4 tipp, hogyan válogass képeket a honlapodra

Akár ügyfeleimnek készítek honlapot, akár már létező honlapokat vizsgálok meg, szembetűnő, milyen sokan mennyire szedett-vedett módon válogatják össze a képeiket. Fontos megjegyezni, hogy bár a fotósok tudják igazán megmondani, milyen egy jó kép, bármelyik laikus meg tudja mondani, hogy az adott honlap „egyben” van-e, vagy egyszerűen elnavigál róla, mert nem ragadta meg, netán még meg is tudja fogalmazni, hogy mi a gondja vele. 

Az egész sokszor azon áll, vagy bukik, hogy milyen grafikák, képek vannak a honlapunkon.

MITŐL LESZ EGYSÉGES EGY HONLAP KINÉZETE?

Jogos a kérdés. Röviden válaszolva attól, hogy márkaépítő: egységes stílusú képeket látsz, azonos színvilágot, következetesen visszatérő betűtípusokat és méreteket.

Hogy mitől lesznek márkaépítők a képek a honlapodon, ebben a cikkben már írtam róla, sőt, még képlelő helyeket is találsz a bejegyzésben.

Ebben a cikkben arról lesz szó, hogy ha nincs pénzed saját fotókat készíttetni, hogyan válogasd össze a stock fotóidat, hogy azok mégis egységes kinézetet mutassanak. 

KÉP VÁLOGATÁSI SZEMPONTOK

1. A kép színvilága

Ha a márkaszíned csupa világos, pasztell színekből áll, óvakodj a harsány színvilágú képektől! Ügyelj arra, hogy a márkaszíneid – vagy legalább a fő színek egyike- mindig jelenjen meg a képen. Itt is ügyelj arra, hogy a szín hangulata, árnyalata is legyen hasonló, mint amit egyébként használsz, hiszen zöld és zöld között is órási különbség van! 

Ha mégis Te készíttetsz képeket, ügyelj arra, hogy a kiegészítőid között legyen olyan, amin megjelennek a márka színeid. Legyen szó ruháról, kiegészítőről, vagy egyéb kellékről. 

PRO TIPP: Csak az után menj el fotóshoz, ha már letisztult benned, hogy pontosan milyen hatást akarsz elérni, milyen megjelenést szeretnél (elegáns, barátságos, bohókás) és milyen ügyfeleket szeretnél magadnak megnyerni, akiknek értesz is a nyelvén. (Pl. átlagos háziasszony, gazdag unatkozó feleség, fiatalos 50-es, szingli 30-as stb.)

Greskovics Kata színei a zöld és a menta, ezek a színek visszajönnek az illusztrációként használt képen is, amire stílusosan rátettük őt és a logóját is. Alig észrevehető, mégis erősíti a tartalmi kohéziót. Kata úgy ment el fotóshoz, hogy tudta milyen lesz az arculata és milyen stílust szeretne képviselni a fotóin, így a fotósnak is könnyebb dolga volt vele, hisz nem kellett agyalni sem a ruhákon, sem a beállításokon. 

Czékmánné Ági színei a fekete-piros-szürke. Mivel fotóshoz nem jutott el, illusztrációkkal és meglévő képekkel dolgoztunk. Olyan portrét nem sikerült szereznünk, amelyen az arculatának színeit viselné, de a háttér eltávolításával és az arculati színek beemelésével mégis márkaépítővé tudtuk tenni ezt a fotót is.

Ha hangulatukban, tartalmukban hasonlóak a képeid, de színvilágban nagyon különbözőek, akkor a képek átszínezésével tudsz segíteni a problémán.

Itt a kép egy szürkés-barna árnyalatot kapott, mely jól illett a fekete-fehér-bordó arculati színekhez. A fekete-fehér túl komor lett volna, a szépia meleg barnája túl elütő.

2. A kép hangulata

A színeknél már érintettem szőrmentén, hogy egy pasztelles arculathoz nem illenek a harsány stílusú képek. A képek hangulata nagyon fontos tényező, amikor képeket válogatsz. Ha egészséggel kapcsolatos vállalkozásod van, az embereket motiválod, fogod a kezük mindenképp olyan képeket kell keresned, melyekről sugárzik a vitalitás és a segítő szándék. (A következő pontban kitérek még erre.) Szintén fontos szempont, hogy milyenek a képek beállítása. A tűéles képek egyértelműséget, átláthatóságot, egyenességet sugallnak: az van, amit mondok. Míg az olyan képek, amelyeken egy tárgy van fókuszban, és a háttér pl el van mosódva, több teret enged a fantáziának, a képzelő erőnek, lágyabb, légiesebb, a kép színeitől, témájától függően misztikusabb is lehet. 

Egyik sem jó, vagy rossz irányzat, a diszharmónia akkor keletkezik, amikor kevered ezeket a stílusokat. Szedett-vedett hatást kelt ez, mitha magad sem tudnád, mit is akarsz. És bár lehet, hogy nem tudja a honlapodra látogató elmondani, hogy mi zavarja (sőt, még lehet, hogy a képek önmagukban még tetszenek is neki), mégis diszkomfortos érzése támad, és nagy valószínűséggel elnavigál az oldaladról és többé nem tér vissza.  

3. A kép célja

Amikor képeket válogatsz, azt is jó megfogalmazni magadnak, hogy hova akarod tenni (milyen szövegrészhez) majd a fotót, és milyen célt szolgáljon. 

Ha pl szöveg hátterének akarod, ahhoz, hogy a szöveg jól olvasható legyen, így is úgy is rá kell húznod egy színes filtert, amivel egységesíteni tudod a kép színét, hogy a szöveg kiemelkedjen róla. Ez esetben a filter színe(i), illetve a képen elhelyezett szöveg és a gomb színeinek kell hangsúlyosabbnak és a márkához illeszkedőnek lennie, a kép valódi színvilága másodlagos, mivel a filter miatt nem is látszik annyira. 

A másik fontos eldöntendő, hogy „hangulatkeltő, elvont”, vagy „megmondó” képeket akarsz használni.

Például ha tréningekkel foglalkozol, akkor a tréning leírása mellé tehetsz hangulatkeltésként egy pakli kártyáról készült képet, amiről egyszerre juthat eszünkbe a játék, a gondolkodás, a csapatjáték, versengés stb. szavak, melyekhez érzéseket, hangulatot tudunk kötni. A közelében lévő szövegből kiemelt szavak, a naggyal szedett cím irányítja az érzelmeket valamilyen irányba a képpel együtt értelmezve. Ha a bizalmi légkör, a közös munka, oldott légkör szavak vannak kiemelve, inkább jut eszünkbe a játékosság, a családi kártya partik hangulata, mint pl. az egymáson átgázoló versengés. Amit még fontos észben tartani, hogy nem mindegy, hogy a főmotívumot milyen „körítés” veszi körül. A paklis példánál maradva nem mindegy, hogy csak a paklit látjuk világos háttérrel, esetleg valamilyen világos bútor is látszik a képen, vagy sötét háttere van némi füsttel. Pusztán ilyen apróságokon múlik, hogy egy füstös kocsmára vagy egy laza otthoni játékra asszociáljon a látogató.

Ugyanennél a példánál maradva egy „megmondó” képen egy csoportnyi embert láthatunk,  élükön egy magyarázó emberrel – azaz képet egy (valós) tréningről. (Itt különösen jó, ha nem stock fotót használsz, hanem sajátot.) Nem kell gondolkodni, max az befolyásolhat, hogy milyen a tréner személye (közvetlen, mosolygós, vagy komoly és határozott, laza vagy elegáns stb.), illetve a hallgatók hogyan viselkednek. Aktívak, mozognak a képen (jelentkeznek, nevetnek), vagy figyelmesen jegyzetelnek. A kiválasztott képpel is sugallhatsz egy életérzést, üzenheted például ezt:  „a tréningjeimen hasonló légkörre számíthatsz”. 

4. A kép témája

Téma alatt azt értem, ami a képen van: emberek, természet, rajzos figurák stb. Azt gondolom a témán látszik meg a leginkább, ha egy honlapon összevisszaság uralkodik. Egyazon oldalon belül egyik képen csak kezek, a másikon madárkák, a harmadikon portré – egy idegenről-, a negyediken papírmasé figurák. 

Nem muszáj a teljes honlapon ugyanannak a témának jelen lennie, de a honlapon belül egy oldalon belül semmiképp se váltogasd a témákat a fent említett módon. Egy-egy témakörhöz vagy szolgáltatáshoz rendelhetsz más témát, mint természeti képek, állatok, portrék, rajzok stb., míg a másikhoz benti képeket, csendéleteket stb. de a témán belül maradj következetes. Tehát ha blog cikkeket írsz, akkor is kövesd a korábban kitalált tematikát. Fontos, hogy eltérő témák esetén a színvilág, a hangulat legyen hasonló, így nem lesz zavaró a témaváltás. Lehet visszatérő téma egy épület különböző nézetből, virágok, egységes stílusú grafikák stb. Próbáld meg kerülni az agyonismételt képeket, amelyek túl gyakran fordulnak elő a neten. 

PRO TIPP: 1. Válassz fizetős stock fotókat! A legtöbben kizárólag ingyenes képek közül válogatnak és nagyjából ugyanazt a 3-4 stock oldalt használják, tehát jó esélyed van arra, hogy itthon is többen használják ugyanazt a képet. A freepik.com-on már jutányos áron válthatsz éves előfizetést és cserébe korlátlan mennyiségű prémium képet tölthetsz le. 

2. Ha egy ingyenes stock fotót választottál, a Google képkereső funkciójával ellenőrizni tudod, hogy az adott kép hány helyen jelent már meg. 

Ha a kép témája egységes (plusz a kép hangulata is), akkor jól variálhatók. Például ha személyes márkát építesz és ugyanazzal a fotóssal dolgozol (azaz a képek színvilága, retusálás is egyforma), akkor nem okoz zavart, ha az egyik kép egy irodában készült rólad, a másik a természetben, a harmadik épp munka közben, amint az ügyfeleddel tárgyalsz (akinek nem kell a képen lennie felismerhető formában), tréninget tartasz stb.

Legyen egységes a megjelenésed is, azaz hasonló stílusú legyen az öltözéked mindegyik képen: sportos, vagy elegáns – mindegy, a lényeg, hogy olyan ruhában legyél, amiben akkor vagy, amikor az ügyfeleiddel egyébként is találkozol. 

A téma nem baj, ha ismétlődik, ugyanis ez segít abban, hogy megjegyezhetővé váljon az oldalad, a márkád. Épp ezért nem szeretem, amikor a személyes márkát építő ügyfeleimet megpróbálják a barátaik lebeszélni, hogy egy oldalon többször is megjelenjenek, mondván: „túl sok belőled”. 

Legalább 2x nyugodtan szerepelhetsz a kezdőoldalon, és egyáltalán nem baj, ha jelen vagy a honlapod MINDEN oldalán! Különösen fontos ez, ha a honlapodon vannak landing oldalak, amelyeken nincsenek menüpontok, így fontos, hogy az ügyfeleid lássák, kitől is vásárolnak. (És különben is- a barátaidnak készül a honlapod, vagy a meglévő/leendő ügyfeleidnek?!)

Egyben szeretnéd látni a márkád minden egyes elemét?

Akkor a Márkaépítés e-book és munkafüzetet szeretni fogod!

A brand alapok lefektetésén túl tűpontosan belőjük ideális célközönséged, meghatározzuk márkád stílusát, nyelvezetét, és gyakorlati útmutatót kapsz az arculati színeid, betűtípusaid meghatározásához is.  

Csak megvalósítóknak! 

A lenti gomd a Klassz honlapom lesz! oktatási weboldalamra visz.

Bővebben…

Márkaépítés e-book és munkafüzet

Vélemény, hozzászólás?

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .