Tisztázzuk fontosak-e a színek a honlapodon, vagy sem!

A színek nem csupán dekoratív elemei a honlapodnak, hanem jóval nagyobb befolyással bírnak a látogatóidra, mint gondolnád. A színek érzéseket, érzeteket keltenek, cselekvésre szólítanak fel így az összbenyomás kialakításában fontos szerepük van.

Kollégák beszámolóiból olvastam, hányszor futottak bele abba a sztoriba, hogy az elkészült weboldal hiába volt profin összeállítva, a megrendelő mégis utálta. A ludas legtöbb esetben a színösszeállítás volt. (Épp ezért nem vállalok „csak” honlap készítést, mert arculat nélkül a weboldal készítés olyan, mintha vaktában lövöldöznénk…)

Férfias színek – nőies színek

Kutatások bizonyítják, hogy bizonyos színekhez a férfiak vonzódnak jobban, míg másokhoz a nők. 

Például a férfiak előnyben részesítik a sötét színeket, a fekete árnyalatokat, az éles kontrasztokat, harsány színeket, élénk designt, addig a nők a világosabb, paszteles színeket szeretik jobban és a szellősebb elrendezésű weboldalakat. 

Épp ezért nagyon fontos, hogy amikor arculatod színein gondolkozol, ne csak arra gondolj, Te mit szeretsz, hanem a célközönséged szempontjait is vedd figyelembe.

A színeknek jelentésük (is) van

Íme a leggyakoribb jelentés-társítások:

  • Piros: Erő, veszély, szerelem / szenvedély
  • Sárga: energia, boldogság, fény, meleg
  • Narancssárga: Kreativitás, elszántság, bátorítás
  • Zöld: Természet, növekedés, harmónia, frissesség
  • Kék: Bizalom, magabiztosság, nyugalom
  • Lila: Varázslat, elegancia, függetlenség

A színek szerepe a márkaépítésben

Lássunk egy egyszerű példát. Vettem egy jellegzetes, mindenki által ismert logót, és változtattam a színein.

Mcdonalds más színekkel - Magdi webdesign

A felirat és a figura és ugyanaz, de mégsem tetszik, ugye? Mert egyszerűen nem „mekis”-ek a színek, azonnal érezzük, hogy valami nem stimmel. Talán el is mennél mellette, mert azt gondolnád (jogosan), “á, ez biztos csak valami hamisítvány”.

Ebből is látszik, mennyire fontosak a színek egy márka felépítésében

A név, a logóban használt betűtípus, grafikai elem és a színek EGYÜTTESEN adják meg a márka arculatát, épp ezért eltérni tőlük felér egy márka-gyilkossággal.

Legyenek színeid, amihez ragaszkodsz, amelyekkel kommunikálsz, hogy az ügyfeleid tudattalanjában rögzüljön, és amikor meglátják a színeidet, Te juss róluk eszükbe.

A színek és a felhasználói élmény közti összefüggések

Észrevetted már, hogy nagyon sok weboldalon használnak piros/narancs vagy élénk zöld színű gombot? 

Egyrészről van egy olyan praktikus oka ennek, hogy a piros erős kontrasztot alkot bármilyen világos vagy sötét színű háttérrel, azaz szinte kiabál, hogy nézzünk oda, nyomjuk meg.

A másik oka a korábbi felhasználói – ismétlődő – élmény. Mire is gondolok? Például a webshopoknál a kosár vagy a jobb felső sarokban van, vagy (ritkább esetben) a menüben; a láblécben található a „minden jog fenntartva” felirat; a hamburger jelre kattintva a menü fog feljönni stb. Ezek mind olyan elemek, amelyeket a felhasználó megszokott, tudja mi mire való, mit hol talál, azaz nemcsak tapasztalata van, hanem elvárása is. Ilyen a piros gomb is – ha ott egy piros folt a képernyőn, annak gombnak kell lennie, és nyomni kell. 🙂

Végül, de nem utolsósorban a tartalom befogadásához fontos, hogy a felhasználó képes legyen elolvasni a szövegeidet. Egyes színkombinációk jelentősen rontják az olvashatóságot, még akkor is, ha a betűtípus amúgy nagyon is könnyen olvasható.

Márkád, honlapod színei mind márkaépítés, mind a felhasználói élmény szempontjából fontos meghatározói a honlapodnak.

Válaszd ki őket gondosan!

Nincs pénzed arculattervezésre, de mégis szeretnéd lenyűgözni ügyfeleidet és stabil márkát építeni?

Ebben segít neked a
Márkaépítés e-book és munkafüzet!

Ebben a márkaépítési e-bookban és munkafüzetben gyakorlat-orientáltan vesszük végig a márkaépítési alapokat.

Az alapok lefektetésén túl meghatározzuk ideális célközönséged, valamint márkád stílusát, nyelvezetét, és gyakorlati útmutatót kapsz az arculati színeid, betűtípusaid meghatározásához is.  

Csak megvalósítóknak!

Többet szeretnék róla tudni…

Vélemény, hozzászólás?

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .