Mire való az arculattábla és hogyan használd?

A nélkülözhetetlen márkaépítő eszköz - ingyenesen letölthető sablonnal

Az arculattervezés nélkülözhetetlen lépése a márkaépítésnek, azaz vállalkozásod sikerének. Az arculattábla kivonata, összegzése a márkád vizuális elemeinek, ezért fontos, hogy jól össze legyen rakva, bármikor tudd használni. A cikkben bemutatom az arculattábla részeit, és megmutatom, hogy csináld.

A márkaépítés egyik fontos eleme az arculatod, mely vizuális megfogalmazása mindannak, amit képviselsz stílusoddal, termékeddel, értékeiddel. Sokan – tévesen – azt gondolják, márkájuk legfontosabb eleme a logó, ami nem csoda, hisz több vállalkozás is kifejezetten (csak) logó-készítésben utazik.

Az arculatod azonban nem pusztán egy logó. Egy korábbi cikkben már összefoglaltam azokat a tévhiteket, melyek a leggyakoribbak a márkaépítés kapcsán.

A márkád mindaz, ahogy megjelensz, amit képviselsz – ez értendő minden platformra, élethelyzetre. Bele értendő tehát az öltözködésed, a frizurád, a kiegészítőid, a szóhasználatod, a beszéd stílusod, a mimikád, gesztusaid, hogy milyen értékrendet képviselsz, hogyan bánsz az emberekkel – különösen az ügyfeleiddel.  De az is a márkád része, hogy mit eszel, milyen zenét szeretsz, és persze az is, hogy milyen színeket kedvelsz, hogyan írsz (stílus, és külalak), milyen az életszemléleted, milyen egyéb személyes vonásod van. Beláthatod, hogy mindezt egyetlen logóba belepréselni lehetetlen, és nem is kell.

Az arculatoddal nem tudunk minden egyes személyiségjegyedet vizuálisan megfogalmazni, a fő karakter elemeidet viszont igen. Az arculattáblának a funkciója: egy tömör összegzése annak, hogy mit képviselsz – vizuális formába öntve. Egy útmutató, amihez mindig igazodhatsz, ami segít, hogy következetesen tudd képviselni vállalkozásod.

Nézzük, miből is áll egy arculattábla (vagy más néven brandboard):

Logó

Ebben a cikkben elolvashatod, mitől lesz márkaépítő a logód. A logónak minden eleme nagyon fontos – a betű típusa, mérete, vastagsága, a betűk közti távolság; hosszabb szöveg esetén a sorok közti távolság; a használt design elemek – legyen szó grafikáról, ikonról stb., valamint a logó színei.

A logónak jó, ha vannak változatai, melyek elrendezésben térnek csak főleg el az eredeti fő logótól. A logó változat hasznos lehet, ha cégért szeretnél, vagy egyéb nyomdai anyagot – az egyes tárgyakon nem férnek ki egyformán a logók, illetve a különböző textúrájú, vagy formájú anyagokon, tárgyakon nem feltétlenül mutat jól ugyanaz a logó formátum. Logó változatnak tekintjük, a monokróm (fekete-fehér) és az arculat egyéb színeit használó logókat is.

Színskála

A színeknek megvan a maga pszichológiája, hogy milyen színnel milyen érzelmeket lehet kiváltani, általában milyen értéket rendelünk hozzájuk. Épp ezért nagyon fontos, hogy milyen színeket választasz magadnak – mit szeretnél velük üzenni, mit gondoljanak rólad ügyfeleid.

A színek egy gondosan megtervezett design esetében nem csupán a logóban jelennek meg, hanem számos egyéb design elemen visszatérnek – legyen szó a honlapon használt képekről, egyenruháról, nyomtatott anyagokról, borítékról stb. 

A színek rögzítésére való a színskála. Itt a fő színeket és az egyéb kiegészítő színeket rögzítjük. Ügyfeleim arculati útmutatót is kapnak, amelyben nem pusztán a színskálát kapják meg, hanem azok színkódjait is (RGB, HEX, CMYK). A színektől eltérni nem szabad, ugyanazon színnek az árnyalatai is nagyon különbözőek tudnak lenni. 

Ugye, hogy nem mindegy, milyen szürke a szürke? 🙂

 

Betűtípus

A betűtípusok szintén árulkodóak – egy western kocsmának egészen más betűtípusa van, mint mondjuk egy irodalmi kávéháznak, vagy egy trendi büfének. Pusztán a betűtípussal is tudunk életérzést megidézni.

Két-három betűtípusnál nem érdemes többet választani, mert nehezen kezelhetővé válik márkád rendszere – fontos ugyanis meghatároznod, hogy melyik betűtípust hol használod. A logódban használt betűtípus visszaköszönhet például a weboldalad címeiben, nyomtatott anyagaid szalagcímeiben, de az is lehet, hogy csak ott használod.

Ha azonban nagyon karakteres betűtípust választottál, biztosan szükséged lesz olyan betűtípus(ok)ra, melyekkel hosszabb szöveget is meg tudsz jeleníteni. Lehet ez a weboldalad szövege, vagy nyomtatott anyagaid szövege. Trendi variálni a különböző betűtípusokat, talpast a talpatlannal, kézírásost talpatlannal stb.

Mivel több ezer betűtípus létezik, a kiválasztottunkat mindenképp fixálnunk kell, hogy bármikor használni tudjuk és ne kelljen keresgélni. A betűtípus kiválasztásakor nemcsak arra kell figyelnünk, hogy jól tükrözi-e az arculatunk mögöttes tartalmát, hanem arra is, hogy hogyan mutat a weben, nyomtatott anyagokon, kisebb méretben is olvasható-e, milyenek az ékezetes betűk stb. Nem csupán a típus fontos, hanem a teljes összkép (dőlt, vastagított, csupa nagybetű, szoros vagy laza betűközök stb.).

A lenti példában először különböző betűtípussal láthatod ugyanazt a szöveget, az utolsó oszlopban pedig azt mutatom meg, mennyire másként mutathat ugyanazon betűtípus más vastagság, dőlés és betűköz esetén.

Kézírásos

Minta szöveg

Minta szöveg

Talpas

Minta szöveg

Minta szöveg

Talpatlan

Minta szöveg

Minta szöveg

Open Sans

Minta szöveg

Minta szöveg

Minta szöveg

 

Hangulati képek

Néhány jellemző képpel rögzítjük a hangulatot. Fontos szerepet kap itt is a színvilág, illetve a kép üzenete – miről szólnak, mit sugallnak? Ezek a képek azért fontosak, mert bármikor rájuk nézel, azonnal tudni fogod, hogy mit szeretnél mondani velük. Amikor vállalkozásodat reprezentálod, vagy képeket gyűjtesz a honlapodhoz, mindig nézd meg ezeket aa képeket és gondold végig: a megjelenésed és a mondandód hűen tükrözi azt az életérzést, értékrendet, amit a képeiddel is sugallni akarsz?

Textúrák, minták

Ezek amolyan kis nüansznyi különbségek, amelyek mégis fontosak lehetnek márkád megjelenésében. Nem feltétlenül jelennek meg a logódban, azonban számos egyéb helyen a logód mellett igen – legyen szó nyomtatott anyagokról, vagy a weboldalad design elemeiről.

Neked mit üzennek ezek a képek?

Ha megvan minden arculati elemed és rögzítetted az arculattábládon, onnantól szent és sérthetetlen design elemei lesznek a márkádnak.

TILOS hozzájuk nyúlni!*

(*hacsak nem akarod újra-tervezni kompletten az arculatod 🙂 )

Hogy miért?

Az arculattábla nem csupán a grafikusodnak irányadó sablon, milyen design elemeket használjon, amikor bármilyen anyagot tervez neked, hanem neked is útmutató.

Ha nem használod KÖVETKEZETESEN mindenütt ugyanazokat a színeket, design elemeket, betűtípusokat, ha belenyúlsz a logódba, mindig más hangulatot akarsz sugallni a megjelenéseddel, mint amelyeket a hangulati képekkel rögzítettél, el fogsz elveszni, nem lesz következetes a marketinged, egy idő után már Te sem fogod tudni, hogy pontosan mit képviselsz. 

De ami még ennél is rosszabb, potenciális követőiddel (és emiatt magaddal) is kitolsz: egyszerűen nem tudnak megjegyezni. Ha nem jegyeznek meg, nem fognak felismerni, elmennek melletted az utcán, elsiklanak a cikkeid felett, nem fogsz eszükbe jutni, amikor a szolgáltatásodra tartanak igényt. Vagy egyszerűen gagyinak fogják tartani a márkád.

Röviden, tömören: nem tesz jót a márkádnak a változtatgatás!

A márkaépítés nem pár órás munka, csak akkor érsz el vele sikereket, ha hosszú távon, kitartóan és következetesen építed.

Mikor NEM érdemes szakembert megbíznod az arculatod megtervezésével?

Ha még nagyon gyerekcipőben jár vállalkozásod ötlete és még csak tesztelgeted magad, a terméked, szolgáltatásod, illetve ha nem tervezed, hogy nyomtatott anyagokon is megjelenjen arculatod. Ez utóbbira jó példa lehet, ha kizárólag online megjelenésben gondolkozol – blogolásból, online kurzusokból, ebookokból stb. akarsz megélni. 

Erre az esetre ajánlom Neked a lentebb ingyenesen letölthető arculattábla sablont, melyet könnyedén frissíteni tudsz, majd kinyomtatva magad elé téve irányadó lesz márkád építése során. A feliratkozás rész alatt azt is megmutatom, hogyan használd.

PowerPoint arculattábla sablon

INGYENES LETÖLTHETŐ!

Töltsd le a sablont, és máris láss neki a megvalósításnak a lenti leírás segítségével!

ÚTMUTATÓ, HOGYAN CSINÁLD MEG A SAJÁT ARCULATTÁBLÁD

1. Első lépésként készítsd el a hangulattábládat vagy más néven moodboardod.  Ebben a cikkben megmutatom, hogyan csináld. Ha kész vagy vele, térj vissza ide.  🙂

2. Logó + alternatív logók. Számos logókészítő eszköz van, vásárolhatsz kész logókat is, vagy megbízhatsz szakembert (például engem 🙂 ). Mielőtt belefogsz, gondold át, mitől lesz márkaépítő a logód

Ha nincs pénzed logóra beruházni, egyszerűen elkészítheted logód a Canva ingyenes szerkesztő programmal. Elkészült logódat mentsd le png ÉS jpg formátumban. (Tudnod kell, hogy ha professzionális nyomdatermékeket szeretnél, akkor már nem lesz elég a jpg képformátum, hanem már vektoros -.ai, .eps- illetve psd fileokra is szükséged lesz. Tehát a Canva ideiglenes megoldásnak tökéletes lehet, hosszú távon viszont érdemes profi arculatra és logóra befektetni.)

3. Színskála. A moodboardod alapján ki tudod választani azokat a színeket, melyek meghatározóak lesznek arculatodban. A színkódokhoz használhatod a coolors.co weboldalt, itt megkapod az RGB és a HEX kódokat is.

4. Inspiráció (hangulati képek)  Másold át a két legjellegzetesebb képet a moodboardodról ide. Bónuszként le is írhatod magadnak azokat a érzéseket a képek alá, melyeket szeretnél kiváltani követőidből, vagy szeretnéd, ha gondolnának rólad, amikor találkoznak márkáddal.

5. Textúrák, minták. A textúrákat használhatod weboldaladon háttérként, vagy nyomtatott anyagaidon, ugyanerre valók a minták is. Számtalan ingyenes és fizetős forrás áll rendelkezésre. A Pexels oldalán rengeteg ingyenes textúrát találsz, ha különlegesebbre vágysz, akkor a freestocktextures-t ajánlom. Mintákat a freepik-en töménytelen mennyiségben találsz. Legtöbbjükhöz tartozik psd kiterjesztésű file is. (A photoshopot 1 hónapig ingyenes kipróbálhatod – célszerű akkorra időzíteni a próbaidőszakot, amikor az arculatoddal foglalkozol.)

Írd meg kommentben, hogy tetszett a feladat, készíts screenshotot az elkészült arculattábládról, töltsd fel a Pinterestre, és mutasd meg! 🙂

Két példa arculattáblára

Arculattábla Magdi webdesign

Nyűgözd le ideális ügyfeleidet!

Ebben a márkaépítési e-bookban és munkafüzetben gyakorlat-orientáltan vesszük végig a márkaépítési alapokat.

Az alapok lefektetésén túl meghatározzuk ideális célközönséged, valamint márkád stílusát, nyelvezetét, és gyakorlati útmutatót kapsz az arculati színeid, betűtípusaid meghatározásához is – SOKKAL részletesebben, mint a fentebbi a cikkben.

Az alapok lerakása abban segít, hogy céltudatosan válaszd ki az arculati elemeidet, és ne a pillanatnyi trendek, vagy a hangulatod áldozatává válj!

Bővebben…

Márkaépítés e-book és munkafüzet

Márkaépítés e-book és munkafüzet

Vélemény, hozzászólás?

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .