Tegyük végre tisztába, mihez értenek az informatikusok, és mihez nem!

Ez most nem a hagyományos értelemben vett cikk lesz, ugyanis egy olyan veszélyes jelenségről szeretnék írni, mely a honlap készítés során sok tévhit övez és okoz károkat a weboldal tulajdonosoknak.

Nem ismerek olyan embert, akinek ne lenne a közelebbi vagy távolabbi ismeretségi vagy rokonsági körében legalább egy informatikus. Ha honlap készítésről van szó, sokan is fordulnak az ilyen ismerőseikhez tanácsért folyamodva, és sajnos egyre többször tapasztalom, hogy ezek az emberek nemhogy nem járnak jól hosszú távon az ismerősök tanácsaival, sőt….

Magam is tapasztaltam, hogy micsoda mítosz övezi az informatikusi végzettséget. IT-s cégnél dolgoztam, ráadásul bölcsészként, és a pályám elején én is konkrétan alapból hasra voltam esve már a titulus hallatán is… Aztán az évek múltával leomlottak ezek a mítoszok, paradox módon a legtöbb honlap-átalakításos, rendbe-rakós projektem informatikusok által készített honlapok voltak eddig.

Mi a baj a „mezei” informatikusok által készített honlapokkal?

Szögezzük le, még mindig azokról az informatikusokról beszélek, akik valamikor megszerezték a diplomájukat, elhelyezkedtek egy cégnél és informatikusi feladatokat látnak el, amit napi szinten csinálnak (remélhetőleg jól), amihez (remélhetőleg) értenek… ÉS hobbiból, szívességből, netán saját másodállásként űzött vállalkozásuknak készítettek már egy-két honlapot. Ezeknek sikerességét ne firtassuk, ha valóban annyira jól menne nekik a bolt, akkor nem kényszerülnének rá, hogy legyen alkalmazotti állásuk is.

Még mindig azokról az informatikusokról beszélek, akik NEM készítenek nap mint nap különböző elvárásoknak megfelelő honlapot, vagy ha igen, kizárólag a technikai részét látják, semmi közük a tartalomhoz, soha nem terveztek még felületet aszerint, az hogy lesz felhasználó barát, csalogató, hogy az a gomb ne csak ott legyen, hanem meg is nyomják, azaz NEM olyan ügynökségnél dolgoznak, ahol naponta készítenek honlapokat üzleti céllal, grafikai tervek alapján.

Ami számomra is megdöbbentő volt eleinte, hogy a mezei informatikusok által készített honlapok alapjaiban sokszor semmiben nem különböztek azoktól a weboldalaktól, amelyeket egy sima nem-informatikusi végzettséggel rendelkező, ráérős vállalkozó összerakott magának DYI anyagok segítségével. 

Az alap ugyanis a legtöbb esetben ez: telepítik a WordPresst, letöltenek valamilyen sablont, ami jó esetben nemcsak keretrendszer beállításokat tartalmaz, hanem egy konkrét designt és demot, amit csak telepíteni kell, és máris kinéz a honlap valahogy. ENNYI. Sokan még arra sem veszik a fáradtságot, hogy a design-on egy picit is alakítsanak, vagy legalább a demo weboldal képeit töröljék a médiatárból.  Az informatikusok által összerakott honlapok abban különböznek ezek után a laikuséktól, hogy kb. 5x annyi bővítményt telepítenek, melyekre nem is van mindig szükség, ilyen-olyan fancy funkciót raknak be vele, ami a honlap hitelességén, teljesítményén és funkcióin jelentősen nem dob, sok esetben inkább csak bonyolítanak a rendszeren mintegy kódolva, hogy később bajok lesznek a honlappal. 

A gond az, hogy egyes informatikusok azt nyilatkoztatják ki, ellentmondást nem tűrő magabiztossággal, hogy ennyi elég is és nem adnak semmilyen jelentőséget a honlap valódi sikerességét szavatoló „nem egzakt” tudományokon alapuló dolgoknak, mint szövegírás, marketing, pszichológiai alapokon nyugvó értékesítési tölcsér; sokan az arculattervezést, márkaépítést pedig még a szótárukba sem vették fel. 

Mihez nem értenek az „átlag” informatikusok?

Utálom, amikor weboldal-készítők azzal próbálnak ügyfeleket szerezni, hogy le-kóklezerik a másikat, és jelen cikkel sem ez a célom. Sokkal inkább arra szeretnék rámutatni, hogy a sok esetben szakértőnek vélt informatikusok szakvéleménye nem éppen a leghitelesebb forrás, mert egyes emberek többet gondolnak magukról, mint amit valóban tudnak.

Ezt a cikket konkrétan egy olyan eset inspirálta, amikor ügyfelemet a honlap biztonságát szavatoló SSL protokollról akarta lebeszélni egy informatikus, mondván, akkor sehol nem fog szerepelni a Google-ben, csak valahol a sokadik oldalon és megpróbálta lebeszélni az ügyfelem, hogy webdesignerhez forduljanak, mert „nem kell annyi pénzt holmi hókusz-pókuszra kiadni”. 

El lehet képzelni ezek után az ügyfelem arcát, amikor azt mondtam, hogy SSL nélkül a webshopjában senki nem fog vásárolni. Kétkedés, kétségbeesés, bizonygatás: „de hisz az INFORMATIKUS megmondta??!!”  El kellett mondanom, hogy a  „kolléga” állítása sok sebből vérzik, és nagy butaság. Először is az SSL (=secured socket layer) egészen konkrétan arra való, hogy adataink (pl. űrlapnál megadott személyes adataink, bankkártya számunk stb.) biztonságát szavatolja a honlapon, és azok ne juthassanak illetéktelen kezekbe (pl. hackerek). Ahol különösen bizalmas adatokat kérünk be, mint pl. bankkártya szám, elengedhetetlen, hogy biztonságos legyen a kapcsolat, mert egyes böngészők vagy letiltják az oldalt, vagy pirosan villogva figyelmeztetnek, hogy itt ne adj meg semmilyen adatot!

  • Egy nemzetközi tanúsítvánnyal rendelkező honlap, amelynek a böngészők zöld jelzést adnak (azaz biztonságos, amit a felhasználó is lát a url mellett) nemhogy nem hátrányt, de előnyt jelent a Googlenél, másrészt a SEO-t ezen kívül még ezer más dolog befolyásolja, az SSL csupán egy tényező a sokból, viszont ha nincs, az egyértelműen fekete pont. 
  • Rengeteget számít, hogy milyen kulcsszavakat állítunk be és azt hogyan használjuk a szövegeinkben, vagy hogy ismerjük-e a felhasználóink által használt kifejezéseket, amiket egyáltalán beütnek a keresőbe és ami alapján megtalálnak majd minket. Például a homokfúvás szóra valószínűleg kevesebb találat lesz, mint a weboldal készítésre, ergo kevesebb melóval is előbbre lehet kerülni a keresőben, persze csak akkor van értelme, ha aki ilyen szolgáltatást akar igénybe venni, az tudja, hogy a homokfúvás szóra kell keresnie. 
  • De számít az is, hogy mutatnak-e linkek az adott honlapra, 
  • havonta mennyi felhasználó látogatja az adott weboldalt és 
  • azok mennyi időt töltenek el a honlapon, 
  • kattintanak-e a tartalmakra, használják-e a gombokat, 
  • írnak-e az oldalon keresztül emailt, 
  • vásárolnak-e stb. 

Ha ezeket mind sorra vesszük, belátható, hogy rengeteg összetevője van a Google helyezésnek és nem egy olyan folyamat, amit a honlap készítés során sitty-sutty összerakunk. A SEO nem sprint, hanem maraton, hirdetéssel, komoly SEO és marketinges szakemberek bevonásával sok millió Forint befektetéssel lehet üstökösként berobbanni az internetre (lásd pl. az About You – a márka megjelenésekor a csapból is az folyt), egy átlagos vállalkozó azonban jobb, ha arra számít, hogy folyamatos munkával tudja magát egye jobb helyre tornázni, pl. blog cikkek írásával.

Akkor mégis kire hallgassak weboldal kérdésben?

Csak azért, mert van informatikus ismerősöd, ne fuss hozzá fejvesztve, lehet, hogy a neten előbb találsz szakértői segítséget. Ha mégis, kérdezz rá, mihez ért pontosan, mivel foglalkozik a NAPI  munkája során! Ha korrekt, akkor el fogja mondani, mi az, amit ő tud és azt is, hogy mit NEM! 

Ha az informatikus ismerősöd honlap készítésből él (azaz nem csak hobbiból csinálja, vagy magának reszeli a honlapját), fél siker, nézd meg a munkáit, kérdezd ki, kikkel működik együtt, hogyan dolgozik! Ha nagyon magabiztos, de igazából senkivel nem működik együtt, és nincsenek is kapcsolatai, gyanúsan hasonlítanak a honlapjai egymásra, biztos lehetsz benne, hogy előre gyártott demokkal, sablonokkal dolgozik és csak a felszínt kapirgálja. Erre a területre is igaz, hogy minél több mindent tud valaki, annál inkább látja, mennyi mindent nem tud még és milyen összetett dologról is van szó. Nem véletlenül születnek külön szakmák, mint pl. a SEO, vagy vannak olyan grafikusok, akik csak weboldal látványterveket készítenek, külön vannak olyan szakemberek, akik kizárólag a felhasználói viselkedés alapján tervezik meg az applikációk webes megjelenését stb.

Jómagam is számtalan vállalkozóval vagyok kapcsolatban, illetve gyűjtöm ügyfeleim révén is a jó szövegírókat, fotósokat, megbízható marketingeseket stb. mert én sem értek mindenhez, és nem is szeretnék…

Azt gondolom, nem az a szégyen, ha beismerjük, mihez NEM értünk, hanem az, ha olyasmiről állítjuk, hogy igen, amiről valójában fogalmunk sincs. 

Amikor valakihez laikusként fordulsz, tudom, ezt a legnehezebb eldönteni, hogy vajon ki mond igazat. 

Azt gondolom, ha abból indulsz ki, hogy az illető mivel foglalkozik napi szinten és azt érhető módon el tudja Neked magyarázni anélkül, hogy hülyének érezd magad, akkor el tudod dönteni, mennyire hiteles az illető a szakmájában. Ha honlap készítésből él és napi szinten ezzel foglalkozik, láthatóan minőségi munkákat ad ki a kezéből, jó helyen vagy! Viszont csak mert valakinek van honlapja, vagy csinált már sablonból honlapot – NE TEKINTSD HITELES SZAKÉRTŐI FORRÁSNAK, ne vedd készpénznek, amit az illető mond, akkor sem, ha diplomás informatikus az illető! 

Vélemény, hozzászólás?

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .