Tegyük végre tisztába, mihez értenek az informatikusok, és mihez nem!

Ez most nem a hagyományos értelemben vett cikk lesz, ugyanis egy olyan veszélyes jelenségről szeretnék írni, mely a honlap készítés során sok tévhit övez és okoz károkat a weboldal tulajdonosoknak.

Mindjárt az elején szögezzük le, nem minden informatikus idióta!

Nem ismerek olyan embert, akinek ne lenne a közelebbi vagy távolabbi ismeretségi vagy rokonsági körében legalább egy informatikus. Ha honlap készítésről van szó, sokan is fordulnak az ilyen ismerőseikhez tanácsért folyamodva, és sajnos egyre többször tapasztalom, hogy ezek az emberek nemhogy nem járnak jól hosszú távon az ismerősök tanácsaival, sőt….

Magam is tapasztaltam, hogy micsoda mítosz övezi az informatikusi végzettséget. IT-s cégnél dolgoztam, ráadásul bölcsészként, és a pályám elején én is konkrétan alapból hasra voltam esve attól, ha valaki benyögte, hogy informatikus, azt gondoltam, az illető mindent tud, bármit leprogramoz és az tuti jó lesz, Neoként ugrándozik egy számomra megfoghatatlan digitális Mátrixban. 

Aztán az évek múltával leomlottak ezek a mítoszok. Kikerültem az ügyfél-szolgálatról és egészen konkrétan egy olyan csoportba kerültem, ahol kommunikációs kapcsolatot építettünk különböző cégek ügyfél-szolgálati rendszerei között. Voltak programozói feladataim is (jé, én is meg tudtam tanulni!), de sokszor láttam azt, hogy az én józan paraszti eszem sokszor többet lendített a projekten, mint a technikai tudás, mert sok informatikus tényleg leragad csak azon a szinten, hogy szolgai módon lekódolja, amit az orra elé raknak. Aztán hogy az ésszerű-e, jó-e, kellőképpen felhasználó barát-e az más kérdés. A technikai kommunikáció létrejöttéhez szükség van az emberi kommunikáció megalapozására, összefüggések megismerésére, együttműködésre, empátiára stb. ami -tapasztalataim szerint- nem sok informatikus erőssége.

Az is világossá vált számomra, hogy bizony informatikus és informatikus között is óriási tudásbeli különbségek vannak, a specifikációkról nem is beszélve. Kevés olyan informatikust ismerek, aki valóban mindenhez ért – professzionális szinten.

Mi a baj a “mezei” informatikusok által készített honlapokkal?

Szögezzük le, még mindig azokról az informatikusokról beszélek, akik valamikor megszerezték a diplomájukat, elhelyezkedtek egy cégnél és informatikusi feladatokat látnak el, amit napi szinten csinálnak (remélhetőleg jól), amihez (remélhetőleg) értenek… ÉS hobbiból, vagy saját másodállásként űzött vállalkozásuknak készítettek már egy-két honlapot, ne adj isten még a rokonoknak is párat. Ezeknek sikerességét ne firtassuk, ha valóban annyira jól menne nekik a bolt, akkor nem kényszerülnének rá, hogy legyen alkalmazotti állásuk is.

Nem készítenek nap mint nap különböző elvárásoknak megfelelő honlapot, vagy ha igen, kizárólag a technikai részét látják, semmi közük a tartalomhoz, soha nem terveztek még felületet aszerint, az hogy lesz felhasználó barát, csalogató, hogy az a gomb ne csak ott legyen, hanem meg is nyomják, azaz NEM olyan ügynökségnél dolgoznak, ahol naponta készítenek honlapokat üzleti céllal, grafikai tervek alapján.

Ami számomra is megdöbbentő volt eleinte, hogy a mezei informatikusok által készített honlapok alapjaiban sokszor semmiben nem különböztek azoktól a honlapoktól, amelyeket egy sima nem-informatikusi végzettséggel rendelkező, ráérős vállalkozó összerakott magának DYI anyagok használatával. 

Az alap ugyanis a legtöbb esetben ez: telepítik a WordPresst, letöltenek valamilyen sablont, ami jó esetben nemcsak keretrendszer beállításokat tartalmaz, hanem egy konkrét designt és demot, amit csak telepíteni kell, és máris kinéz a honlap valahogy. ENNYI. Sokan még arra sem veszik a fáradtságot, hogy a design-on egy picit is alakítsanak.  Az informatikusok által összerakott honlapok abban különböznek ezek után a laikuséktól, hogy kb 5x annyi bővítményt telepítenek, melyekre nem is van mindig szükség, ilyen-olyan fancy funkciót raknak be vele, ami a honlap hitelességén, teljesítményén és funkcióin jelentősen nem dob, sok esetben inkább csak bonyolítanak a rendszeren mintegy kódolva, hogy később bajok lesznek a honlappal. 

A gond az, hogy egyes informatikusok azt nyilatkoztatják ki, ellentmondást nem tűrő magabiztossággal, hogy ennyi elég is és nem adnak semmilyen jelentőséget a honlap valódi sikerességét szavatoló “nem egzakt” tudományokon alapuló dolgoknak, mint szövegírás, marketing, pszichológiai alapokon nyugvó értékesítési tölcsér; sokan az arculattervezést, márkaépítést pedig még a szótárukba sem vették fel. 

Mihez nem értenek az átlag informatikusok?

Utálom, amikor weboldal-készítők azzal próbálnak ügyfeleket szerezni, hogy le-kóklezerik a másikat, és jelen cikkel sem ez a célom. Sokkal inkább arra szeretnék rámutatni, hogy a sok esetben szakértőnek vélt informatikusok szakvéleménye nem éppen a leghitelesebb forrás, mert egyes emberek többet gondolnak magukról, mint amit valóban tudnak.

Ezt a cikket konkrétan egy olyan eset inspirálta, amikor ügyfelemet a honlap biztonságát szavatoló SSL protokollról akarta lebeszélni egy informatikus, mondván, akkor sehol nem fog szerepelni a Google-ben, csak valahol a sokadik oldalon. A sztorimra jöttek sorban a webdesigner kollégáktól a hozzászólások egyéb esetekre, amikor az informatikus kolléga hozzá nem értve ugyan, de hihetetlen magabiztossággal osztotta az észt és próbálta lebeszélni az ügyfelet, hogy ne a webdesignert bízza meg a munkával és rosszul fog járni, ha mégis, mert “egy marketinges nem ért hozzá”. 

Visszatérve az én esetemre, a “kolléga” állítása sok sebből vérzik, és nagy butaság. Első körben egy nemzetközi tanúsítvánnyal rendelkező honlap, amelynek a böngészők zöld jelzést adnak (azaz biztonságos, amit a felhasználó is lát a url mellett) nemhogy nem hátrányt, de előnyt jelent a Googlenél, másrészt a SEO-t ezen kívül még ezer más dolog befolyásolja, az SSL csupán egy tényező a sokból, viszont ha nincs, az egyértelműen fekete pont. Rengeteget számít, hogy milyen kulcsszavakat állítunk be és azt hogyan használjuk a szövegeinkben, vagy hogy ismerjük-e a felhasználóink által használt kifejezéseket, amiket egyáltalán beütnek a keresőbe. Például a homokfúvás szóra valószínűleg kevesebb találat lesz, mint a weboldal készítésre, ergo kevesebb melóval is előbbre lehet kerülni a keresőben, persze csak akkor van értelme, ha aki ilyen szolgáltatást akar igénybe venni, tudja, hogy a homokfúvás szóra kell keresnie. De számít az is, hogy mutatnak-e linkek az adott honlapra, havonta mennyi felhasználó látogatja az adott weboldalt és azok mennyi időt töltenek el a honlapon, kattintanak-e a tartalmakra, használják-e a gombokat, írnak-e az oldalon keresztül emailt, vásárolnak-e stb. 

Ha ezeket mind sorra vesszük, belátható, hogy rengeteg összetevője van a Google helyezésnek és nem egy olyan folyamat, amit a honlap készítés során sitty-sutty összerakunk. A SEO nem sprint, hanem maraton, hirdetéssel, komoly SEO és marketinges szakemberek bevonásával sok millió Forint befektetéssel lehet üstökösként berobbanni az internetre, egy átlagos vállalkozó azonban jobb, ha arra számít, hogy folyamatos munkával tudja magát egye jobb helyre tornázni.

Akkor mégis kire hallgassak weboldal kérdésben?

Csak azért, mert van informatikus ismerősöd, ne fuss hozzá fejvesztve, lehet, hogy a neten előbb találsz szakértői segítséget. Ha mégis, kérdezz rá, mihez ért pontosan, mivel foglalkozik a NAPI  munkája során! Ha korrekt, akkor el fogja mondani, mi az, amit ő tud és azt is, hogy mit NEM! 

Ha a neten keresgélsz kenyér receptek után, valószínűleg Te is jobban bíznál egy hivatásos pék receptjében, mint annak a háziasszonyéban, aki valamikor ugyan elvégezte a vendéglátó iparit, de jó ideje már csak nyaranta egy strandi büfében süti a palacsintát és hobbiból blogolgat. A példa sántít, mert egy jó kenyér receptje nem változik meg gyökeresen 5-10 évente, ami az informatikára viszont igaz, de a lényeget talán érted: általában hitelesebbnek tartjuk azt a szakembert, aki NAPONTA űzi is a szakmáját, de valamiért ez a szemlélet az informatika területére még nem ment át, talán épp azért, mert olyan sokrétű.

Én is mindenkinek elmondom, hogy bár sokat tudok már, nem vagyok SEO szakember, elmondom mit tudok tenni, javasolni, de hogy ez a sikerhez vezető úton csak az első 1-2 lépcsőfok a sokból, a hosszú távú sikerek érdekében kérje szakértő segítségét. Nem értek a Shoprenterhez, a Joomlához és még egy sor dologhoz és csak azért, hogy a saját bizniszemet építsem, nem fogok rábeszélni valakit a Woocommerce-re, vagy a WordPressre, mert van olyan helyzet, amikor valóban jobb választás a Shoprenter.

Ha az informatikus ismerősöd honlap készítésből él (azaz nem csak hobbiból csinálja, vagy magának reszeli a honlapját), nézd meg a munkáit, kérdezd ki, kikkel működik együtt! 

Szövegírásban ugyan nem tudok segíteni, de támpontokat tudok adni, valamint olyan szakértőket tudok ajánlani, akik a megírt szövegeket honlap-baráttá tudják alakítani, vagy adott esetben meg is tudják írni a komplett honlap szöveget. Ugyanígy vannak SEO szakemberek, akiket szívesen ajánlok, marketingesek, akiktől én is rengeteget tanultam, fotósok, akik minőségi portrékat és arculati fotókat tudnak készíteni, egy ideje profi grafikussal együttműködve dolgozom. Mindezt azért, mert tisztában vagyok a korlátaimmal, és nem is akarok mindenhez érteni. Amit viszont csinálok, azt jól akarom csinálni.

Azt gondolom, nem az a szégyen, ha beismerjük, mihez NEM értünk, hanem az, ha olyasmiről állítjuk, hogy igen, amiről valójában fogalmunk sincs. 

Amikor valakihez laikusként fordulsz, tudom, ezt a legnehezebb eldönteni, hogy vajon ki mond igazat. Azt gondolom, ha abból indulsz ki, hogy az illető mivel foglalkozik napi szinten és azt érhető módon el tudja Neked magyarázni anélkül, hogy hülyének érezd magad, akkor el tudod dönteni, mennyire hiteles az illető a szakmájában. Ha honlap készítésből él és napi szinten ezzel foglalkozik, láthatóan minőségi munkákat ad ki a kezéből, jó helyen vagy. Ha viszont ezek az állítások nem vonatkoznak az illetőre, ne vedd készpénznek, amit mond, akkor se, ha diplomás informatikus.

Vélemény, hozzászólás?

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .