Hogy még mindig mennyi tévhit kering a honlapok hatékonyságával kapcsolatban, az számomra is döbbenetes. A tévhitek többségéhez sajnos a szakma is hozzájárul, különösen azok a marketingesek, akik szövegírási, illetve marketing tevékenységüket tartják erősségüknek.
Ezt a bejegyzést egy kellemesnek nem mondható ügyféltalálkozó ihlette. Az illető látszólag teljesen lemondott mindenféle igényről, csak gyorsan, olcsón legyen valami. Közben pedig olyan kijelentéseket tett, amelyek egyértelművé tették, hogy már nagyot csalódott más szolgáltatókban. A csalódottságának a lényege röviden így foglalható össze: a webdesign felesleges pénzkidobás, mert nélküle (=ügyfél) a honlap mit sem ér.
Milyen hatékony honlap?
A válasz látszólag rövid: ha elad*. Azonban az eladási folyamatot nagyon sokan a honlapon belüli folyamatnak tekintik. Eszerint ha a landing oldal logikusan, szépen designolva, szábjarágós marketinggel van megfogalmazva, akkor az bizony majd elad.
Elad* – Eladás alatt mindezt értjük: bizalmat ébreszt annyira a látogatóban, hogy fel akarja veled venni a kapcsolatot. Feliratkozik hozzád, számon tart téged, vagy szó szerint vásárol nálad, szolgáltatást rendel meg.
Az igazság az, hogy önmagában egy honlap ritkán ad el, szinte sosem.
Mit is nevezünk „önmagában eladásnak” a valóságban, ahogy azt a legtöbb ember érti? „Valahogy” rátalálnak az oldalra és máris vásárolnak, lehetőleg úgy, hogy a honlap tulajdonosának ehhez a kisujját se kelljen mozdítania.
Még azok a webshopok sem ömagukban adnak el, amelyekre böngészés közben „csak úgy” rátalálunk, mert pl. épp ajándékot keresünk. Biztosan van mögötte hirdetés, keresőoptimalizálás (SEO). Az már valóban a honlapon múlik, hogy elhiggyük, a pénzünkért valóban meg is fogjuk kapni azt a terméket olyan minőségben, ahogy azt a honlapon láttuk.
Azonban minél bonyolultatabb a termék, vagy a szolgáltatás, esetleg tanfolyamról, vagy fejlesztési programról van szó, annál biztosabb, hogy már annyi nem lesz elég a vásárláshoz, hogy feldobja a honlapot a Google. Ezek ugyanis nem pár ezer Ft-os termékek, szolgáltatások, mint egy ajándékba szánt sólámpa. A magasabb ár magasabb elköteleződést is jelent, a magasabb elköteleződés kiépítése pedig folyamatos bizalomépítés eredménye.
A legnagyobb tévhit a honlapokkal kapcsolatban: a „hatékony” honlap önmagában is el tud adni
Persze szoktak beszélni a marketingesek is tartalomgyártásról, hirdetésről, SEO-ról (=keresőoptimalizálásról), de egy weboldalkészítő cégnél valahogy ezek elsikkadnak. Minél menőbb egy ügynökség, minél figyelemfelkeltőbb a design-juk, annál erősebb az a sugallt kommunikáció, hogy elég, ha a honlap „atomjól” néz ki és kellően marketinges a szövege, és máris dőlni fognak az ügyfelek.
A bevezetőben említett ügyfél is egy ilyen céggel készíttette a honlapját, akiknek a weboldala igazán megnyerő. Kétségtelenül azt sugallják, (csak) az általuk készített honlapok sikeresek, eladnak, a legjobbak a piacon. Referenciaként pedig közismert nagy multicégek logóit sorakoztatják fel.
Mit is kell tudni ezekről a multikról… Ezek a cégek presztízsértékűek, van pénzük menő designra, ami mögött egy hadseregnyi -nemzetközi hírű – marketingszakértő munkája van. Azonban az ő eladási sikereik sem döntően múlnak azon, hogy X vagy Y ügynökség készítette el a honlapjukat. A sikerük titka sokkal inkább a felépített brandjük és a médiában sugárzott reklámokban rejlik… A legtöbb multi cég nem is ad el a saját a honlapján, amelyik mégis, annak saját webes stábja van állandó alkalmazottakkal, saját fejlesztésű weboldallal. Az ügynökségek jó esetben meghívásos pályáztatás útján nyerik el a kivitelezést, de mint hazánkban oly sok minden, itt is inkább az ismeretség a döntő szempont, semmint a tényleges szaktudás, vagy az ár…
Visszatérve az ügyfélre, a menő ügynökség által készített honlap kampány nélkül egyetlen terméket sem adott el. Hiába a csilli-villi design, hiába a km hosszú landing szöveg, a szisztematikusan felépített „bizalomépítés”, egyszerűen eredménytelen volt.
Hogy miért? Mert a honlap hatékonyságát számtalan egyéb tényező is befolyásolja, amiről nem szeretnek a weboldalkészítők sem beszélni.
A honlap hatékonyságának „titka”
Ha le akarnám egyszerűsíteni a választ, akkor minden honlap sikere nem a webdesigneren, hanem a vállalkozón múlik, aki felépíti azt a rendszert, aminek a része a honlap. Ez a rendszer nem kell, hogy bonyolult legyen, állhat akár két pillérből is: pl. személyes értékesítés + weboldal.
A honlapra ugyanis nem mint megváltó grálra kell tekinteni, hanem mint a vállalkozásod rendszerének egyik elemére, egy munkaeszközre és ennek megfelelően kell neki célt szánni.
A honlap feladata ugyanis ez: informáljon, keltse fel az érdeklődést, hozzásegítsen az eladáshoz, bizalmat építsen stb. És ezeknek nem kell egyszerre teljesülniük, lehet akár egyetlen célt is szánni a honlapnak és annak megfelelően felépíteni.
Ahhoz azonban, hogy a honlap minél többekhez jusson el, óhatatlanul a vállalkozónak is hozzá kell tennie a maga részét.
A honlap hatékonyságát jelentősen befolyásoló tényezők:
- hirdetések, egyéb online és akár offline megjelenések, hogy minél többen tudjanak a honlapról (Google, FB, hírlevél, szórólap stb.)
- esetleg (nem feltétlenül) keresőoptmalizálás, hogy a Google is szállítsa a látogatókat
- vonzó tartalmak, melyek odaragasztják a honlaphoz a látogatót (pl. részletes szolgáltatás leírások, blog)
- minőségi szolgáltatás, kiváló ügyfélélmény
- és bár ezoterikusan hangzik: pozitív energiák, hogy elhiszed, működni fog és addig csinálod, amíg végre tényleg működik
A felsorolásból láthatod, hogy a vállalkozásod sikeréhez a honlap csupán egyetlen szegmens a gépezetben, Neked is bele kell tenned magad a vállalkozásba, hogy az sikeres legyen.
Sajnos nem egyszer tapasztaltam, hogy ha hiányzik a pozitív energia és a vállalkozó felelősségvállalása, akkor rendszerint a kivitelezőket hibáztatják a saját sikertelenségük miatt. Holott számos olyan vállalkozással dolgoztam együtt, akik honlap nélkül is kiválóan boldogultak és amikor eljött a pont, hogy kell nekik honlap, annak egyetlen célt rendeltek – és az nem a megváltás volt.
Összefoglalásul mikor lesz igazán hatékony egy honlap:
Tekints a honlapodra egy rendszer elemeként, rendelj neki megfelelő célt és ne feledkezz meg a többi teendőről sem, ami a honlapod – egyben a vállalkozásod – sikeréhez hozzájárul. 🙂
A marketing (=ahogy nagyon sokan alkalmazzák, úgy mint nagyzoló ígéretek, téves következtetésekre sarkalló manipuláció) nekem nem az erősségem, én sem pusztán a honlapommal adok el, sokkal inkább azzal az ügyfélélménnyel, amelyet már az első találkozáskor igyekszem megadni.
Ami az én „marketingem”: nem ígérek többet, mint amire képes vagyok, nem fogom veled elhitetni, hogy én vagyok a legjobb a piacon, így azt sem, hogy eddig azért voltál sikertelen, mert nem velem dolgoztál. Azt viszont nyugodt szívvel meg tudom ígérni, hogy a weboldalkészítéssel kapcsolatos tudásommal és annak a vállalkozásod rendszerébe való illesztésével mindent megteszek, hogy a lehető legjobb eredményeket érd el, és a honlapodra úgy tekints, amire büszke vagy és hatékonyan szolgálja a vállalkozásodat.
Dolgoztam már együtt milliárdos bevételt termelő Zrt-vel, Kft-vel, oktatással foglalkozó szervezetekkel, intézményekkel, művészekkel, írókkal és megannyi különféle területen dolgozó egyéni vállalkozóval, akik között vannak sikeresek és kevésbé sikeresek. Így mondhatni elég nagy rálátásom van arra, hogy mi működik és mi nem.
Ennek szellemében írtam a lent található e-bookot is, melyet szeretettel ajánlok figyelmedbe, ha még egyáltalán nincs honlapod, vagy azt saját magad készíted és szükséged van tartalmi mankókra.
A megfelelő cél mentén akarod felépíteni a honlapodat?
Ebben a kalauzban mindent megtalálsz, amit a landing oldalak és az egy oldalas honlapok kapcsán tudni érdemes. De kapsz még hasznos tippeket a honlap stratégiához, a honlapod szerkezeti elemeinek felépítéséhez – melyeket minden olyan oldalon tudsz hasznosítani, ahol kiemelt szerepet kap a bizalomépítés.
A tartalomból:
- Milyen szempontokat vegyél figyelembe egy oldalas honlapod / landinged tervezésekor.
- Milyen tartalmi elemeket tegyél a landing/egy oldalas honlapodba, hogy elérd vele a célod.
- Tippeket kapsz, hogyan szólítsd meg ideális ügyfeleidet.
- Konkrét példákat mutatok, mit érdemes írni egy-egy blokkba, és hogyan jelenítsd meg, hogy könnyen befogadható és látványos legyen.