Sok kezdő vállalkozó rákényszerül, hogy honlapját maga készítse el. Elsőre nem is tűnik ördöngős feladatnak, hisz nagyon sok ingyenes weboldal szerkesztő platform létezik, sok különböző mélységi szintű és minőségű weboldal készítő tanfolyam van a piacon, így a tudás könnyűszerrel elérhető. Sokan azonban még erre sem költenek, gondolván, nekik csak egy honlap kell, nem egy plusz szakma, a blokkokat pedig játszi könnyedséggel össze lehet kattintgatni, így aztán számtalan hibát elkövetnek, többek között a WordPressben.
Akkor kezd kirajzolódni egy vállalkozó számára, hogy annyira mégsem egyszerű feladat a weboldal készítés, amikor egymást érik a problémák: a vevők nem jönnek, az oldal lassú, lefagy, legrosszabb esetben feltörik és törlik az egészet.
Mindez azért történik, mert jóval több dologra kell figyelni annál, hogy egy-két blokkot megírj és drag and drop szerkesztővel bedobáld a honlapodra.
Összeszedtem a leggyakoribb elkerülendő hibákat, amelyeket a legtöbb kezdő WordPress felhasználó elront és ezzel saját vállalkozását hátráltatja. Te ne tartozz közéjük!
1. WordPress. org vagy wordpress.com
Sokan már az elején elrontják a helyes WordPress felület megválasztását. Az „igazi” WordPress az .org végződésű, míg a Wordpress.com-ot a WordPress társalapítója hozta létre.
Ha nagyon röviden és leegyszerűsítve szeretném összefoglalni, hogy mi az alapvető különbség a két WordPress között, akkor az az, hogy a WordPress.org-ot azok használják, akik blogjukkal, weblapjukkal pénzt szeretnének keresni.
Míg a WordPress.com azoknak való, akik hobbi bloggerként, barátaiknak, családjuknak szeretnének írni és semmilyen üzleti vállalkozást nem szeretnének blogjukból kihozni.
Kicsit bővebben: mindkét platform ingyenes*, azonban a WordPress.org maximálisan alakítható kedvünkre, mi határozhatjuk meg, hogy milyen bővítményeket, sablonokat (ingyenes, fizetős) használunk, gyűjtünk-e feliratkozókat, árulunk-e rajta terméket, akarunk-e Google hirdetéssel pénzt keresni.
Ezzel szemben a WordPress.com ingyenes veziójában ezekre nincs lehetőség, nagyon limitált a mozgásterünk. Előre elkészített sablonokból válogathatsz, melyek minimálisan szabhatók személyre, nem mellesleg a WordPress szabadon telepakolja hirdetési felületekkel a honlapodat és annak nyereségéből nem látsz egy fityinget sem.
* Ha többet akarsz kihozni a WordPress.com-os oldaladból, elő kell fizetned – értelem szerűen minél többet akarsz, annál többet kell fizetned, havonta. Magasabb havidíjas csomagoknál már akár részesedést is kaphatsz a Google hirdetések után, de kötöttségeid még így is lesznek bőven…
A lényeg: ha komolyan veszed a vállalkozásod és szeretnél bevételre szert tenni vele, a WordPress.org-on kezdj el blogolni!
2. Nem ügyelsz honlapod biztonságra
Mindenképp érdemes spam szűrő és egyéb biztonsági bővítményt telepítened, ha nem szeretnéd hacker támadásnak kitenni az oldalad. A hackerek ugyanis nem válogatnak, a blogodat adatlopásra, vagy vírusterjesztésre is felhasználhatják. A Google is hátrébb sorol a találati listán, ha nem ítéli elég biztonságosnak az oldalad.
Máris sokat tehetsz saját weboldalad biztonságáért, ha a domained regisztrációjakor SSL szolgáltatást is rendelsz mellé. Az SSL (Secure Socket Layer) szolgáltatás révén honlapod linkje https:// előtaggal fog kezdődni, a szolgáltatás biztonságossá teszi az adatközlést (pl kapcsolati- vagy, fizetési űrlapoknál), a látogatóidat pedig a „biztonságos” felirat fogja várni a honlapodon.
Ajánlott WordPresses biztonsági bővítmény: All in one WP security and firewall
3. Nem jó WordPress sablont használsz
A WordPress statisztikái szerint a legtöbb kezdő vállalkozó elköveti azt a hibát, hogy nem körültekintően választ sablont, ezért több féle sablont is kipróbálnak, mielőtt véglegessé válna a már publikált honlap. Ez a honlap tulajdonosnak rengeteg bosszúsággal jár, míg a felhasználókat is megzavarja a folyamatosan változó design. Rengeteg sablon áll rendelkezésre, ingyenesek és fizetősek egyaránt, így valóban nem könnyű a választás.
Amikor választasz, ezeket a szempontokat kell figyelembe venni:
- kompatibilis-e a használni kívánt oldal építővel (A legjobb, ha abból indulsz ki, hogy milyen oldalépítőt szeretnél használni és az általuk ajánlott sablonok közül választasz)
- optimalizált-e, azaz nem rontja-e jelentősen a honlapod sebességét és teljesítményét
- reszponzív-e, azaz minden eszközön (tablet, laptop, mobil, asztali képernyő) jól mutat-e
Ajánlott oldalépítő: Elementor
Az Elementor leginkább már a saját keretrendszerét hirdeti, a Hello Theme-et, azonban a Google révén számos ingyenes Elementor kompatibilis sablon található a piacon.
4. Nem jól állítod be a közvetlen hivatkozásokat, avagy a permalinkeket
Az így meghatározott linkeknél már csak arra kell ügyelned, hogy a bejegyzések címei ne legyenek túl hosszúak. Ha a cikked címe hosszú is, az adott bejegyzés szerkesztői oldalán tudod rövidíteni, hogy felhasználó- és Google-barátabb legyen a linked.
5. Félkész állapotban publikálod a honlapod
Amíg nem vagy elégedett a végeredménnyel hagyd meg vázlatban az oldalakat, használd a karbantartás üzemmódot, és tegyél ki kezdő oldalként egy „Hamarosan elkészül” oldalt, és a Beállítások – Olvasás menüpont alatt pipáld be a Keresőmotor láthatóság-ot, azaz tiltsd meg a keresőmotoroknak, hogy bejárják a honlapodat. (És itt máris egy buktató – ha kész a weboldalad, vedd ki a pipát!!!)
Pro tipp: egy ügyes csalival már addig is tudsz feliratkozókat gyűjteni, amíg a honlapod épül-szépül, egy vonzó ajánlattal elérheted, hogy követőid tűkön ülve várják honlapod elkészültét.
6. Figyelmen kívül hagyod a frissítéseket, nem készítesz rendszeresen biztonsági mentést
Bár a tárhelyek is készítenek biztonsági mentést, jobb, ha Te is gondoskodsz arról, hogy az aktuális verzió le legyen mentve. Ha nem mentesz, csak frissítesz, egy bővítmény frissítése következtében adatokat veszíthetsz, vagy rosszabb az egész weboldalad összeomlik, mert olykor sajnos összeakadnak a korábban még együtt jól működő bővítmények is. Az ilyen esetek -Murphy törvénye alapján- mindig munkaidőn kívül, hétvégén történnek, így jó eséllyel a tárhelyszolgáltató segítségét sem kérheted. A mentéseket érdemes felhő alapú tárhelyen tartani (mint pl Google Drive, OneDrive, Dropbox stb.), mert a számítógépeddel is történhet bármi.
Ajánlott WordPress bővítmény: Updraft Plus
7. Nem használsz Google Analyticset
Az adatok ismeretében tudsz csak változtatni a tartalmadon, vagy épp a marketing stratégiádon.
Ajánlott bővítmény: Monster insights
8. Nem használsz SEO beállításokat
A helyes SEO beállítások segítenek abban, hogy a Google keresőjében előkelő helyen szerepelj. Beállíthatod a kulcsszavaidat, írhatsz meta leírást a tartalmaidhoz, képeidhez. Ebben a cikkben bővebben olvashatsz arról, hogyan érj el jobb Google helyezést a honlapoddal.
Röviden összefoglalva – maga a bővítmény léte nem fog előre repíteni a Google találati listáján. Minden bejegyzésnél, oldalnál állíts be kulcsszót / kulcskifejezést és nézd meg, milyen módosítási javaslatai vannak a bővítménynek és kövesd őket. FIGYELEM! Egy rosszul megválasztott kulcsszóra hiába állítasz be mindent úgy, hogy zöldben legyen a SEO, ha az adott kulcsszőra senki nem keres rá, vagy túl általános és ezért a tiédnél jóval erősebb honlapok jönnek fel az első oldalakon. A SEO bővítmény akkor lesz számodra igazán hasznos, ha alaposan végiggondoltad (tesztelted, kutattad) a kulcskifejezést, amiről a cikked / oldalad szól.
Ajánlott bővítmények: Yoast SEO, Rank Math
9. Nem méred a honlapod sebességét, teljesítményét
Ajánlott mérő eszköz: Page Speed Insights
10. Nem jól használod az Oldal és Bejegyzés tartalmakat
Az Oldal egyszeri, úgymond örökzöld tartalmakra használatos, úgy mint a bemutatkozásod, kezdőoldalad, referenciáid, kapcsolati adataid stb. A tartalmat –jó esetben – egyszer megírod, és az évek múlva is aktuális lesz. Statikus tartalomnak is hívjuk ezért az oldalakat.
Ezzel szemben a bejegyzésekre, mint forgalom növelő, dinamikus szövegekre tekintünk. A blog archívumban és az oldaladon használt blog kivonatban is mindig változnak a cikkek, a legújabbak kerülnek előre, így ha egy fontosnak szánt tartalmat blog bejegyzésként írsz meg, hamar el fog tűnni az olvasók szeme elől. Az oldal általános, összefoglaló jellegével ellentétben a blog cikk sok apró témáról szólhat. Cikk lehet az egy, a szakmádban kényes téma, aktualitással kapcsolatos hírek, véleménynyilvánítás egy témával, jelenséggel kapcsolatban stb.
Az oldalak és a bejegyzések felépítése is általában jól megkülönböztethető. Oldalak esetében a legújabb trendek szerint nem szoktunk oldalsávot használni, mivel fontos az ott közölt tartalom, ezért nem szeretnénk elvonni az olvasó figyelmét egyéb reklámokkal, máshova mutató tartalmakkal. Addig a blognál nagyon is bevett szokás használni az oldalsávot, amelyben helyet kaphatnak a blogban jelenő kategóriák, címkék listája, hírlevél feliratkozás, egyéb bannerek, amelyekkel további klikkelésre, azaz az oldalon maradásra ösztönözzük az olvasókat.
Ezeknek a bevált szokásoknak köszönhetően ha a látogatók nem is tudják pontosan, hogy épp egy oldalon vagy bejegyzésen vannak, ösztönösen tudják, mit várhatnak el egy adott felülettől és épp akkor észlelik a hibát, amikor pl. a menüben egy „oldalra” kattintanak és annak hirtelen más az elrendezése, mint a többi oldalnak.
Azért sem érdemes keverni őket, mert egy idő után el fogsz jutni arra a pontra, hogy követhetetlen lesz számodra, mely tartalmak lettek oldalként és melyek bejegyzésként megírva.
11. Nem jól használod a blog kategóriákat, címkéket
Szintén gyakori hiba, hogy nem nevezed át az Egyéb kategóriát. Bármikor előfordulhat, hogy elfelejted a kategóriát átállítani. Ha van egy fix kulcsszavad, máris ki tudod küszöbölni, hogy a jellegtelen egyéb kategóriába kerüljenek a cikkeid, de még jobb, ha tudatosan figyelsz erre.
A kategória tulajdonképpen olyan, mint a könyvben a tartalomjegyzék. A kategóriák a legfőbb tartalmi témákat ölelik fel, nem kell, hogy sok legyen belőlük.
A címkékkel pedig az adott cikken belüli témákat határozzuk meg. Ha például egészség megőrzés témában írsz blogot, kategória lehet a mozgás, címke pedig a futás. Kategória lehet a diéta – címke pedig a 90 napos diéta.
12. Nem moderálod a hozzászólásokat (vagy egyáltalán nem engedélyezed őket)
Ha már engedélyezted, tartsd kordában! Itt teheted meg: Beállítások – Beszélgetések. Alacsony hozzászólási aránynál megteheted, hogy teljesen manuálisra állítod a hozzászólások engedélyezését, ebben az esetben mindig kapsz értesítőt, ha valaki hozzászólt és eldöntheted, hogy jóváhagyod, vagy elutasítod. Hasonló, de kevésbé szigorú megoldás, ha azt a beállítási lehetőséget választod, hogy a hozzászólónak kell már lennie elfogadott hozzászólásának.
Szintén célszerű aktiválnod egy antispam bővítményt, amellyel megakadályozod a spam robotok kéretlen automata üzeneteit.
FRISSÍTÉS! A hozzászólás lehetőségének engedélyezése és tiltása ma már nem hat annyira negatívan a weboldal forgalmára, mint korábban. A mobilhasználat elterjedésével a kommentálás áthelyeződött ugyanis a közösségi médiába. Sok esetben pl. a facebook posztban megosztott link alatt kezdenek el – jó esetben – beszélgetni az adott cikkről a látogatók, mert kényelmesebb és egyszerűbb számukra: nem kell bejelentkezniük és adatokat megadni magukról, hanem máris írhatják a véleményüket. (A weboldalaknál általában, ha regisztrációt nem is kérnek a weboldal tulajdonosok, nevet, e-mail címet igen, és csak ezek megadása után lehet hozzászólni a bejegyzéshez.)
Mivel napjainkban sajnos hazai trend, hogy sok esetben épp azok szólnak hozzá a bejegyzésekhez, akiknek nem kellene (frusztrált, rossz indulatú, kötekedő emberek) ezért egyre több vállalkozó dönt úgy, hogy nem engedélyezi a hozzászólásokat a honlapján, vagy regisztrációhoz köti a hozzászólás lehetőségét és így csak a közösségi médiában megjelenő kommenteket kell moderálnia.
Ajánlott bővítmény: Akismet
13. Nem optimalizálod a képeket
Ajánlott tömörítő program: Tinypng
14. Nem használsz kapcsolati űrlapot
Ha használsz űrlapot, feltétlenül gondoskodj adatvédelmi szabályzásról, melyet elérhetővé kell tenned a honlapodon.
Ajánlott bővítmény: WPForms
15. Nem gyűjtesz feliratkozókat
A hírleveleiddel elérheted, hogy rendszeresen visszatérjenek az oldaladra, aminek két haszna is van: nagyobb valószínűséggel lesznek érdeklődőkből vásárlók / ügyfelek, másrészt a Google szemszögéből is nő a reputációd.
16. Nem használsz 404-es oldalt
A külső, rád hivatkozó utalásokra azonban már nincs ráhatásod, erre jó a 404-es oldal, melyet ügyesen felhasználva az oldaladra, illetve más hasznos tartalmakra terelheted az olvasóidat.
gyorssegély honlap takarításhoz
Az 5 leggyakoribb hiba, amivel a honlap tulajdonosok túlterhelik a tárhelyüket
A túrterhelt tárhely lassú honlapot és akadozó szolgáltatást eredményez. Amikor kiderül, hogy a hiba gyökere a kevés memória a tárhelyen, a legtöbb vállalkozó takarítás helyett plusz tárhelyet vásárol.
Ebben az e-bookban megmutatom azt az 5 leggyakoribb hibát, amelyet a legtöbb vállalkozó elront honlapjának karbantartása során. A hibák felsorolása mellett természetesen megmutatom, hogyan tudod őket kijavítani, illetve mit tehetsz a megelőzés érdekében a jövőben.