Tisztázzuk fontosak-e a színek a honlapodon, vagy sem!

A színek nem csupán dekoratív elemei a honlapodnak, hanem jóval nagyobb befolyással bírnak a látogatóidra, mint gondolnád. A színek érzéseket, érzeteket keltenek, cselekvésre szólítanak fel így az összbenyomás kialakításában fontos szerepük van.

Kollégák beszámolóiból olvastam, hányszor futottak bele abba a sztoriba, hogy az elkészült weboldal hiába volt profin összeállítva, a megrendelő mégis utálta. A ludas legtöbb esetben a színösszeállítás volt. (Épp ezért nem vállalok „csak” honlap készítést, mert arculat nélkül a weboldal készítés olyan, mintha vaktában lövöldöznénk…)

Színezd újra a weboldalad - Magdi webdesign

Férfias színek – nőies színek

Kutatások bizonyítják, hogy bizonyos színekhez a férfiak vonzódnak jobban, míg másokhoz a nők. 

Például a férfiak előnyben részesítik a sötét színeket, a fekete árnyalatokat, az éles kontrasztokat, harsány színeket, élénk designt, addig a nők a világosabb, paszteles színeket szeretik jobban és a szellősebb elrendezésű weboldalakat. 

Épp ezért nagyon fontos, hogy amikor arculatod színein gondolkozol, ne csak arra gondolj, Te mit szeretsz, hanem a célközönséged szempontjait is vedd figyelembe.

A színeknek jelentésük (is) van

Íme a leggyakoribb jelentés-társítások:

  • Piros: Erő, veszély, szerelem / szenvedély
  • Sárga: energia, boldogság, fény, meleg
  • Narancssárga: Kreativitás, elszántság, bátorítás
  • Zöld: Természet, növekedés, harmónia, frissesség
  • Kék: Bizalom, magabiztosság, nyugalom
  • Lila: Varázslat, elegancia, függetlenség

A színek szerepe a márkaépítésben

Lássunk egy egyszerű példát. Vettem egy jellegzetes, mindenki által ismert logót, és változtattam a színein.

Mcdonalds más színekkel - Magdi webdesign
A piros étvágyfokozó szín, míg a sárga az életigenlés, napfény, vidámság színe. A narancs is pozitív szín, azonban ettől a türkizes árnyalattól inkább fagyizhatnékunk támadna, és nem hamburgerre vágynánk. Nem véletlen, hogy a Meki is piros mellett döntött. 🙂

A felirat és a figura és ugyanaz, de mégsem tetszik, ugye? Mert egyszerűen nem „mekis”-ek a színek, azonnal érezzük, hogy valami nem stimmel. Talán el is mennél mellette, mert azt gondolnád (jogosan), „á, ez biztos csak valami hamisítvány”.

Ebből is látszik, mennyire fontosak a színek egy márka felépítésében

A név, a logóban használt betűtípus, grafikai elem és a színek EGYÜTTESEN adják meg a márka arculatát, épp ezért eltérni tőlük felér egy márka-gyilkossággal.

Legyenek színeid, amihez ragaszkodsz, amelyekkel kommunikálsz, hogy az ügyfeleid tudattalanjában rögzüljön, és amikor meglátják a színeidet, Te juss róluk eszükbe.

A színek és a felhasználói élmény közti összefüggések

Észrevetted már, hogy nagyon sok weboldalon használnak piros/narancs vagy élénk zöld színű gombot? 

Egyrészről van egy olyan praktikus oka ennek, hogy a piros erős kontrasztot alkot bármilyen világos vagy sötét színű háttérrel, azaz szinte kiabál, hogy nézzünk oda, nyomjuk meg.

A másik oka a korábbi felhasználói – ismétlődő – élmény. Mire is gondolok? Például a webshopoknál a kosár vagy a jobb felső sarokban van, vagy (ritkább esetben) a menüben; a láblécben található a „minden jog fenntartva” felirat; a hamburger jelre kattintva a menü fog feljönni stb. Ezek mind olyan elemek, amelyeket a felhasználó megszokott, tudja mi mire való, mit hol talál, azaz nemcsak tapasztalata van, hanem elvárása is. Ilyen a piros gomb is – ha ott egy piros folt a képernyőn, annak gombnak kell lennie, és nyomni kell. 🙂

Végül, de nem utolsósorban a tartalom befogadásához fontos, hogy a felhasználó képes legyen elolvasni a szövegeidet. Egyes színkombinációk jelentősen rontják az olvashatóságot, még akkor is, ha a betűtípus amúgy nagyon is könnyen olvasható.

Márkád, honlapod színei mind márkaépítés, mind a felhasználói élmény szempontjából fontos meghatározói a honlapodnak.

Válaszd ki őket gondosan!

Nincs pénzed arculattervezésre, de mégis szeretnéd lenyűgözni ügyfeleidet és stabil márkát építeni?

Ebben segít neked a
Márkaépítés e-book és munkafüzet!

Ebben a márkaépítési e-bookban és munkafüzetben gyakorlat-orientáltan vesszük végig a márkaépítési alapokat.

Az alapok lefektetésén túl meghatározzuk ideális célközönséged, valamint márkád stílusát, nyelvezetét, és gyakorlati útmutatót kapsz az arculati színeid, betűtípusaid meghatározásához is.  

Csak megvalósítóknak!

Többet szeretnék róla tudni…

Márkaépítés e-book és munkafüzet

Vélemény, hozzászólás?

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .