Visszajelzés adása

legyünk eredményesek - jelezz vissza hatékonyan!

Miért fontos a hatékony visszajelzés?

A közös munka eredményessége mindkettőnk érdeke. Eredményesek nemcsak attól leszünk, hogy a késztermék elégedettséggel tölt el, hanem attól is, hogy ezt az eredményt milyen gyorsan érjük el.

A határidőket úgy alakítottam ki, hogy legyen időd megnézni, végiggondolni és válaszolni, azonban mit sem érnek ezek a határidők, ha nem egy nyelvet beszélünk. Ha elbeszélünk egymás mellett, az mindkettőnk számára frusztráló: Te nem azt látod eredményként, amit szeretnél, én pedig vért izzadok azért, hogy végre eltaláljam, mit is szeretnél.  A frusztráció pedig döntés-képtelenséghez és kapkodáshoz vezet, amit mindketten szeretnénk elkerülni. 

Hogyan adj hatékonyan visszajelzést?

1. Légy őszinte! 

2. Kerüld az általánosítást, a szubjektív fogalmakat, negatív minősítést! Abból nem tudok kiindulni, hogy mit változtassak, ha csak annyit írsz, nem tetszik, ronda, nem elég elegáns stb. 

3. Fogalmazz konkrétan! Például legyen nagyobb, tedd balra, legyen világosabb, piros helyett legyen rózsaszín stb. 

4. Bátran oszd meg ötleteidet, légy proaktív!

5. Ha egyszerre több dologra szeretnél rákérdezni, vagy visszajelezni, számozd meg őket, így a válaszaimat számodra is könnyebben, átláthatóbban tudom jelölni.

6. Ha másokat is be kell vonnod a véleményezésbe, kérlek, gyűjtsd össze az aktuális témára vonatkozó összes választ, és egy levélben küldd el őket nekem. 

7. Írd körbe pontosan, hogy mire vonatkozik a véleményed. Kerüld az  „ez jobban tetszik, a másik nem annyira.” – Ha több képet is küldök, vagy egymás után több verziót kis eltéréssel, vagy a képet írd le pontosan (pl kép lila háttérrel, vagy logov1 doksi stb.), vagy írd meg a dátumot (pl. amit tegnap este 20.15-kor küldtél), hogy könnyen beazonosítható legyen az adott file. Igyekszem én is mindent egy pakkban küldeni, de ha ez valamilyen okból ez mégsem sikerül, nagyban megkönnyíted a dolgom, ha pontosan fogalmazol.

8. Ha bármi nem világos, kétségeid vannak, kérdezz bátran! 🙂

9. Készíts screenshotot, ha úgy érzed nehéz megfogalmaznod hol is van a hiba, vagy a javítandó terület.

ÉLŐ WEBOLDAL ÁTNÉZÉSÉHEZ SZEMPONTOK

10. Élő weboldal átnézésekor használd az oldal vagy blokk elnevezéseket. Nagy segítség, ha egy csokorba gyűjtöd ugyanazon oldalra vonatkozó javításokat, és nem ugrálsz az oldalak között ( itt ezt, ott azt, aztán itt még ezt is stb.)

11. Szintén élő weboldal véleményezésénél fontos, hogy jelöld, milyen eszközön nézed épp az oldalt – tableten, mobilon, óriás képernyőn, laptopon, sima képernyőn, és hogy milyen márkájú eszközön nézed. A weboldal beállításoknál ez nagyon fontos információ nekem, mert rengeteg féle képernyő és kijelző méret létezik.

12. Sok esetben legegyszerűbb, ha készítesz képernyő felvételt – legyen szó mobilról, tabletről vagy telefonról, hogy egyértelműen beazonosítható legyen a probléma.

13. Használd az általam készített „élő weboldal módosítások regisztert” a módosítási kérelmeidhez, melyet az alábbi gombra kattintva tudsz letölteni. 

Befolyásoló tényezők

IDŐZAVAR

Nem vagyunk gépek, bármikor előfordulhat veled, hogy összecsapnak a hullámok a fejed felett. Olyan szituációban adj visszajelzést, amikor tudsz tiszta fejjel gondolkodni, van időd higgadtan végiggondolni a döntésedet. Ha úgy látod, hogy nem tudod a határidőt valamilyen oknál fogva tartani, szólj. Inkább módosítsunk a határidőkön, minthogy később megbánj egy döntést. Fontos azonban tisztában lenned azzal is, hogy a határidő módosítás szerződés-módosítással, illetve plusz költséggel is járhat.

MÁSOK VÉLEMÉNYE

Amikor határozatlanok vagyunk, másoktól kérünk visszajelzést, amivel alapvetően nincs gond. Ha a honlapoddal, arculatoddal kapcsolatban vannak kétségeid, fontold meg, kinek a tanácsára hallgatsz. A legjobb, ha egy megbízható, régi ügyfelednek a véleményére adsz, aki OBJEKTÍV, és valóban a célcsoportodat reprezentálja. Ha még nincs ilyened, akkor is érdemes a célcsoportodból válogatnod a „tesztelőket”. 

Ne feledd: az arculatodnak, honlapodnak elsősorban a KLIENSEIDNEK és NEKED kell tetszenie, elvégre az arcodat adod hozzá, és a fizető vendégeket kell megszólítanod. Nem az a cél, hogy a családodnak, a barátaidnak, vagy a szomszédodnak is elnyerje a tetszését.

Vedd számításba azt is, hogy ha olyan jóbarátnak küldöd át, aki nem mellesleg szakmabelid, pusztán irigységből is mondhat lehúzó kritikát, és az is bántó tud lenni, ha valaki nem tud jól fogalmazni, ne adj isten pokróc stílusa van.

A begyűjtött kritikákat hideg fejjel értékeld, vedd számításba, kinek a véleménye számít, mi az, amivel egyetértesz, és mi az, ami inkább az illetőről szól, és nem rólad vagy a honlapodról/arculatodról, azaz figyelmen kívül hagyható. 

Nem kell mindenkinek tetszened, sem az arculatodnak, sem az oldaladnak, és nem is ez a cél, ezt tartsd szem előtt 🙂

Segítség a visszajelzéshez

Egy nagyobb terjedelmű PDF vagy JPEG kép esetén sokszor nem könnyű eligazodni. A könnyebb tájolás és a változtatások egyszerű nyomon követése érdekében az Invision nevű programot fogjuk használni. Ennek lényege, hogy az átküldött kép bármely részére kattintva tudsz megjegyzést hagyni. Így könnyen tudod jelezni, hol szeretnél változtatásokat. Az alábbi rövid útmutatóban összefoglalom, hogyan használd. 

útmutató az invision használatához

  1. Kapsz egy emailt az inboxodba, hogy meghívtalak az Invision nevű programba, és dolgozz velem egy prototípuson (prototype).
  2. A levélben lévő Accept invite gombra kattintva megnyílik egy új ablakban az Invision belépési oldala, ahol ingyenesen tudsz magadnak fiókot készíteni.
  3. Belépés után közvetlenül annak a projektnek az oldalára kerülsz, amire a meghívást kaptad. Az itt lévő dokumentum(ok) véleményezése a feladatod.
  4. Kattints a dokumentumra, innét automatikusan a Preview Mode (előnézet) funkcióban fogod látni a dokumentumot (a rendszer szépen végigvezet, hogy milyen opciók vannak – számodra kettő érdekes csupán: a Preview és a Comment Mode). A Skip tipsre kattintva el tudod tüntetni a súgót.
  5. Véleményezni a Comment Mode-ban tudsz. Egyszerűen kattints csak a kép bármely részére, amellyel kapcsolatosan megjegyzést szeretnél fűzni és már írhatod is a kommented.
  6. Ne felejts el rákattintani a Send gombra, hogy a megjegyzésed el legyen tárolva. Ha jól csináltad, a kép azon részén megjelenik egy szám, amire kattintva később meg tudjuk nézni mindketten a hozzászólásod.
  7. Ha készen vagy, akkor a lap alján található menü segítségével vissza tudsz lépni vagy az Invision kezdő oldalára, vagy –ha több dokumentumod is van a prototype-on belül – a projekt kezdő oldalára, ahonnét a második/harmadik stb. dokumentumot is véleményezni tudod.

Megjegyzés szerkesztése, törlése

Ha szerkeszteni szeretnéd a megjegyzésed, vagy meggondoltad magad és egy megjegyzést törölni szeretnél, győződj meg róla, hogy Comment Mode-ban vagy, majd menj rá a szerkeszteni vagy törölni kívánt kommentre. A neved mellett látsz egy halvány kis like gombot, ha arra felé mozgatod a kurzorod, megjelenik még két kis ikon: a ceruza jelzi a szerkesztést, a kuka pedig a törlést.

Kommunikáció a projekt ideje alatt

Amikor aktívan dolgozom egy projekten, ritkán nézem a Facebookot, Messengert, az emailjeim sincsenek folyamatosan előttem, és legtöbb esetben a telefonom is le van halkítva, hogy koncentráltan és hatékonyan tudjak dolgozni.

Amíg nem adtam hozzáférést az Asana projektedhez, kizárólag a webdesign@palffymagdi.hu email címen keress, igyekszem mielőbb válaszolni – a projekt megkezdése előtt 1-2 munkanapon belül, a közös projektünk alatt pár órán belül. Kérlek, csak sürgős esetben telefonálj.  Ha a folyamat során a visszajelzési periódusokban igényled a szóbeli egyeztetést is, jelezd és belekalkulálom a projekt tervbe, viszont vedd figyelembe, hogy a konkrét javítási kérelmeket írásban fogadom csak el, hogy az követhető legyen mindkettőnk számára, tehát a telefonos  / skype-os egyeztetés inkább pontosításra alkalmas. 

Ha már van hozzáférésed a projekt mappádhoz, akkor a levelemre közvetlenül az Asanaból, vagy a saját email fiókodból tudsz válaszolni. Új levelet az Asanaba belépbe tudsz a Messages fül alatt indítani. (Itt tudsz képeket, doksikat is csatolni, melyek majd a Files fül alatt is megtalálhatóak lesznek a levél elküldése után.) Szintén tudsz üzenetet küldeni az Asanaból, az aktuális (épp futó, vagy soron következő) feladathoz hozzászólva. Az Asana minden kommunikációról küld értesítést, így nem kell attól félned, hogy lemaradsz vmiről.

Délután f4 és este 9 között a családommal vagyok, így ritkán tudom felvenni akkor a telefont, hogy zavartalanul (értsd – kislányom zajongását kizárva :)) tudjunk beszélni. Ha mindenképp telefonon vagy skype-on akarsz egyeztetni, kérlek, előtte írj sms-t. 

Köszönöm előre is a megértésed!