehet (és általában nem lefelé, hanem felfelé tendál).

A LEGGYAKRABBAN ELFELEJTETT SZÖVEGEK, AMELYEK KELLENEK A HONLAPHOZ

  1. Nyitó kép – Miről szól az oldalad?

Az első, amit meglát a látogató, az úgynevezett „hajtás feletti rész”. Sokan úgy tartják, ha ez nem nyeri el a bizalmat, vagy nem érthető belőle, hogy miről is szól az oldal, akkor el is navigálnak róla. Bár a saját felhasználói tapasztalatom ezt nem  feltétlenül igazolja, tény, hogy ha nem kapok kapaszkodót az elején, az első érzésem az, hogy „zavaros” a honlap, és ezzel mások is így lesznek.

Elengedhetetlen, hogy meg tudd szólítani az ügyfeleidet, hogy meg tudd fogalmazni egy-két mondatban, hogy mit (esetleg azt is, hogyan) kínálsz – ez különösen szolgáltatóknál fontos.

A nyitó kép szövege változatos lehet: lehetsz konkrét – pl Gyerekbarát fogászat az 5. kerületben. Vagy megfogalmazhatod azt a világlátást, missziót, amit képviseltek. (Fogászati példánál maradva Nálunk játék a fogászat – olvasom a manodental oldalán.)

Minél ismertebb a terméked, vagy a személyed, annál kevésbé kell a nyitó kép bemutató jellegű szövegén gondolkodnod, helyette használhatod aktuális promócióid ismertetésére, vagy például tájékoztatásra (költözés, járvány stb.) .  Lásd Bödőcs Tibor, akinek nemes egyszerűséggel csak a neve szerepel a nyitó képén, és neki még azt is elnézzük, hogy a felirat gyakorlatilag kitakarja az arcát. A cikk megírásakor a járvány miatti turnéstopról egy egyszerű pop-upon tájékoztatott, és önmagához hűen még ezzel is nevettetett. 🙂 bodocstibor.hu

Ha ismertséged nem ér fel Bödőcshöz, akkor maradj a fentebb vázolt megfogalmazásoknál: derüljön ki, hogy mit és kinek szolgáltatsz. A beazonosítás azért fontos, hogy a látogató egyből lássa, hogy téged / a te szolgáltatásodat / termékedet keres-e, vagy sem, azaz a célcsoportod lehet-e, vagy sem. 

Nem baj, ha nem derül ki azonnal minden részlet, sőt, jó, ha ez a fajta bemutatkozás, vagy szlogen kellően figyelemfelkeltő ahhoz, hogy tovább görgessenek. 

Bödőcs Tibor nyitókép

2. Miért pont Te?! 

Avagy miben vagy más, mint a konkurenseid – miért téged válasszanak? Mik az erősségeid?

Ez a rész legtöbbször két (három) okból marad el: 

  • nem akarsz „kérkedni”,
  • nem vagy vele tisztában,
  • eszedbe sem jut, hogy kéne írni róla.

Főleg mi, nők,  úgy vagyunk kondicionálva, hogy ne nagyon dicsérjük magunkat, legyünk szerények. Azonban a különlegességeink bemutatásának egyáltalán nem kell dicsekvésnek lennie.

Az, hogy leírod hogyan dolgozol, mi motivál Téged is lehet önmagában különleges, még akár erősség is. Nem szabad azonban leragadni az olyan általánosságoknál, mint megbízhatóság, precizitás stb., mert mindenki ezt puffogtatja.

A tanulmányaid, élettapasztalatod is lehet különlegesség, ugyanakkor ez csak akkor lesz valóban érdekfeszítő, ha nem pusztán felsorolod az iskoláidat, hanem sztoriba ágyazod. Pl. XY műhelyben azt tanultam meg, hogy …; Azért nézek fel mesteremre, XY-ra, mert tőle tanultam meg….; X országban töltött idő során éltem meg azt…. stb.

A webdesigneri pályám elején nekem több olyan ügyfelem is volt (és még a mai napig is vannak), akik szintén multiból váltak ki, hozzám hasonlóan. A céges háttér, az út, amit bejártunk a vállalkozóvá válás során volt a közös nevezőnk, ez volt az a jelentéktelen plusz, ami igenis számított, amikor engem választottak. Csupán 1 mondatban írok arról, hogy ügyfélszolgálatosként kezdtem, és a végén tender író lettem – ennek kapcsán több ügyfelemről derült ki, hogy vezetői munkakört otthagyva lettek vállalkozók, és szintén végig jártak egyfajta szamárlétrát.

A másik ok, hogy sokszor nem is vagyunk tisztában a képességeinkkel – tudjuk-e valójában, hogy mit értékelnek bennünk mások, legyen szó személyes vagy szakmai tulajdonságokról, képességekről. Vagy egyáltalán nem tudunk ezekről, vagy azt nem tudjuk, hogy ami számunkra természetes, az másnak nem az.

Ahhoz, hogy tisztában legyél az ügyfeleid számára fontos erősségeiddel, egyszerűen meg kell kérdezned őket! 

Épp ezért amikor véleményt kérsz, kérdezz rá konkrét folyamatokra és kérj átalános benyomást is, milyen volt veled együtt dolgozni, milyennek tartotta a szolgáltatást stb.  Ábrahámné Bergmann Anna ebben nagyon profi, ha igénybe veszed nála a táplálkozási tanácsadást, a folyamat végeztével nagyon klassz kérdéseket tesz fel neked, amelyek nemcsak a közös munkára kérdeznek rá, hanem az általa használt módszertanra, és az általad elért eredményekre is.

Ha az ügyfelek mondják el rólad, mi mindenben vagy szuper, az a legjobb ajánlás. A véleményeket is szortírozd – lehet, hogy szinte mindenki kiemeli a kedvességed, de minden személy más és más aspektusból emeli ki.  Szelektálj, különösen egy hosszabban megírt véleményből szedd ki csak azokat a mondatokat, amelyek egybecsengenek az általad is kialakított márka-üzenettel. Fontos, hogy a közölt vélemények erősítsék azt a képet, amit kommunikálsz magadról és önazonosnak gondolsz: azaz valóban Rólad, és nem az ügyfélről szólnak!

Összefoglalva: a „miben vagy más” blokk sokféle tálalásban megoldható: beleszőhető a bemutatkozásba, szolgáltatás leírásba, hitvallás megfogalmazásába, de akár az ügyfél véleményekbe is. A formátuma lehet sima írott szöveg, idézet, beszédes fotó, de akár egy videó is.

Ez az a pont, amivel el tudod kapni az ügyfelet, ezért semmiképp ne hagyd ki!

3. Milyen kapcsolati adatok szerepeljenek a honlapon?

Valahogy magától értetődőnek tűnik mindenkinek, mégis szinte minden alkalommal kérnem kell az ügyfelektől, hogy pontosan milyen módon kommunikálhatnak velük az ügyfelek. Más, vállalkozó maga készített weboldalán is sokszor vadászni kell az elérhetőségekre. Te ne tartott közéjük! 🙂

A, Elérhetőségek

A szolgáltatástól függően szükséged lehet a telefonszámod, email címed megadására, amennyiben konkrét helyen szolgáltatsz, a címedre, de jól jöhet ide a SKYPE kapcsolat, esetleg a fax szám is. 

Érdemes a kapcsolati adatok mellett feltüntetned azt is, hogy milyen esetben keressenek egyik vagy másik csatornán. Például pszichológus oldalán olvastam, hogy telefonon kizárólag rövid időpont egyeztetés erejéig lehet vele kommunikálni, esetet telefonon nem hallgat meg.

Székhely/ telephely/ iroda / üzlet stb. cím feltüntetése esetén kérheted, hogy előre telefonáljanak, vagy szigorúan csak bejelentkezett ügyfeleket fogadsz  nyitvatartási időben stb.

B, Kapcsolati űrlap

Kevesen látják a kapcsolati űrlapban rejlő lehetőséget, pedig azt nem pusztán levélírásra lehet használni, hanem meg lehet tudakolni, hogyan bukkant rád az ügyfél (ez segít pontosítani, hogy hol érdemes jelen lenned), vagy a munkádhoz kapcsolódóan tehetsz fel előszűrő kérdéseket is, esetleg hírlevél feliratkozást is belecsempészhetsz.

Fontos tudnod, hogy egy sima kapcsolati űrlapot is már csak úgy szabad hivatalosan beágyazni, hogy van hozzá adatkezelési tájékoztató.

C, Közösségi média

A közösségi média oldalaidat is fel tudod tüntetni itt – ez nem pusztán egy plusz kapcsolatfelvételi mód, hanem lehetőség arra, megmutasd hány féle módon tudsz kommunikálni az ügyfeleiddel. Tehát ha van pl. Facebook csoportod, mindenképp jelezd itt, hogy aki szívesen kérdezne tőled, vágyik közösségi kapcsolódásra, az tudjon erről a lehetőségről is.

De ugyanígy hasznos lehet a Youtube csatorna, Instagram stb. oldalaid feltüntetése is – különösen akkor, ha ezeken nem ugyanazt kommunikálod.

Ha nem akarsz kapcsolati oldalt külön, sem üzenetküldő űrlapot, akkor a láblécben érdemes megadni az elérhetőségeidet és a közösségi média felületeidet.

A profi weboldal összetevőiről  tovább olvashatsz ebben a cikkben.

(A cikk folytatódik a Start csomag alatt.)

honlap start csomag

Szeretnéd, ha honlapod már induláskor klassz lenne?

A legtöbb induló vállalkozó számos hibát elkövet az első honlapjával, mert hiányoznak náluk az alapok, ad hoc módon, valamilyen sablon formát követve készítik / készíttetik el a honlapjukat, és nem értik, miért nem jönnek az ügyfelek. 

Ebben az INGYENES kiadványban 4 oldalnyi tömény átgondolni valót kapsz szempontokkal, hogy helyes döntéseket tudj hozni + 4 oldalnyi csekklistát és ütemtervezőt, hogy haladj is a megvalósítás útján.

smartmockups_k6r1bpes (1)

Végezetül említsük meg azt a honlap szöveg típust, amit biztosan nem felejtesz el: a bemutatkozásod.

ÍGY ÍRJ BEMUTAKOZÓ SZÖVEGET A HONLAPRA – ami megjegyezhetővé tesz

Amit mindenki szorgalmasan megír,  az a személyes bemutatkozása.

Szolgáltató választásnál, ha hasonló a termékünk, mint a konkurenseinknek, akkor a rólam oldal tartalma meggyőzheti, vagy el is riaszthatja az ügyfeleket. Tisztában kell lennünk azonban azzal, hogy nem ez lesz az első, amit a látogató elolvas. Viszont ha bizonytalan, akkor jó eséllyel épp a bemutatkozásodon áll vagy bukik az, hogy végül felveszik-e vele a kapcsolatot.

A vállalkozóvá válás egy fontos önismereti út állomása, azonban azt látom, hogy sokan annyira magukra koncentrálnak, hogy kifejezzék önmagukat, hogy elfelejtkeznek az ügyfélről – neki mire van szüksége, neki mitől leszek szimpatikus?

A rólam részt is egyfajta párbeszédként érdemes elképzelni, mielőtt leírod: azaz nem egy üres kivilágított színpadon állsz a tömeg előtt, akik a sötét nézőtéren hallgatnak, és fogalmad sincs róluk, kik ők és hányan vannak, hanem képzelj magad mellé egy hús-vér embert, akinek épp elmeséled, hogy mivel foglalkozol és miért. Egy ilyen szituációba beleképzelve magad belép egyfajta fék, hogy nem kell mindent elmondanod (azt személyesen sem szeretjük, ha valaki lyukat beszél a hasunkba), és egyben a fókuszod némileg áthelyeződik a másik félre is – ő vajon mire lehet kíváncsi.

Andrea Bolder  amerikai bloggernél olvastam a megállapítást, hogy amikor az ügyfelek a bemutatkozásodat olvassák, tulajdonképpen akkor is magukról akarnak olvasni. Ez szerintem kicsit sarkított megállapítás, azonban a veleje igaz: az ügyfél amikor Rólad olvas, akkor érzi jól magát, ha kapcsolódni tud, ha felkelted az érdeklődését, ha bizalmat ébresztesz benne – tehát valóban  akkor is magára „figyel”, miközben Rólad olvas.

 

Lektorálás

Ha nem bízol a saját helyesírásodban, érdemes lektoráltatnod a szöveget, még MIELŐTT átadod a webdesignernek, de saját tapasztalatból tudom, hogy sokszor az is bőven elég, ha a félreteszed pár napra a szöveget és friss szemmel újra átolvasod. Igényes célközönség esetén kiemelten fontos, hogy a szövegezésed hibamentes legyen!

Ugyanez érvényes a fordításokra is – ha nem profi végzi megbízási díjért, hanem ismerős, ott – tisztelet a kivételnek – mindig sokkal több az elírás, és a baki. A honlap tulajdonos felelőssége ezeket a fordításokat is átnézni, mielőtt átadja a webesnek.

ÖSSZEFOGLALÁSUL:

A szövegeid segítségével tedd magad megjegyezhetővé azáltal, hogy a célközönséged könnyen be tudja magát azonosítani és el tudja dönteni, hogy Rád van szüksége. Az emberek az érzelmeik alapján döntenek, ezért fontos, hogy ne csak tényeket, eredményeket igazoló adatokat szolgáltass, hanem  hass rájuk – kelts fel bennük a vágyat, hogy Veled akarjanak dolgozni. Ha mindezt sikerült, ne hagyd őket a parlagon, ösztönözd őket arra, hogy lépjenek veled kapcsolatba és add is meg erre a lehetőséget!