Vállalkozás fejlesztés szintlépőknek – Esettanulmány és ajánlás

Talán Te ismered az érzést, amikor megrohannak az ötletek, tele vagy cetlikkel, megvalósítandó ötletekkel és feladatokkal, de egyszerűen nem jutsz egyről a kettőre. Tisztában vagy azzal, hogy priorizálnod kell, nagyjából sikerül is felállítanod magadnak egyfajta menetrendet, mégsem haladsz úgy, ahogy szeretnél. Ennek oka lehet a túl sok napi rutin feladat, de akár a bizonytalanság is – ez a helyes út, ez a jó prioritási sorrend?

Én pontosan így éreztem magam 2021. januárjában, amikor bőszen terveztem az évet. Egy egész falat teleraktam cetlikkel, amelyeket napokig írtam, aztán órákig rendezgettem, így próbálva rendet rakni a fejemben, de erőt vett rajtam egyfajta bénultság. Már 2020-ban is rájöttem arra, hogy bizonyos szint felett jobban járok a személyes segítségkéréssel, mint a tananyagok és olvasnivalók halmozásával, így nem volt kérdés, ismét eljött a pillanat, hogy szakértőhöz forduljak.

Koch Máriával 2020-ban hozott össze a sors, amikor egy ügyfélprojektemhez kerestem külső segítséget/alvállalkozót. Már a bemutatkozásából is kitűnt, ő nem szimplán marketing tanácsadással foglalkozik, hanem valami többet akar ennél kihozni az ügyfeleiből, így hamar megtaláltuk a közös hangot. Marika sok éves üzleti tapasztalattal rendelkezik, mint kommunikációs szakértő, elsősorban nagyvállalatok voltak eddig az ügyfelei, de úgy érezte eljött az ideje, hogy a feladatainak egy részét delegálja és az egyéni vállalkozók számára is elérhetővé tegye a tudását, ez az ő missziója, szívügy projektje.

Vállalkozás fejlesztés lépésről lépésre

Bejelentkeztem hát Marikához és kezdetét vette egy izgalmas folyamat. Első lépésben rendet raktunk a fejemben, fontossági sorrendbe tettük a feladatokat – itt szempont volt az is, hogy mi az, amit kisebb energia-befektetéssel tudunk rendbe tenni és számított az is, hogy jövedelmezőség szempontjából melyik hozhat többet, hamarabb.

Ehhez kapcsolódóan készült is landing oldal egy szolgáltatásról, amit Marika segítségével teljesen „átoperáltam”. Végig vettük, hogy mitől lesz „Magdis” ez a termék, az ügyfeleknek mire van igazából szüksége, hogyan egyszerűsítsem a folyamatot, hogy minél átláthatóbb és egyértelműbb legyen.

Ez utóbbi különösen azért okozott számomra fejtörést, mert nem az a típus vagyok, aki takargatja az ügyfelek előtt a lapjait, azonban mivel tapasztaltam, hogy a konkurencia előszeretettel visz tőlem „inspirációkat”, nem akartam minden infot kitenni a kirakatba sem. Kitaláltunk hát egy automatizált folyamatot, ami nagyban meg is könnyíti a munkámat.

Szolgáltatás-fejlesztés és célcsoport meghatározás

Az indító beszélgetésünkön találtunk két elakadási pontot, aminek a megoldása kulcsfontosságú volt a helyes folyamatok és kommunikáció kialakításához:

  1. Ami számomra „normális”, azt hogyan lehet megmutatni úgy, hogy más is lássa, abban érték van.
  2. A missziót, az anyagiakat, és a saját fejlődésemet hogyan tudja szolgálni ez a termék?

Biztosan Te is találkoztál már olyan termékkel, ami túl volt értékelve, mintha az fenomenális lenne, de aztán amit kaptál érte, abban nem volt semmi különleges, talán még picit csalódtál is. Én inkább alul szeretek ígérni, mert a kellemes meglepetés szerintem sokkal jobb, de álszentnek sem akarok látszani, szóval igyekszem jól belőni, hogy amit ígérek, azt teljesítsem is.

Marika arra világított rá, hogy ami nálam alap, és szerintem semmi különleges nincs benne, az sokkal magasabb szinten van, mint amit én alapnak gondolok. Kimondatta hát velem ezeket az alap dolgokat, tárgyilagosan, a saját stílusomban, de mégis úgy, hogy aki látja, azért érzékeli, hogy ez már „valami”.

A második pontban jól sejted, a célcsoport állt a fókuszban. Anno a RAPID HONLAPOT én azzal a céllal hoztam létre, hogy segítsek vele nehéz helyzetbe jutott vállalkozásokon. Azonban sokszor tapasztaltam azt, hogy igazából ezzel a lehetőséggel nem éltek jól az emberek. Nemcsak alul becsülték, de igazából kevesen használták ki a benne rejlő lehetőséget. Vannak tevékenységek, amelyekhez a honlap tényleg csak dísznek kell, mintegy referenciaként, hogy „létezünk”, így ha kész a honlap, hozzá sem nyúlnak jó ideig. Beláttam, én ettől nem érzem magam annyira jól, mert nem gépsori munkás vagyok, aki tömegszámra gyártja az olyan sablon-honlapokat, amit nagy valószínűséggel a kutya nem látogat.

A kedvenc, egyben ideális ügyfeleim nyüzsgő személyiségek, akik elhivatottak, kommunikálnak, a szenvedélyüknek élnek, és a honlapjukkal is értéket akarnak közvetíteni. Valaki munkahely, vagy másik vállalkozás mellett végzi a tevékenységét, más teljesen szabadúszó, a tevékenységeik is különbözőek. Rengeteg a visszatérő ügyfelem emiatt, amiért végtelenül hálás vagyok, jó velük együtt dolgozni újra és újra. A közös bennük, hogy egyiknek sem „csak egy honlap” kellett.

Szóval karitatív szándék ide vagy oda, úgy éreztem el kell engednem azoknak a kezét, akiknek csak egy gyors sablonból készült honlap kell, de nem igazán foglalkoznak a vállalkozásukkal, vagy annak nem szerves része a honlap, azoknak pedig főleg búcsút kell intenem, akiknek csak az ár számít, mögötte az ember, a szolgáltató nem. Marika nagyon sokat segített a célcsoportom tisztázásában a jól irányzott kérdéseivel, az inspiráló beszélgetéseinkkel.

Kommunikációs stratégia

Ez után sorra vettük a kommunikációs csatornáimat és hihetetlenül jó ötleteket kaptam a saját kommunikációm tudatosabbá tételéhez.

Marika fantasztikusan rám tudott hangolódni. Az ötletei egyáltalán nem marketinges általános elméletek voltak, hanem olyan konkrétumok, amelyek rám épültek. Csak hogy egy példát mondjak, a Klassz honlapom lesz! szlogen, ami a Facebook csoportom neve is, a beszélgetéseink hatására erőteljesen előtérbe fog lépni a jövőben. A szlogen ötlete az enyém volt, de Marika volt az, aki megmutatta, ezt hogyan tudom úgy tovább gördíteni és profitálni belőle, hogy rendszert építsek köré. Ehhez nem kell hatalmas erőfeszítéseket tennem, mert egyszerűen csak tudatosítanom kell magamban egy irányt, amire már ösztönösen amúgy is ráléptem.

A kommunikációs stratégia nemcsak abból állt, hogy meghatározzunk irányokat, de Marika segítségével a tartalmakat is összeszedtük, pontosan melyik témakörön belül milyen termékekről, esetekről stb. írjak. Egy komplex ábra készült tele ötlettel és konkrétumokkal. Ami egyszerűvé teszi a stratégiát, hogy bár összekapcsolódnak az egyes szálak, nem annyira szoros köztük a kapcsolat, hogy ha egyik nincs kész, akkor a másik életképtelen. Az összekapcsolódást inkább úgy képzeld el, hogy az egyik szál erősíti a másikat és egy egységes és erős márka felépítésében segítenek.

Ez azért jelent számomra hatalmas könnyebbséget, mert magam dönthetem el, épp melyik szálat erősítem és építkezem rá.

Módszertan

Ami Marika módszertanában tetszik, hogy bár nem kifejezetten coachingos módszerrel hozza ki belőlem a válaszokat, hanem sokkal inkább tanácsadói minőségben nyilvánul meg, mégsem éreztem azt sosem, hogy kívülről mondaná meg a tutit és bármit is rám erőltetne. Minden pontnál megbeszéltük, én mit gondolok azokról, tudok-e vele azonosulni, hogyan tudom egyszerűen beépíteni a meglévő folyamataimba, vagy milyen olyan új dolgot kell megvalósítanom hozzá, ami amúgy is szerepelt a listámon.

A közös munkánk együtt gondolkodás volt a kezdettől fogva, amiben látom, hogy célirányosan haladok.

A közös munkánk gyümölcsét a megújult RAPID HONLAP landing oldalán már láthatjátok, de lesznek még egyéb változtatások is, amelyeket hamarosan látni fogsz.

A történetemet azért osztottam meg, hogy lásd, egy külső szem mi mindenre tud rávilágítani és hogyan tudja előre mozdítani a vállalkozásod.

Webdesignerként sokszor látom, ha valami nem kerek egy ügyfél honlapján, és a kapcsolat közvetlenségétől függően meg is merem osztani a meglátásaimat. Ebben sokat kell fejlődnöm, mert bár sokszor derül ki, hogy igazam van, mivel én nem szövegírói, vagy marketinges minőségben lépek fel, az ügyfelek nem mindig veszik elsőre komolyan az ilyen jellegű tanácsaimat. Akkor esik le nekik a tantusz, ha egy tőlem teljesen független, számukra hiteles -adott területen dolgozó- szakember is ugyanazt mondja. 

Ennek ellenére a saját „gyerekem” én sem látom annyira objektíven, mint az ügyfeleim honlapjait, ezért is mertem külső segítséget kérni – látni akarom a fát is, nemcsak az erdőt!  🙂

(Na meg a legjobb mentoroknak is vannak mentoraik. 😉 ) 

Hálás vagyok ezúton is Marikának a közös munkánkért, és szívből ajánlom mindenkinek, aki szeretne szintet lépni a vállalkozásában.

Marika elérhetőségei, ha Te is szintet szeretnél lépni

Koch Mária - MEDIA NEXUS Kft.
Telefon: 06-30 / 210 2495
Email: koch.maria@medianexus.hu
Web: kochmaria.hu